پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
در حالی رئیس هیات ورزش همگانی قزوین، وضعیت ورزش همگانی در استان را خوب ارزیابی می کند که عده ای از پیشکسوتان و فعالان این حوزه نظر دیگری دارند.

شعار سال: ورزش همگانی یکی از شاخصه های مهم نشاط و شادابی در هر جامعه ای بشمار می رود و علاوه بر این امروزه نقش ورزش در تندرستی و سلامت جامعه، پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و علاوه بر آن کاهش آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد بر هیچ کس پوشیده نیست.

سونامی بیماری های غیرواگیر ناشی از بی تحرکی و چاقی مانند امراض قلبی و عروقی و سرطان ها در جامعه، ضرورت توجه به ورزش همگانی را دوچندان کرده است اما در نقاط مختلف کشور از جمله قزوین هنوز در این رابطه شاهد یک سیاست و برنامه جامع و عملیاتی نبوده ایم.

دستیابی به آمار دقیق پرداختن قزوینی ها به ورزش همگانی مشخص نیست اما آنچه پیدا است و شواهد نشان می دهد این رقم باید بسیار ناچیز باشد و با وجود همه برنامه های برگزار شده، وعده های مسوولان ورزش استان و هیات همگانی برای اینکه بتوانند بخش قابل توجهی از جمعیت جامعه را به سمت و سوی ورزش هدایت کنند، محقق و عملی نشده است.

استاندار سابق قزوین امسال در نشست شورای ورزش همگانی به ناچیز بودن جمعیت فعال استان در این بخش از ورزش اعتراف کرد و گفت: تنها کمتر از 5 درصد از مردم استان به ورزش همگانی می پردازند.

این رقم در حالی مطرح و رسانه ای شد که بر اساس سند توسعه ورزش همگانی در کشور قرار است تا سال 1404 نیمی از مردم در این بخش از ورزش فعال شوند.

* کمتر از 5 درصد جمعیت استان اهل ورزش همگانی اند/ برابری جمعیت ورزشکاران قهرمانی و همگانی در قزوین

تا عملی شدن این برنامه 10 سال فرصت باقی است و با احتساب جمعیت یک میلیون و 202 هزار نفری قزوین باید تا تاریخ یاد شده شاهد جذب بیش از 600 هزار نفر در ورزش همگانی باشیم و اگر بخواهیم بر اساس برنامه ریزی سالیانه پیش برویم هرسال باید 60 هزار نفر در استان قزوین به جمعیت فعال در ورزش همگانی اضافه شوند، این در حالی است که مجموع جمعیت فعال فعلی در استان به گفته مسوولان به زیر 60 هزار نفر می رسد که این رقم تقریبا با افرادی که به طور حرفه ای (بخش قهرمانی) ورزش را در قزوین دنبال می کنند برابر است!
این در حالی است که در حالت عادی و طبیعی باید جمعیت ورزشکاران همگانی در جامعه چندین برابر جمعیت ورزشکاران حرفه ای باشد.

با وجود اجرای برخی برنامه های هفتگی و گاه همایش های پیاده روی مناسبتی که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته، به نظر می رسد تا جا افتادن فرهنگ ورزش همگانی در بین مردم استان قزوین فاصله زیادی وجود دارد چرا که برگزاری برنامه های هفتگی و مناسبتی نتوانسته بهبودی در وضعیت ورزش همگانی بدنبال داشته و به نظر می رسد در مقایسه با گذشته استقبال عمومی از این گونه برنامه ها نه تنها بیشتر بلکه کمتر هم شده که نمونه آن مشارکت کمتر شهروندان قزوینی در برنامه های پیاده روی خانواده دو- سه سال اخیر در مقایسه با استارت این کار در سالهای قبل تر است.

از سوی دیگر برنامه های مهم مربوط به این حوزه در استان نیز به نوعی عقیم مانده است، به عنوان نمونه سال پیش بود که در خبرها اعلام شد ورزش صبحگاهی در ادارات قزوین اجباری می شود، اما این وعده مسوولان با گذشت 10 ماه از سال جاری هنوز رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفته است و یا اینکه در خبرها داشتیم در بخش هایی از روز سالن های ورزشی دولتی قزوین در اختیار مردم قرار می گیرد تا شهروندان از این محیط ها برای پرداختن به ورزش همگانی استفاده کنند که این موضوع نیز عملی نشد.

با وجود عملی نشدن این برنامه ها، با بازگشت به گذشته و آمار بالا و قابل توجه شرکت مردم در همایش های پیاده روی خانواده و سایر برنامه های ورزشی عمومی می توان فهمید علاقه مندی قزوینی ها به ورزش همگانی بالا است و در صورت برنامه ریزی بهتر می توان درصد بالایی از جمعیت استان را در مقایسه با وضع موجود به ورزش جلب کرد.

هرچه هست قزوین در گذشته ای نه چندان دور بابت حضور چند صدهزار نفری شهروندانش در یک همایش ورزشی، از سوی رییس فدراسیون ورزش های همگانی جهان به عنوان پایتخت پیاده روی دنیا معرفی شد، اما به نظر عده ای کارشناسان و پیشکسوتان ورزش همگانی قزوین به دلیل نداشتن برنامه و هدف گزاری مناسب از سوی مسوولان ورزش استان و هیات ورزش های همگانی دیری نپایید که این عنوان شایسته، خیلی زود فراموش و تنها به یک خاطره زیبا تبدیل شد.

* وضعیت ورزش همگانی در قزوین مطلوب است

محمد رضایی، رئیس هیات ورزش همگانی استان قزوین اما نظر دیگری دارد و معتقد است که وضعیت ورزش همگانی در استان خوب است، او در گفت و گو با ایرنا گفت: مردم قزوین به ورزش توجه دارند و حاضرند در این خصوص هزینه کنند و در حوزه همگانی از وضعیت مطلوبی برخورداریم.

وی با بیان اینکه خیلی از مردم با وجود پرداختن به ورزش دارای بیمه نیستند و در آمارها محسوب نمی شوند، افزود: بسیاری از شهروندان به صورت خودجوش به ورزش می پردازند و چون ورزش همگانی از جنبه های ورزش قهرمانی برخوردار نیست در رابطه با آمار نمی توان فقط به افراد بیمه شده اکتفا کرد. رضایی در خصوص نقدها و انتقادهایی که به هیات ورزش همگانی استان قزوین می شود نیز گفت: من به این انتقادها پاسخی نمی دهم چرا که ما باید کار کنیم و مردم هم قضاوت کنند.

رئیس هیات ورزش های همگانی استان قزوین، منتقدان را دعوت کرد تا به سالن ها و بوستان ها رفته و فعالیت مربیان و شهروندان ورزشکار را مشاهده کنند.

رضایی با بیان اینکه ایستگاه های ورزش همگانی قزوین از جمله در بوستان های نرگس (بانوان)، ملت و الغدیر فعال هستند و مردم با وجود هوای سرد این روزها استقبال خوبی از آنها دارند، افزود: بعضی برنامه های هیات ما منحصر به فرد بوده و در هیچ استان دیگری برگزار نمی شود.

وی با بیان اینکه مربیان ما بدون چشمداشت در سالن ها و بوستان ها به فعالیت می پردازند، گفت: کمیته های مختلف هیات نیز فعال هستند و با قوت به کار می پردازند.

رضایی گفت: تلاش کردیم تا با رایزنی و نشست با مسئولان استان، سالنی را در اختیار بگیریم تا با فراخوان مردم آنها را به ورزش همگانی جذب کنیم که با تغییر مدیریت استان این مهم محقق نشد.

* کم شدن جوایز و نبود جایزه خودرو، دلیل استقبال کم شهروندان از همایش های پیاده روی

وی با بیان اینکه تنها استانی بودیم که پارسال دو همایش پیاده روی سراسری خانوادگی را برگزار کردیم، در خصوص کاهش مشارکت شهروندان در این همایش ها نیز گفت: قبلا جوایز همایش ها زیاد بود و استقبال کنندگان نیز بیشتر بودند اما دیگر تعیین جوایزی چون خودروها در همایش های پیاده روی ممنوع شده و این مهم در کنار کاهش منابع مالی برای خرید جوایز استقبال ها را کمتر کرده است.

وی اضافه کرد: ما اهل تبلیغات و سروصدا کردن نیستیم و برنامه های خود را طبق تقویم پیش بینی شده به پیش می بریم.

با وجود صحبت های رئیس هیات ورزش های همگانی استان قزوین عده ای از کارشناسان و فعالان حوزه ورزش همگانی از جمله کاظم فولادی و بهمن قاسمی از پیشکسوتان این بخش از ورزش که به ترتیب مسئول انجمن ورزش صبحگاهی و طناب زنی هیات همگانی بوده اند معتقدند، وضعیت ورزش همگانی در قزوین مساعد و جالب نیست.

* ایستگاه های ورزش همگانی در قزوین به جز دو- سه مورد همگی تعطیل شده اند

کاظم فولادی مسوول سابق انجمن ورزش صبحگاهی هیات همگانی قزوین با بیان اینکه در چهار سال گذشته از حجم برنامه های مربوط به ورزش همگانی در قزوین کاسته شده است،افزود: در این مدت بیشتر به اجرای برنامه های نمایشی و تبلیغاتی اکتفا شده است.

وی، وضعیت ورزش همگانی در قزوین را بحرانی خواند و گفت: از بیش از 100 ایستگاه ورزش صبحگاهی در سالهای قبل در استان امروز تنها دو ایستگاه فعال است و سایر تعطیل شده اند و در ایستگاه های فعال نیز بیشتر شاهد افراد مسن و پا به سن گذاشته هستیم و اثری از حضور جوانان و نوجوانان نیست و برنامه ای برای کشاندن آنها به سمت ورزش همگانی مشاهده نمی کنیم.

این پیشکسوت ورزش همگانی افزود: در گذشته در بوستان های مختلف شهر قزوین حتی پارک مطهری در محلات جنوبی شهر و همچنین شهرهای کوچک استان مانند اسفرورین مربی و ایستگاه ورزش همگانی داشتیم.
فولادی گفت: در دوره قبلی با وجود آنکه در همایش های پیاده روی از جوایز آنچنانی همچون خودرو خبری نبود در هر همایش شاهد حضور 100 تا 200 هزار شهروند قزوینی بودیم.

این پیشکسوت ورزش همگانی استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر برنامه منسجم و قابل اتکایی در حوزه ورزش همگانی در استان وجود ندارد در حالی که مسوولان مدام از لزوم تقویت و توسعه ورزش همگانی صحبت به میان می آورند.

فولادی با بیان اینکه صدای اعتراض خود نسبت به وضعیت نامناسب ورزش همگانی را به گوش دستگاه ورزش استان نیز رسانده ایم، افزود: معتقدم ورزش همگانی در قزوین به جای رشد و پیشرفت در سالهای اخیر دچار عقب گرد شده است.

این پیشکسوت ورزش همگانی با بیان اینکه خیلی از پیشکسوتان و مربیان ورزش همگانی در قزوین از فعالیت دلسرد شده اند، افزود: تنها با حرف زدن نمی توان در هیچ بخشی از جمله ورزش موفق بود
وی با بیان اینکه رسیدن به آمار پیش بینی شده در سند توسعه ورزش همگانی در قزوین با وضعیت فعلی غیرممکن است، افزود: در این شرایط حفظ افرادی که به ورزش همگانی می پردازند نیز هنر است چه برسد که بخواهیم آمار آنها را افزایش دهیم.

* وضعیت ورزش همگانی قزوین نگران کننده است

بهمن قاسمی دیگر فعال حوزه ورزش همگانی در قزوین نیز گفت: ورزش همگانی استان بیمار و وضعیت آن نگران کننده است و دلیل آنرا نیز ضعف مدیریت می دانم.

مسوول سابق انجمن طناب زنی هیات ورزش های همگانی قزوین با بیان اینکه قزوین روزی به عنوان پایتخت پیاده روی جهان مطرح بود، افزود: در گذشته نه چندان دور شاهد حضور چندصدهزار نفری مردم قزوین در همایش پیاده روی خانواده بودیم که تازه در آن از جوایزی مانند خودرو نیز خبری نبود
وی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود هیات ورزش همگانی بیشتر برنامه های مربوط به ورزش همگانی از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین اجرا و به انجام می رسد، افزود: هر روز شاهد کاهش استقبال مردم قزوین از برنامه های ورزش همگانی از جمله همایش های پیاده روی و ورزش صبحگاهی هستیم که دستگاه ورزش استان باید به این موضوع رسیدگی کند.

این فعال حوزه ورزش با بیان اینکه از مسوولان خواستار رسیدگی به وضعیت ورزش همگانی استان هستیم، گفت: در حال حاضر هیات ورزش همگانی برنامه های خود را بر برگزاری همایش های پیاده روی که بازتاب آن نسبت به دیگر فعالیت ها بیشتر است متمرکز کرده ولی معتقدم همچون سایر بخش ها در پیشبرد این برنامه نیز موفق عمل نکرده است.

قاسمی اضافه کرد: در برنامه های ورزش صبحگاهی قزوین نیز شاهد حضور افرادی ثابت و همیشگی هستیم و نه تنها جمعیتی به آن افزوده نشده بلکه از تعداد سال های قبل نیز کاسته شده است و در برهه ای نیز به خاطر شرکت استاندار سابق در این برنامه ها، بعضی از ورزشی ها در این مراسم شرکت می کردند که با این وجود بازهم کم بودن جمعیت ورزشکار در آن مشهود بود.

وی که دانشجوی رشته تربیت بدنی مقطع کارشناسی ارشد است، با اشاره به نقش ورزش در سلامت و نشاط جامعه گفت: فقر حرکاتی دامنگیر کودکان، نوجوانان و جوانان شده است در حالی که برنامه ریزی جدی و مناسبی برای توسعه و تقویت ورزش همگانی را نیز شاهد نیستیم و با این وضعیت باید روز به روز افزایش بیماری های قلبی و عروقی و سایر امراض در جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کمیته های ورزش همگانی در قزوین غیرفعال هستند و تنها نامی از خود بجا گذاشته اند، اظهارکرد: باید از مسوولان پرسید که در حوزه ورزش همگانی مگر در استان کم کارشناس و پیشکسوت داریم؟ چرا از آنها برای پیشبرد و توسعه ورزش استفاده نمی کنیم و برای گرفتن راهنمایی و مشاوره سراغی از آنها نمی گیریم؟

قاسمی با بیان اینکه خیلی از پیشکسوتان ورزش همگانی قزوین از کار کنار گذاشته شده و برخی افراد کم سابقه جایگزین آنها شده اند، افزود: در حال حاضر متولی حوزه ورزش همگانی در استان ارتباط و تعامل مناسبی را با سایر نهادها مانند آموزش و پرورش ندارد و قادر به استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها برای رشد ورزش نیست
این فعال حوزه ورزش گفت: روزگاری قزوین به عنوان پایتخت پیاده روی جهان نامیده شد اما به خاطر نداشتن برنامه و هدف گزاری مناسب این عنوان خیلی زود از ذهن ها فراموش شد.

وی با بیان اینکه آمار ارایه شده مسوولان در خصوص پرداختن پنج درصد از مردم استان به ورزش همگانی، گفت: معتقدم این آمار صحیح نیست و رقم اعلام شده بسیار کمتر می باشد و افرادی که در استان به صورت مستمر و همیشگی به ورزش همگانی می پردازند خیلی پایین تر از رقم یاد شده است و با این وضعیت رسیدن به اینکه تا 10 سال آینده نیمی از جمعیت استان در این بخش از ورزش فعال شوند تقریبا رویایی و دست نیافتنی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 3 دی 1394، کد مطلب: 81892667 (5067514): www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین