پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۷۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی گفت :‌ رعایت نکردن شرط سکونت دهندگان در زمان رای گیری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان های گردشگرپذیر شمال کشور یک آسیب جدی است.

شعار سالبرابر ماده 25 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی افرادی می توانند در روستاها رای دهند که خود یا افراد تحت تکفل آنان حداقل یک سال قبل از انتخابات در آن حوزه انتخابیه سکونت داشته باشند.

همچنین اشخاصی که در آن حوزه انتخابیه دارای اموال غیرمنقول مانند مسکن ، زمین ، باغ و غیره باشند ، اشخاصی که در روستاها به صورت مستقیم به فعالیت در زمینه مشاغل کشاورزی ، دامداری ، باغداری ، صنایع روستایی یا صید اشتغال دارند و افرادی که به صورت غیر مستمر (حداقل 2 روز در هفته ) در روستاها ساکن هستند و بقیه روزهای هفته را در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت سکونت دارند می توانند در انتخابات روستاها شرکت کنند
شمس الله شریعت نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ از آنجایی که استان های شمالی بویژه مازندران به علت برخورداری از مزیت های طبیعی مانند دریا و جنگل در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است بنابراین این میهمانان ناخوانده بدون رعایت شرط سکونت در انتخابات شوراهای اسلامی شرکت می کنند.
وی اظهار داشت :‌ چنین وضعیتی در حقیقت پایمال کردن حقوق شهروندی آن دسته از افرادی است که ساکن دائم روستا هستند.
عضو کمیسیون ، آب ، خاک و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت :‌ به عنوان نمونه در شهر سلمانشهر از توابع شهرستان عباس آباد که جمعیت آن براساس طرح ملی سرشماری نفوس و مسکن دستکم 6 هزار و 500 نفر ثبت شد ، تعداد آرای ماخوذه ن دستکم 12 هزار و 500 برگ اعلام شد که نشانگر تاثیرگذاری شدید افراد غیربومی بر انتخابات بوده است .
شریعت نژاد افزود :‌ این وضعیت مشکلات فراوانی به همراه دارد و آن دسته از نامزدهای شورای شهر که شایستگی و صلاحیت بیشتری برای ورود به پارلمان شهری دارند ، از دستیابی به این جایگاه به ناحق محروم می شوند که در نهایت حق رای دهندگان نیز ضایع می شود .
این نماینده مجلس گفت : به صورت طبیعی هر فرد ناآگاهی با بررسی و مشاهده این وضعیت متوجه خواهد شد که این افراد غیربومی و مسافران ناخوانده از سوی عده ای با وعده های مادی به منطقه آورده شدند تا بتوانند نامزدی را در میان مردم اقبال کمتری دارد به شورا بفرستند.
شریعت نژاد افزود :‌ باید تلاش کنیم تا مردم بومی سرنوشت محل سکونتشان به دست خودشان رقم بخورد و به نظرم راه پیشگیری از بروز این آسیب که در دوره های گذشته نیز در بیشتر شهرهای شمال کشور شاهد آن بوده ایم ، صدور کارت شهروندی است.
وی اظهار امیدواری کرد که این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شود تا برای رفع این خلاء‌ قانونی اقدام قابل توجهی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه هفته پیش 29 اردیبهشت در کشور برگزار شد.
حق رای قایل شدن برای افراد غیرساکن روستاها تنها بر اساس داشتن اموال غیرمنقول و حضور در روستا هر هفته به مدت دو روز
که در ماده 25 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی برای رای دهندگان پیش بینی شده ، سبب می شود تا بخش زیادی از افراد غیربومی بر روند دمکراتیک انتخابات روستاهای مازندران اثرگذاری کنند.
بر اساس آمارهای غیر رسمی دستکم 250 هزار واحد ویلای غیرمجاز در مناطق روستائی و شهرهای کوچک مازندران توسط افراد غیر بومی ساخته شده و بیشتر از این تعداد هم ویلای مجاز در اختیار غیربومیان در این استان است که برابر ماده 25 قانون شوراها به آنان برای رای دادن در روستاها و شهرها حق رای می دهد.
با توجه به این که هیچ مکانیسمی برای محاسبه حضور افراد در روستاها به مدت 2 روز در هفته وجود ندارد ، تقریبا تمامی افراد غیر بومی می توانند چنین ادعایی را مطرح و از انکار کننده این ادعا بخواهند تا نادرست بودن آن را ثابت کند ، درخواستی که اثبات نادرست بودن آن تقریبا غیرممکن است .
برای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در مازندران 16 هزار و 850 نفر نامزد شدند که 316 نفر برای شوراهای اسلامی 58 شهر و هفت هزار و 824 نفر هم برای شوراهای اسلامی 2 هزار و 475 روستا انتخاب شده اند.
در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاهای خوش آب و هوای مازندران موضوع اثرگذاری افراد غیربومی در نتیجه انتخابات شوراها به صورت جدی مطرح است و بخشی از مردم که از مفاد ماده 25 قانون انتخابات اطلاع ندارند ، از این موضوع با عنوان تقلب در انتخابات و خریداری رای یاد می کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 3 خرداد 96، کدمطلب:82543207 (6001602)، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
اره قبول دارم باید در سریع ترین زمان ممکن بهش رسیدگی بشه
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
واقعا اسیب جدی میزنه هر کسی نسبت به منطقه خودش اطلاعات داره میتونه بهتر عمل کنه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین