پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
آخرین سفیر قاهره در دوحه ضمن ابراز تاسف از اختلافات به وجود آمده میان کشورهای عربی گفت: ایران تنها راه فرار قطر است.

شعار سال: محمد مرسی، آخرین سفیر مصر در قطر در گفت‌وگو با اخبار ‌الیوم گفت: برای اولین بار در تاریخ است که چند کشور عربی روابط‌شان را با یک کشور عربی دیگر قطع می‌کنند و این اتفاق بسیار نگران کننده است و با صرف‌نظر از دلایل و نتایج این اختلافات به نظر من قطر مسئول اصلی اختلافات است و این مسئله جدید نیست بلکه به سالهای بسیار دور باز می‌گردد. زیرا سیاست خارجه قطر همسو با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی نیست.

وی در ادامه گفت: کشور قطر در روابطش با دیگر کشورها و به خصوص ایران موضع محافظه کارانه اتخاذ می‌کرد و علیرغم اینکه دیگر کشورهای عربی نیز با ایران روابطی داشتند اما روابط قطر با ایران متفاوت و در چارچوب‌های دیگری بود.

محمد مرسی در ادامه گفت: کشور قطر این تحریم اقتصادی و حصر زمینی، دریایی و هوایی را تحمل نخواهد کرد و برای کاهش این فشارها تنها راه فرارش ایران خواهد بود و ایران طبیعتاً از طریق صادرات مواد غذایی به این کشور کمک خواهد کرد و ترکیه نیز با وجود اینکه از بحران‌های دیگری رنج می‌برد اما به قطر کمک خواهد کرد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که نقش کویت و عمان در آینده چگونه خواهد بود، گفت: کشور کویت روابط بیشتری نسبت به دیگر کشورهای عربی با ایران دارد. بنابراین نقش میانجیگرانه اتخاذ خواهد کرد. البته در صورت شدت گرفتن این اختلافات کویت مجبور به قطع روابط خواهد شد اما درحال حاضر نقش میانجیگرانه دارد.

وی در مورد عمان گفت: عمان مثل همیشه موضع خویشتنداری اتخاذ خواهد کرد.

در پی انتشار اخباری منسوب به شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر و متهم کردن قطر به حامی تروریسم، کشورهای عربستان، امارات، مصر، بحرین، لیبی، مالدیو و دولت مستعفی یمن روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و حریم زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 16 خرداد 1396، کد مطلب: 96031608544: www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین