پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۶۹۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز: پوشاک با ۲ میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار بیشترین حجم قاچاق ورودی را به خود اختصاص داده است.

شعارسال: قاسم خورشیدی در نشست خبری به مناسبت پانزدهمین سالروز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب درباره تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به برآورد بیش از ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری قاچاق کالا به کشورگفت: ارزش حجم قاچاق کالا در کشور در سال ۹۲ معادل ۲۵ میلیارد دلار شامل ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قاچاق ورودی و هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار قاچاق خروجی بود که پارسال به ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار قاچاق ورودی و ۵۰۰ میلیون دلار قاچاق خروجی کاهش یافته است.

خورشیدی با اشاره به روند کاهشی ورود کالای قاچاق به کشور در سال‌های گذشته، ادامه داد: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ارزش کالاهای قاچاق به ترتیب به ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: کاهش کالای قاچاق به کشور در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۲ (که عمده آن مربوط به قاچاق سوخت بوده) به دلیل اصلاح نظام سهمیه بندی و تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش خودروها، توسعه گاز رسانی به کشور، اصلاح قیمت‌ها و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی سوخت اتفاق افتاده است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در سال ۹۵ بیشترین ارزش کالاهای قاچاق ورودی متعلق به پوشاک با ۲ میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار و پس از آن به ترتیب لوازم بهداشتی و آرایشی با یک میلیارد و ۵۴۹ میلیون دلار، شمش طلا با یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار و انواع پارچه با ۶۶۹ میلیون دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ارزش قاچاق انواع لوازم خانگی ۶۵۸ میلیون دلار، تلفن همراه ۶۲۵ میلیون دلار، لوازم یدکی خودروهای خارجی ۵۰۵ میلیون دلار و اسباب بازی ۱۱۴ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به مبادی قاچاق به کشور گفت:: سال گذشته در عمل آنچه از طریق کوله بری (که بدون نظارت قرنطینه‌ای وگمرکی، غیر استاندارد و غیر بهداشتی است) وارد کشور شده، سه میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار بوده، در حالی که به طور قانونی فقط یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار اجازه ورود داشته است.

وی افزود: مطابق آنچه در قانون مقرر شده، کالاهای ملوانی نیز حداکثر ۴۰۰ میلیون دلار مجوز ورود داشته باشد، اما در عمل ۲ میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار وارد شده، همچنین کالای مسافری به میزان یک میلیارد دلار مجوز ورود داشته که در عمل سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار وارد شده است.

خورشیدی گفت:: در مجموع سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا از طریق کوله بری، ملوانی، مسافری و سایر شیوه‌ها در سال گذشته مجوز ورود داشته که در عمل به ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ۳۰ درصد قاچاق کالا‌ها و اجناس از مبادی رسمی کشور انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: حجم قاچاق کالا به کشور در سال ۹۵ در مقایسه با سال ابتدایی دولت یازدهم ۵۰ درصد کاهش داشته و فقط در مقایسه با سال ۹۴ کاهش ۱۹ درصدی به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ حداکثر یک درصد کالاهای قاچاق (معادل ۹۰۰ میلیارد تومان) کشف شد، این رقم در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ به ترتیب به ۱۸۰۰ میلیارد تومان، ۵۵۰۰ میلیارد تومان و ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان (حدود ۳۲ درصد) افزایش یافته که حاکی از رشد چشمگیر آن است.

خورشیدی اظهار داشت: در سال ۹۲ در مجموع کمتر از سه درصد احکام محکومیت صادرشده درخصوص کالاهای قاچاق اجرایی شد، در حالی که در سال ۹۵ این رقم به ۲۸ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: پارسال بیش از هزار و ۱۰۰ باند قاچاق کلان و سازمان یافته متلاشی شدند که در مقایسه با سال ۹۴ بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این زمینه، پرونده‌های کشف قاچاق به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نیروی انتظامی ۸۹ درصد رشد و پرونده‌های بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی ۶۵ درصد رشد داشته است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد وزارت اطلاعات در این زمینه، تصریح کرد: مجموع ارزش کشفیات این وزارتخانه در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ به ترتیب ۱۰۰ میلیارد تومان، ۳۳۸ میلیارد تومان، ۲۸۰۰ میلیارد تومان و ۱۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است.

خورشیدی گفت: کشفیات وزارت اطلاعات در سال گذشته مربوط به ۹۹ پرونده بوده است که نشان می‌دهد همه این کشفیات مربوط به قاچاق‌های کلان و سازمان یافته بوده است.

وی یادآوری کرد: در سال ۹۲ مجموع پرونده‌های تشکیل شده در ارتباط با قاچاق در کشور ۸۸ هزار پرونده بوده، این تعداد در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ به ترتیب به ۹۳ هزار و ۹۰۰ پرونده، ۱۰۴ هزار پرونده و ۱۰۳ هزار پرونده افزایش داشته است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: مجموع پرونده‌های کلان و سازمان یافته قاچاق در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵ نیز به ترتیب هزار و ۷۵۰ پرونده (سال ۹۲)، ۲ هزار و ۲۵۰ پرونده (سال ۹۳)، ۲ هزار و ۳۰۰ پرونده (سال ۹۴) و سه هزار و ۶۰۰ پرونده (سال ۹۵) بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر تعیین تکلیف قانونی برای کالاهاق قاچاق کشف شده است، گفت:: قانون در این زمینه تکلیف را روشن کرده است و سازمان تملیکی باید با فروش این کالا‌ها زمینه را برای صادرات ان فراهم کند یا عملیات امحا را انجام دهد.

وی ضمن گلایه از عملکرد سازمان جمع اوری املاک تملیکی در خصوص کالای قاچاق ابراز امیدواری کرد با اهتمام جدی این سازمان سال جاری شاهد خالی شدن انبارهای این سازمان از کالاهای قاچاق باشیم.

خورشیدی با اشاره به رشد ۳۶۰ درصدی امحای کالای قاچاق در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ گفت: مبارزه با قاچاق علاوه بر ویژگی سلبی که دارد فرصت ساز هم هست چراکه ریشه‌های اصلی این پدیده اقتصادی است و تا زمانی که اقتصاد رانت زا وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت که قاچاق، غیراقتصادی شود.

وی افزود: با مجموعه اقدامات انجام شده برای الکترونیکی کردن فرایند تجارت و مبارزه میدانی با پدیده قاچاق هزینه قاچاق سه تا پنج برابر شده است ضمن اینکه با افزایش تولید داخلی در بخشهای مختلف می‌توان به حل ریشه‌ای پدیده قاچاق امیدوار بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به رشد ۱۲ برابری کشفیات قاچاق در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ گفت:: میزان کشفیات کالای قاچاق درسال ۹۴ معادل ۲۰ میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۹۵ به ۲۶۶ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به اقدامات موثر اتاق اصناف و اتحادیه‌های تولیدی در مبارزه با قاچاق در سطح عرضه گفت:: طرح شناسه دار کردن کالا‌ها با هدف ایجاد این امکان که مشتری کالای قاچاق را از غیر قاچاق تشخیص دهد، اغاز شده است که گامی مهم در مبارزه با قاچاق در سطح عرضه است ضمن اینکه با افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در عرضه کالا زمینه برای کنترل سیستمی کالا‌ها بیشتر فراهم شده است.

خورشیدی تلقی قاچاق سازمان یافته توسط دستگاه‌ها را تصوری نادرست توصیف کرد و افزود: امروز کولبری یکی از مصادیق قاچاق سازمان یافته است، افرادی هم کولبران را لب مرز بکارگیری و سازماندهی می‌کنند و با اعزام ان‌ها به ان سوی مرز اقدام به ورود کالای قاچاق می‌کنند.

وی افزود: در شهری مثل بانه با ۱۸ هزار واحد صنفی و ده‌ها پاساژ، قاچاقچیان بااستفاده سازمان یافته از همین کولبران سلانه ۳. ۶ میلیارد دلار کالا وارد می‌کنند.

خورشیدی خاطرنشان کرد: امکان تبانی قاچاقچیان با دستگاه‌های مستقر در مرز وجود دارد و افرادی هم تاکنون در این زمینه دستگیر شده اند و به وزارت اطلاعات و ناجا تاکید شده است که به هیچ وجه به قاچاقچیان یقه سفید رحم نکنند و هیچ اغماضی صورت نگیرد.

وی افزود: تا این لحظه گزارشی مبنی بر وجود مقامات یقه سفید پشت یک باند قاچاق از سوی ناجا و وزارت اطلاعات وجود ندارد که ما نتوانسته باشیم با ان برخورد کنیم و نظام قضایی با کسی تعارف ندارد.

خورشید گفت:: کولبری در استانهای مرزی معلول عدم توسعه و پیشرفت این مناطق است اگر بتوانیم شغل مولد در این مناطق ایجاد کنیم هیج حاضر به حمل کالا با شرایط غیر انسانی نخواهد بود.

قاچاق کالا به ۶. ۱۲ میلیارد دلار رسیده است

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: روند قاچاق کالا رو به کاهش بوده و از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۳ به ۶. ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

قاسم خورشیدی امروز در نشست خبری گفت: برآورد کالای قاچاق در ستاد انجام می‌شود که کارگروهی از نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد و دستگاه‌های اجرایی، قضایی و بخش خصوصی در این زمینه همکاری می‌کنند و روش ما کاملاً علمی است.

وی افزود: قاچاق کالا در سال ۹۳ معادل ۸. ۱۹ میلیارد دلار و در سال ۹۴ هم ۵. ۱۵ میلیارد دلار بود که تا کنون روند کاهشی به خود گرفته است.

خورشیدی گفت: قاچاق ورودی شامل مجموعه کالاهای مصرفی و ممنوعه است که در سال ۸۷ برابر با ۱۶ میلیارد دلار بود و در سال ۹۲ به ۲. ۱۷ میلیارد دلار و در سال ۹۵ به ۱. ۱۲ میلیارد دلار بالغ شده است.

وی افزود: قاچاق خروجی هم شامل قاچاق سوخت و برخی کالاهاست که در سال ۹۲ معادل ۸. ۷ میلیارد دلار که در سال ۹۳ به ۱. ۴ میلیارد دلار و در سال ۹۴ به یک میلیارد دلار و در سال ۹۵ نیز به نیم میلیارد دلار رسیده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: 12تیر1396، کدخبر: 1700142: www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین