پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
جایزه مصطفی(ص) در مراسمی در تالار وحدت در اولین دوره اعطای نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام، به دو دانشمند برگزیده اعطا شد.

شعار سال: پروفسور 'جکی یینگ' از کشور سنگاپور و پروفسور 'عمریاغی' از اردن، شامگاه جمعه در مراسم ویژه‌ای، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام را دریافت کردند.

در مراسم اعطای اولین دوره جایزه مصطفی (ص) که با حضور 'عبدالسلام المجالی' رئیس آکادمی علوم جهان اسلام، 'سورنا ستاری' معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) و همچنین 'علیرضا مرندی' رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، حدود 60 دانشمند مسلمان از 28 کشور به میزبانی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند .

جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا می شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام (ص) و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم آموزی، به نام یکی از القاب ایشان 'مصطفی' به معنای برگزیده نام گذاری شده است.

اعطای این جایزه با هدف ترویج و تشویق علم آموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) صورت می گیرد.

جایزه مصطفی (ص) پیشگام توسعه روابط نهادهای علمی و فناوری در کشورهای عضو OIC است و با تقویت ارتباط میان دانشمندان و پژوهشگران به تعالی علمی این کشورها کمک خواهد کرد.

برگزیدگان جایزه مصطفی، مبلغ نیم میلیون دلار جایزه ویژه دریافت می کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می شود. شورای سیاستگذاری جایزه، متشکل از استادان دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ ایران و 57 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی، بر روند اعطای این جایزه نظارت داشته است.

این جایزه به طرح هایی تعلق می گیرد که زمینه ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن ها محققان دست به نوآوری های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش های علمی جدیدی ارائه کرده باشند. 
در اولین دوره جایزه مصطفی (ص) حدود 100 اثر ارسالی به دبیرخانه در جمع برترین ها قرار گرفتند که پس از داوری آثار در چهار حوزه علوم و فناوری های ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری های زیستی و پزشکی، علوم و فناوری های نانو و اثر برتر در رشته های عمومی، دو دانشمند به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند.
براساس رای کمیته داوران، پروفسور 'جکی یینگ' مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و پروفسور 'عمریاغی' از کشور اردن، رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا به ترتیب در حوزه های اثر برتر در علم و فناوری نانو زیستی و علوم و فناوری نانو جایزه مصطفی(ص) را به خود اختصاص دادند.

* خانم پروفسور جکی ای- رویینگ

تلاش بی نظیر خانم جکی ای-رویینگ در ساخت مواد و سیستم های پیشرفته نانو، مواد زیستی با ساخت نانویی و سیستم های بیویی مینیاتوری شده، انواع کاربردهای متنوع از جمله ساخت اجزای نانو پلیمری خود انگیزشی، جایزه مصطفی(ص) را برای وی به ارمغان آورد.

پژوهش های پروفسور جکی یینگ تاثیرات شگرفی در رشته مواد با ساختار نانویی از طریق ساخت نانو ذرات، نانو کامپوزیت ها و مواد نانو پوروس بر جای گذاشته است. وی یک جعبه ابزار نانویی ابداع کرده که توانسته است در ساخت دارو، مهندسی سلول و بافت، بیوسنسورها و تجزیه و ساخت دارو، شیمی سبز و انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

این بانوی دانشمند در کنار انتشار 340 مقاله در مجلات معتبر بین المللی، مجوز 150 پتنت اولیه را دریافت کرده است که بسیاری از آن ها مجوز تجاری سازی گرفته اند.

یکی از اختراعات پروفسور جکی یینگ می تواند نیاز به دستگاه مشاهده قند خون را برطرف سازد و به انسولین اجازه دهد تا به طور خوراکی یا از طریق بینی به جای تزریق وارد بدن شود که این تکنولوژی به بیماران دیابتی کمک شایانی خواهد کرد.

یینگ در سال 1966 در تایپه متولد شده و در سنگاپور و نیویورک بزرگ شده است. وی مدرک لیسانس تا دکتری خود را کوپر یونیون و دانشگاه پرینستون دریافت کرده و در سال 1992 به عضویت هیات علمی( استاد مهندسی شیمی) موسسه فناوری ماسوچوست در آمده است.

وی تاکنون جوایز متعدد بین المللی همچون جایزه انجمن سرامیک آمریکا، جایزه اداره پژوهشگران جوان نیروی دریایی، جایزه پژوهشگران جوان بنیاد علمی ملی، جایزه جامعه شیمی آمریکا در حوزه شیمی جامد، جایزه نقره ای نوآوری آسیایی ژورنال وال استریت را به خاطر پژوهش های گسترده خود در زمینه مواد ساختارهای نانویی کسب کرده است. وی همچنین به عنوان رهبر جوان مجمع جهانی اقتصادی انتخاب شده و بعنوان یکصد مهندس برتر جهان برگزیده و معرفی شده است.

* پروفسور عمر یاغی

پروفسور مر یاغی اردنی به خاطر سهم بی نظیر این دانشمند مسلمان در طراحی و تولید طبقاتی از ترکیبات با عنوان قالب های فلزی و ارگانیک، قالب های زیولایت ایمادو زالایت (ZIF) و قالب های ارگانیک کووالانسی برای دریافت جایزه در بخش علوم و فناوری نانو واجد شرایط شناخته شد. پروفسور یاغی توانست برای اولین بار موادی بسازد که از ترکیب دو واحد ارگانیک و غیرارگانیک باشد که با پیوند سخت در قالب مواد بلوری محکم با نام قالب های غیر متخلخل ساخته شوند.

این مواد دوگانه در مخازن گاز (هیدروژن، متان و دی اکسید کربن)، جدا سازی هیدروکربن، کاتالیز و اخیرا در الکترونیک کاربرد دارد. ساخت مواد از طریق طراحی یکی از اهداف دیرینه علم شیمی است که همواره با چالش روبرو بوده است زیرا ایجاد واحدهای ارتباطی در ابعاد گسترده به مواد بی شکل منجر می شود که طرح پذیر نمی باشند اما اختراع یاغی این رویا را به واقعیت تبدیل کرد و نوعی شیمی را ابداع کرده که منجر به تولید گسترده ترین نوع مواد تاکنون شده است.

توانایی شکل دهی به این مواد به دلخواه بر اهمیت آن افزوده و کاربردهای گسترده ای را ایجاد کرده است که تاکنون در بیش از یک هزار آزمایشگاه دانشگاهی و صنعتی به اجرا در آمده است.

پروفسور عمر یاغی دانشمند آمریکایی اردنی است که در سال 1966 در امان اردن متولد شد. او مدرک لیسانس خود را در رشته شیمی از دانشگاه نیویورک در سال 1985 دریافت کرد و مدرک دکتری را از دانشگاه ایلینویز در سال 1990 دریافت کرد. وی سپس برای تحصیل در مقطع فوق دکتری وارد دانشگاه هاروارد شد.
یاغی از سال 1992 به مدت 5 سال در دانشگاه آریزونا و از سال 1998 به مدت هفت سال در دانشگاه میشیگان و از سال 2006 تا 2011 در دانشگاه یو سی ال ای در مقام استادی مشغول به فعالیت بود و در حال حاضر استاد رشته شیمی در دانشگاه برکلی است.

وی تاکنون جوایز بیشماری به دلیل تلاش های گسترده در طراحی مواد کسب کرده که از آن جمله می توان جایزه مدال ساکونی از جامعه شیمی ایتالیا، جایزه پژوهش و تولید برنامه هیدروژن در سال 2007، جایزه ACS در زمینه جایزه شیمی مواد و کسب جایزه بین المللی شاه فیصل در سال 2015 به طور مشترک با پروفسور مایکل گراتزل از سوییس اشاره کرد. او دارای کرسی استادی بیش از 10 دانشگاه در کشورهای چین، کره جنوبی، ویتنام، عربستان سعودی و امارات عربی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ایرنا، تاریخ انتشار4 دی 1394، کد مطلب: 81893957 (5069597): www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین