پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: برنامه‌ریزی کردیم که با بین‌المللی کردن مجلات داخلی و امتیاز قائل شدن برای کیفیت مجلات، تغییرات آیین‌نامه ارتقا و ارتباط بیشتر با صنعت رونق علمی را در کشور بیشتر کنیم.

شعار سال: وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم رابطه با چگونگی خروج از رکود علمی، گفت: رونق علمی تنها در تولید مقاله نیست، البته در مقاله هم هست، ولی من معتقدم درحال حاضر در تولید مقاله مشکل جدی نداریم.

وی افزود: مقایسه‌هایی که در رابطه با آمار تولید مقالات صورت می‌گیرد، مقایسه درستی نیست، در سال‌های گذشته به‌طور مثال در یک سال 800 مقاله داشتیم که در سال بعد تعداد تولید مقالاتمان 2 برابر شده و به هزار و 600 مقاله رسیدیم، ولی در حال حاضر 40 هزار مقاله داریم که قطعاً دو برابر شدن آن دشوار است و در دنیا نیز چنین حالتی وجود ندارد که شیب رشد علمی به همان صورتی که بوده است، بماند.

احمدی ادامه داد: ما تأکید کردیم که حتماً افراد مقاله علمی، پژوهشی داخلی داشته باشند که این مقالات به‌طور معمول ایندکس نمی‌شود، یعنی یکی از مشکلات ما که البته در حال اصلاح آن هستیم، این است که استانداردهای بین‌المللی را به‌دست بیاورند که ایندکس شوند.

وی گفت: ما برای انتشار مقاله در مجلات داخلی، امتیاز قرار دادیم که خودبه‌خود در ISI، تعداد مقالات کم‌تر می‌شود.

وی با اشاره به سه عامل کاهش تعداد تولید مقالات، گفت: وقتی رتبه‌ها بالا می‌رود دیگر شتاب در همان حد قبلی، باقی نمی‌ماند، دومین مسئله این است که ما آیین نامه‌ای ابلاغ کردیم که طرح‌های پژوهشی در ارتباط با صنعت، امتیاز می‌گیرند. بنابراین کسی که از این طریق امتیاز می‌گیرد به تولید مقاله نمی‌‌پردازد و سومین مسئله تأکید بر مقالات علمی، پژوهشی داخلی است، همچنین ما در بحث علوم انسانی، حضور بین‌المللی نداریم.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: برنامه‌ریزی کردیم تا با بین‌المللی کردن مجلات داخلی و امتیاز قائل شدن به مقالات باکیفیت، آمار را بالا ببریم.

وی افزود: صرفاً در کمیّت سرمایه‌گذاری نکردیم، بلکه ضریب اعتبار مقالات و میزان ارجاعات را هم جزء شاخص‌های اساسی قرار دادیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار 27 آذر 1394، کد مطلب: 13940926000670: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین