پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۷۴۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: متأسفانه ربا در جامعه اسلامی وجود دارد و این امر می‌تواند ضربه سنگینی بر اقتصاد کشور وارد کند.

شعار سال: آیت الله العظمی حسین نوری همدانی شامگاه پنجشنبه در جمع تعدادی از اساتید و مسئولان حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی طی سخنانی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) در جای جای کتاب نهج البلاغه از عظمت قرآن کریم سخن گفته‌اند، اظهار داشت: امروز باید طلاب حوزه‌های علمیه و همچنین اقشار مختلف مردم با قرآن کریم و آیات الهی مأنوس باشند.

وی با اشاره به شخصیت علمی مرحوم علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی برای نگارش تفسیر المیزان زحمات بسیاری را متحمل شد تا بتواند این تفسیر ارزشمند و گران‌سنگ را بنویسد.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: علامه طباطبایی از جنبه‌های مختلفی از جمله تواضع، فروتنی، تقوا و همچنین ذکاوت از نوابغ دوران بود.

وی بیان داشت: تفسیر المیزان مزایای بسیار زیادی دارد و ابتکارات فراوانی در این تفسیر به چشم می‌خورد.

پیروی از غرب مفاسد بسیاری دارد

آیت‌الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در قرآن کریم در تبری از کفار تأکید شده، افزود: مسلمانان نباید زیر بار سلطه و حضور مستکبران قرار گیرند و در این راستا باید مبارزه کنند و استقامت به خرج دهند.

وی عنوان کرد: پیروی از غرب مفاسد بسیاری را برای جهان امروز به دنبال داشته است و مسلمانان در این زمینه باید هوشیار باشند.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهمی که قرآن کریم بر آن تأکید کرده است دوری از ربا است، افزود: متأسفانه ربا در جامعه اسلامی وجود دارد و این امر می‌تواند ضربه سنگینی بر اقتصاد کشور وارد کنند.

آیت الله کاشانی فردی مبارز و عالم بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات آیت الله کاشانی بیان داشت: آیت الله کاشانی فردی مبارز و عالم بود که با استکبار مبارزه کرد و حتی توانست یک بار شاه را از کشور فراری دهد اما آمریکا او را به کشور برگرداند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به مطالب مطرح شده در روزهای اخیر در خصوص شخصیت آیت الله کاشانی بیان داشت: دشمن تلاش می‌کند تا خلط مباحثی ایجاد کند در این زمینه باید هوشیار باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ انتشار 2 تیر 96، کد مطلب: 706120:www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
مگه کشور اسلامی نیست؟ چرا تا حالا نتونستید جلوشو بگیرید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
مقصود از "ربا" ئی که در قرآن، مورد سرزنش شدید و نهی، واقع شده؛ و در فقه اسلامی (شیعه و اهل سنت) حرام است؛ یکی همین معنای متعارف است که در میان همه جوامع شناخته شده است؛ و آن اینکه یک نفر به دیگری پولی را به عنوان قرض بدهد به شرط اینکه بدهکار مبلغ زیادتری را بپردازد که در فقه به آن ربای قرضی گفته می شود.
معنای دیگر ربا، که در کتابهای فقهی آمده، هر چند در میان مردم خیلی شناخته شده و متداول نیست، این است که: "دو کالا از اجناسی که با وزن یا پیمانه خرید و فروش می شوند که اگر در معامله پایاپای (کالا به کالا) هر دو از یک جنس باشند و یکی از دیگری زیادی داشته باشد، رباست.)
سود حلال: هر منفعتی که بدست آید و خصوصیات ربا در آن نباشد و دیگر شرائط خرید و فروش و غیره (که در توضیح المسائل مراجع نیز آمده) رعایت گردد حلال است.
مثلا اگر در قرض، زیادی را شرط نکنند بلکه بدهکار در موقع پرداخت چیزی اضافه بدهد، این نه تنها حرام نیست بلکه در متون دینی به بدهکار چنین چیزی سفارش هم شده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
ربا در قرآن کریم:
يكي از كارهاي مالي، كه قرآن، به شدت، مسلمانان را از دست زدن به آن نهي فرموده، ربا خواري است. معامله ربوي، كم و بيش در همه زمان و در همه جوامع وجود داشته است و امروزه نيز وجود دارد به ويژه در عصر پيامبر اسلام اين عمل رواج بسيار داشته و يكي از مفاسد اقتصادي جامعه جاهلي بوده است.
برخورد قرآن با پديده ربا خواري، بسيار تند و تهديد آميز است و ما در اينجا به نمونه هايي از آن اشاره مي كنيم:«الذين يأكلون الربوا لايقومون الا كما يقوم الذي يتخبطه الشيطان من المس ذلك بانهم قالوا انما البيع مثل الربوا و احل الله البيع و حرم الربوا فمن جائه موعظة من ربه فانتهي فله ما سلف و امره الي الله و من عاد فاولئك اصحاب النار هم فيها خالدون» : كساني كه ربا مي خورند نمي ايستند (يا در قيامت از قبر بر نمي خيزند) مگر همانند كسي كه با تأثير شيطان ديوانه شده باشد اين كه (اينان) مرتكب ربا خواري مي شوند، بدان علت است كه مي گويند (و معتقدند) كه خريد و فروش هم مثل رباست و (چون خريد و فروش حلال است پس ربا هم حلال است) در صورتي كه خداوند خريد و فروش را حلال و ربا خواري را حرام و منع كرده است. پس آن كسي كه اندرز خداوند به او رسيده و (تحت تأثير آن موعظه و اندرز) به اين عمل زشت پايان داد، خداوند از گذشته او در گذرد و در پايان، سر و كارش با خدا باشد و هر كس كه به اين عمل باز گردد، همراه آتش خواهد بود و در آن جاودان بماند».
در جاي ديگر مي فرمايد:«يمحق الله الربوا و يربي الصدقات و الله لا يحب كل كفار اثيم :خداوند سود ربا خواري را نابود كرد و صدقات را فزوني بخشيد و او مردم بي ايمان و گنهكار را دوست نمي دارد».
و در آيه ديگر آمده است: «يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقي من الربوا ان كنتم مؤمنين * فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله و ان تبتم فلكم رئوس اموالكم لا تظلمون و لا تظلمون : اي كساني كه ايمان داريد، تقواي خدا پيشه كنيد و دنباله ربا خواري را اگر واقعاً ايمان داريد، رها كنيد و هر گاه ربا خواري را ترك نكرديد در واقع به جنگ با خدا و رسول بر خاسته ايد و اگر پشيمان شديد، سرمايه اصلي شما مال خودتان باشد كه در اين صورت، نه كسي به شما و نه شما به كسي ستم مي كنيد».
خداوند در يكي از آيات مذكور، در يك تشبيه يا در ضمن يك مثال، مي گويد: ربا خوار جز همانند كسي كه شيطان با او تماس حاصل كرده و ديوانه اش نموده است، بر نخيزد.
در تفسير اين آيه و تحليل اين تشبيه بعضي از مفسران گفته اند: منظور اين است كه ربا خوار در قيامت سر از قبر بر نمي دارد مگر همانند شخص ديوانه. او مبهوت، متحير و ديوانه محشور مي شود؛ ولي بعضي ديگر گفته اند: اين حالات بهت و ديوانگي، در همين دنيا براي ربا خوار حاصل مي شود؛ يعني كساني كه به ربا خواري عادت كنند، در واقع، حالتي جنون آميز پيدا خواهند كرد و دائماً در فكر چك و سفته هستند، حتي در خيابان هم كه راه مي روند، گويي در عالم ديگر سير مي كنند و متوجه خود و اطرافشان نيستند، بلكه همه هوش و حواس و فكر خود را به پول و سرمايه و سودش سپرده اند و ممكن است حالتشان در قيامت هم تحقق عيني همين وضع روحي در اين عالم باشد قرآن با اين تشبيه، مسلمانان را متوجه مي كند كه با دست زدن به ربا خواري، خود را به اين وضع مبتلا نكنند تا عقل و هوش از سر آنها نرود.
اما فلسفه تحریم ربا:
از اين جهت كه رباخواري موجب مفاسد متعدّدي مي‏گردد، تحريم آن نيز فلسفه‎هاي مختلفي دارد كه به بعضي از آنها اشاره مي‎شود
الف – يكي از فلسفه‎هاي تحريم ربا، مسئله ظلم است كه در آيه 279 سوره بقره و در آيات ديگر بدان اشاره شده است.
ب – فلسفه ديگر آن، برچيده شدن سنّت حسنه « قرض الحسنه » است. اين مطلب در روايات فراواني وارد شده است كه يكي از آنها، روايتي است كه «سماعه» از امام صادق(ع) سؤال مي‎كند «اِنّي رأيتُ اللّهَ تعالي قَدْ ذَكَرَ الرِّبا في غَيْرِ آية و كَرَّره؟ قال(ع) اَو تَدْري لِمَ ذاكَ؟ قُلْتُ لا، قال (ع) لِئلاََ يَمْتَنِعَ النّاسُ مِنَ اصطِناعِ الَمعْروُف» [خداوند متعال در آيات متعدّدي مسئله ربا را مطرح فرموده است. امام (ع) از سماعه پرسيدند آيا علّت آن را مي‎داني؟ سماعه عرض كرد خير. امام فرمودند علت آن، اين است كه مردم از كارهاي شايسته [ و قرض الحسنه] باز نمانند.]
يعني، وقتي رباخواري رواج يابد، سنّت نيكوي وام و قرض الحسنه از بين مي‎رود؛ و عواطف انساني مي‎ميرد؛ و سودپرستي و افزون طلبي جايگزين آن مي‎گردد. از اين رو، رباخواري در دين مقدس اسلام ممنوع گشته است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
موارد ربای حلال
در چند مورد ربا حلال است که عبارتند از:
1- اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ربا بگیرد، اشکال ندارد؛
2- زن و شوهر دائمی اگر از یکدیگر ربا بگیرند، حرام نیست؛
3- پدر و فرزند اگر از یکدیگر ربا بگیرند حرام نیست، لیکن بین مادر و فرزند، مشهور از فقها فرموده اند، ربا حرام است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
شخص بی نیاز، نباید خود را مقروض کند
انسان در مواردی باید به قرض روی آورد که ناچار بوده و دستش از همه جا کوتاه شده باشد به طوری که اگر قرض نکند گرفتار مشکلات بزرگتری می گردد یا اینکه فرصتی از دستش می رود یا در زندگی صدمه و لطمه ای می بیند. در غیر از این موارد خود را مدیون کردن، جز اغتشاش فکری و ناراحتی روانی و غم و غصه فراوان، چیز دیگری در پی نخواهد داشت.
از امام صادق(ع)روایت شده که فرمودند:«من از سه چیز به خدا پناه می برم: یکی از غلبه بدهکاری و زیادی طلبکار، دوم از غلبه دشمن و زیادی آن، سوم از زیادی زنان بیوه که مردان رغبت ازدواج با آنان را ندارند».
یعنی زیادی بدهی پریشانی فکری می آورد، زیادی دشمن موجب سلب آسایش می شود و زیادی زن بدون سرپرست ممکن است موجب فساد اجتماعی گردد. لذا اگر در جامع ای این سه آفت باشد، آسایش و سلامتی در آنجا نخواهد بود.
همچنین از رسول خدا(ص)روایت شده است:«کسی که می خواهد زود پیر و فرتوت نشود، باید لباس سبک بپوشد» از آن حضرت سؤال شد که منظور از لباس سبک چیست؟ در جواب فرمود: «یعنی خود را بدهکار نکند».
در روایت دیگری آمده است که آن حضرت فرمود:«در روز قیامت، شخص بدهکاری که قرض خود را نداده می آورند، اگر در نامه عملش حسنات باشد، آن را به پرونده طلبکار منتقل می کنند و اگر حسنات نباشد، از گناهان طلبکار به نامه اعمالش اضافه می نمایند»
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین