پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
با گذشت انتخابات شاهد هستیم که این روزها دولتمردان همچنان در حال و هوای انتخابات سیر می‌کنند و تلاشی برای پاسخگویی به مطالبات به حق مردم که در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نسبت به آن باز هم وعده‌ها دادند ندارند.

شعار سال: در چهار سال اول مسائل به دولت قبل حواله داده می‌شد و حالا به نظر می‌رسد تلاش می‌شود تا جناح مقابل و نهادهای دیگری به عنوان مقصرشناخته شوند.

این در حالی است که حاشیه‌سازی‌ها از سوی دولتمردان همچنان علیه منتقدان ادامه دارد و به نظر می‌رسد دولت تلاش می‌کند که علت ناتوانی‌ها، کاستی‌های خود را به گردن این گروه از منتقدان انداخته و در این زمینه آنها را به عنوان مقصر و مانع اصلی عمل نشدن به وعده‌ها معرفی کند.

این روش در دولت یازدهم هم جاری بود و به نظر می‌رسد که قرار است در دولت دوازدهم هم پیگیری شود از این رو جناح مقابل پیشنهادی را مطرح کرد تا شاید بدگمانی‌ها و بهانه‌ها از دولت گرفته شود و دولت در این دوره لااقل به برخی از وعده‌های خود عمل کند.

اخیراً علیرضا زاکانی نماینده پیشین مجلس و چهره سیاسی اصولگرا به جوانان مومن و انقلابی توصیه کرد از معطل و درگیر شدن در مسیر جنجال‌های سیاسی با دولت بپرهیزند و حتی اگر آنها نیز نمی‌خواهند، یکطرفه آتش‌بس بدهند.
اگرچه این پیشنهاد با استقبال برخی اصولگرایان و فرصت‌طلبی برخی سیاست‌بازان اصلاح‌طلب مواجه شد و حتی بعضی تلاش کردند "پیشنهاد آتش‌بس زاکانی" را مقابل "فرمان آتش به اختیار رهبری" جا بزنند و ماهی خود را صید کنند.
البته با مراجعه به متن یادداشت زاکانی می‌توان دریافت که توصیه او دقیقا ناظر به بخش دوم بیانات رهبر انقلاب در نفی جنجال، مواجهه و تنش سیاسی است.

مردم چه می‌گویند

باید در نظر داشت که در دنیای سیاست دعواهای روزمره جناح‌ها، متلک‌پرانی‌ها تکه‌اندازی‌های تمسخرآمیز و تحقیرکننده در برخی از سخنرانی‌ها در مردم احساس خستگی و دل آزردگی به وجود می‌آورد. بسیاری از مردم از فضای موجود که برخی از مسئولان دائم به یکدیگر می‌تازند ناراحت و خسته‌اند و به صراحت عقیده دارند که در شرایط ملتهب منطقه و جهان و رفتارهای خودسرانه ترامپ و حامیان منطقه‌ای او، تنها در پرتو اتحاد ملی تند شدن فضای سیاسی و از بین رفتن آرامش و ثبات سیاسی باعث می‌شود تا گروه‌های تندرو در این فضا با سوءاستفاده از هیجانات عمومی به اهداف خود دست یابند و چه بسا با فریب افکار عمومی قدرت را در دست گیرند.

در عین حال مردم عقیده دارند که کشور در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد، مشکلات اقتصادی مزمن در پیکره اقتصاد نهادینه شده است و حل آنها شاید مدت‌ها زمان ببرد و این امر نیاز به همدلی و مدیریت و جدیت بسیار در مدیریت کلان کشور است. مردم تاکید دارند که مجادلات انتخاباتی پایان یافته است و اینک فرصت بازسازی و افزایش راندمان نیروها جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی است.

از سوی دیگر بحران‌های اجتماعی و قومیتی و طبقاتی در ایران نیازمند توجه بیشتر است تا به مراحل خطرناک نزدیک نشود. بحران‌های بین نسلی و معضلات جوانان و نسل‌های آینده نیز چاره‌ جویی‌های فوری می‌طلبد.
احمد توکلی در این‌باره می‌گوید: با این اختلافات خانمان‌سوز پیشنهاد زاکانی را باید با آب طلا نوشت که گفت حتی یکطرفه هم شده آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی به دست دولت انجام شود.

تاکید رهبر معظم انقلاب

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنان خود در مقاطع حساس کشور توصیه کردند که جنجال، فضاسازی‌های بی‌مورد و بی‌انضباطی در کشور پرهیز شود.

رهبرانقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر به روشنی تبیین کردند: «آتش به اختیار، به معنای بی‌قانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ‌ پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم سوءاستفاده‌ی دشمنان از وضعیّت کشور، و مراقب حفظ قوانین [باشند].»
از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با فرماندهان سپاه تاکید کردند: «باید هرچه ممکن است اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌ها را کم کرد و در فضای بحث‌های اختلافی ندمید.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اظهار تأسف شدید از برخی بگومگوها و بحث‌های اختلافی در کشور افزودند: «کسانی که به این بحث‌ها دامن می‌زنند، آیا خوشحالی دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه و تحلیل‌های آنها را نمی‌بینند. ابراز شادمانی دشمنان، نشان می‌دهد این موضوع یک نقطه ضعف است، بنابراین باید از ادامه آن جلوگیری کرد.»

در نهایت

در نهایت باید گفت که آتش‌بس سیاسی راهی برای پایان بخشیدن به مجادلاتی است که در روزهای اخیر بدون هدف و تنها با هدف تخریب طرفین از سوی برخی شروع شده است و می‌توان راهی برای پایان دادن به بهانه‌گیری‌ها و فراموشی شعارها و وعده‌ها باشد.

در حال حاضر نباید به نیروهای تندرو و فرصت‌طلب اجازه داد تا از تنش‌های موجود در فضای متشنج بهره ببرند بلکه بایستی فضا را آرام کرد تا بهانه‌ها از دست همه گرفته شود و بتوان با نقد منصفانه اولویت‌ها و خواسته‌های مردم را از دولتمردان مطالبه کرد. جریان انقلابی کشور می‌تواند با صبر و استقامت باعث شفافیت فضای کشور شده و بدین ترتیب شرایط را به راحتی برای افکار عمومی مشخص کنند و در این میان مردم نیز بتوانند به راحتی بتوانند وضع موجود را بشناسند و مطالبه‌های صحیح داشته باشند.

از سوی دیگر این پیشنهاد را می‌توان پاسخی به درخواست ایجاد زمینه‌های همدلی بیشتر بین گروه‌های سیاسی در جهت وحدت دانست که می‌تواند دریچه‌ای برای گفت‌وگو با مسئولان و رفع موانع پیش روی کشور باز کند. در این میان جریان منتقد دولت هم می‌تواند به خودسازی سیاسی درونی خود روی آورده و بار دیگر خود را بازبینی کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار 12 تیر 96، کدمطلب:488632 ، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین