پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
يعني عربستان، بحرين و امارات با قطر وارد فاز تازه اي گرديده است. بازگشت کارمندان قطري شوراي همکاري خايج فارس از رياض به دوحه ، به معناي پايان عمر اين شورا مي باشدو حتي در صورت حل و فصل اختلافات موجود، آسيب پذيري اين ساختار بر همگان اثبات شده است.

شعارسال: يعني عربستان، بحرين و امارات با قطر وارد فاز تازه اي گرديده است. بازگشت کارمندان قطري شوراي همکاري خايج فارس از رياض به دوحه ، به معناي پايان عمر اين شورا مي باشدو حتي در صورت حل و فصل اختلافات موجود، آسيب پذيري اين ساختار بر همگان اثبات شده است.

 آنچه مسلم است اينکه شوراي همکاري خليج فاس بارها ناکارآمدي خود را در برهه هاي حساس و سرنوشت ساز نشان داده است. اين ناتواني در برهه حساس فعلي نيز بر همگان اثبات شده است. بديهي است که مناقشه موجود، نقطه آشکارساز ناکارآمدي شوراي همکاري خليج فارس محسوب مي شود.

عربستان سعودي، امارات، بحرين و مصر از پنجم ژوئن گذشته (15 خرداد96 ) با متهم کردن دوحه به حمايت از سازمان هاي تروريستي ، روابط ديپلماتيک خود را با قطر قطع کردند. وزارت خارجه قطر با رد همه اين اتهامات تاکيد کرد که اين سه کشور با همکاري مصر، به دنبال تحميل قيموميت خود بر تصميمات ملي ما هستند.

کويت در راستاي ميانجي‌گري براي حل اين بحران فهرستي از خواسته هاي کشورهاي حاشيه خليج فارس ومصر را که حاوي 13 ماده از جمله توقف حمايت از تروريسم، کاهش روابط ديپلماتيک با ايران، و تعطيلي شبکه `الجزيره` است به قطر تحويل داد. اما وزارت خارجه قطر با رد اين خواسته ها، آنها را غير قابل اجرا دانست.در اين ميان، تا کنون ميانجي گري کشورهايي مانند کويت و عمان نيز نتيجه بخش نبوده است.

چنانچه خبرگزاري ايسنا گزارش داده است، عبدالله بن حمد العطيه، معاون نخست وزير قطر و وزير سابق انرژي و صنعت اين کشور اظهار داشت:‌ دوحه از بحران کنوني منطقه درسي سخت اما مفيد گرفت و فهميد چگونه با اقتصاد و بازار خود تعامل کند و اينکه اعتماد ما به خودمان بيشتر از اعتمادمان بر ديگران است.العطيه تاکيد کرد:‌ قطر هرگز به گذشته باز نخواهد گشت و متاسفانه ياد گرفته که به برادران خودش که اين محاصره را تحميل کرده‌اند، تکيه نکند. ما شوراي همکاري را در سال 1981 ميلادي تاسيس کرديم و از نظر من اعتبار اين شورا به پايان رسيده است.

اين مسئول قطري افزود:‌ کشورهاي محاصره کننده قطر اقدامات غيرعقلاني را عليه قطر انجام دادند و نشست اخير در قاهره در نطفه خفه شد آنها در اين کنفرانس درباره اقدامات آتي خود صحبت کردند و عجيب بود که يکي از وزرا در اين نشست گفت، کل جهان مخالف قطر است و تمام کشورهاي جهان مي‌دانند که قطر کشوري تروريستي است، سوال اين است که منظور او از جهان چيست، آيا جيبوتي، مالديو،‌ جمهوري سيشل و کشورهايي که رشوه بر موضعگيري‌هايشان تاثير دارد، جهان مورد نظر اوست؟ مسئولاني عالي رتبه در اين کشورها با من تماس گرفته و مخالفت خود را با قطعنامه‌هاي تحريم اعلام کردند و خواستار بخشش شدند و ما نيز نمي‌خواهيم آنها به دردسر بيفتند.

العطيه در ادامه نسبت به تصميمات اتخاذ شده از سوي کشورهاي محاصره کننده براي تحريم اقتصادي، زميني، هوايي و دريايي قطر ابراز تعجب کرده و اين تصميمات و اقدامات را عجيب و گزينشي توصيف کرد و گفت:‌ امارات تا الان گاز قطر را تحريم نکرده است، چرا... زيرا 30 درصد از توليد برقش بر پايه گاز قطر است، آنها بر اساس گرايش و ميل خودشان و آنچه برايشان اهميت دارد، تحريم مي‌کنند. اگر ما کشوري تروريستي بوديم چرا از ما گاز مي‌خريد و صدها ميليون دلار به ما مي‌پردازيد؟

در نهايت اينکه اعلام پايان عمر شوراي همکاري خليج فارس از سوي مقامات قطري از زواياي مختلفي قابل تامل است. در اين جا لازم به تاکيد است که حتي در صورت بهبود وضعيت موجود و ايجاد ارتباطاتي سطحي ميان قطرو عربستان سعودي( وديگر کشورهاي تحريم کننده قطر)، وضعيت هرگز به گذشته باز نخواهد گشت. از اکنون، سايه بي اعتمادي مفرط و دامنه داري بر شوراي همکاري خليج فارس حاکم خواهد شد و اين مجموعه عملا به کالبدي بي جان تبديل گرديده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه رسالت، تاریخ انتشار: 19 تیر 1396، کدخبر: 263166، www.resalat-news.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین