پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
۱۴ روز دیگر نشست دوره ای وزرای عضو کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید نفت در روسیه برگزار خواهد شد اما آنطور که دبیرکل اوپک می‌گوید از کاهش مجدد تولید خبری نیست. البته دراین میان باید به تلاش شرکت های روس برای شانه خالی کردن از توافق اوپک و بازگشت به تولید گذشته خود نیز اشاره کرد که این امر اهمیت این نشست را صدچندان می‌کند!

شعار سال:  روسیه در اواخر آوریل به هدف کاهش تولید نفت به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز دست یافت و طبق آمار وزارت انرژی روسیه، میزان سطح پایبندی این کشور در ماه‌های مه و ژوئن اندکی بالای ۱۰۰ درصد بوده است.

با اینحال تاکنون کاهش تولید تاثیر مهمی بر فعالیت‌های مالی تولید کنندگان نفت نداشته است، زیرا آنها عمدتا تولید چاه‌هایی که سودآوری کمتری داشته‌اند را کاهش داده و تولید از ذخایر سودآورتر را افزایش داده‌اند.

با این‌همه روسیه به دلیل عوامل فصلی، معمولا نفت کمتری در ابتدای سال تولید می‌کند بنابراین این پرسش به قوت خود باقی می‌ماند که آیا تولیدکنندگان نفت قادر خواهند بود به تعهدات کاهش تولیدشان در اواخر سال عمل کنند.

طبق محاسبات تحلیلگران اسبربانک سی آی بی، طی ۱۲ سال گذشته در فاصله آوریل تا اکتبر، متوسط تولید روزانه معمولا حدود ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

این وضعیت با افزایش فعالیت‌های حفاری که پس از کاهش قابل توجه در فوریه، در بهار جاری مشاهده شد ممکن است پیچیده شود و به افزایش تولید در اواخر سال منجر شود.

در حالی که انتظار نمی‌رود تولیدکنندگان نفت روسی در ثابت نگه داشتن تولید یا حتی کاهش اندکی بیشتر آن از طریق کاهش فعالیت‌های حفاری با مشکلات فنی روبه‌رو شوند، پرسش کلیدی این است که آیا آنها اقدام مذکور را سودآور خواهند دید.

به گفته گریگوری ویگون، مدیر شرکت مشاوره ویگون، توجه اصلی در اینجا بر روی شرکت‌هایی است که پروژه‌های جدید دارند که می‌تواند تولید آنها را در آینده نزدیک افزایش دهد.

در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، شرکت‌ها از تلاش‌ها برای حمایت از قیمت‌ها سود بردند اما کاهش تولید تدریجی بود و تا پایان آوریل به هدف تعیین شده رسید. اما برای سه ماهه دوم احتمالا نتایج مالی اندکی کمتر خواهند بود زیرا قیمت‌های نفت کاهش پیدا کرده و کاهش تولید بالاتر بوده است.

این پیش بینی ها در حالی صورت میگیرد که دبیرکل اوپک در آخرین اظهار نظر خود در خصوص کاهش تولید تاکید کرده است: در نشست دوره ای وزرای عضو کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید که روز ۲۴ جولای در روسیه برگزار می شود، احتمال کاهش بیشتر تولید مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

با اینحال با توجه به کاهش قیمت نفت طی ماه های گذشته ایت احتمال همچنان به قوت خود باقی است که بررسی بر کاهش مجدد تولید در این نشست صورت بگیرد.

بنابراظهارات وزیر انرژی روسیه، مسکو آماده است تا در صورت نیاز پیشنهادات مختلف از جمله تجدیدنظر در توافق کاهش تولید را بررسی کند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هفته گذشته گفته بود، کمیته نظارت که در مورد اجرای توافق و وضعیت بازار بحث هایی خواهد داشت، اختیار پیشنهاد دادن «هرگونه تصمیمی» را به مشارکت کنندگان در طرح توافق کاهش تولید دارد.

این درحالی است که وزرای انرژی کشورهای عربستان، روسیه و چند تولید کننده مهم دیگر قبلا گفته بودند که نیازی به اقدامات فوری اضافی برای تقویت قیمت ها نیست.

براساس این گزارش، پیش از این سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه توافق کرده اند تولید روزانه نفت خود را از ژانویه ۲۰۱۷ تا پایان مارس ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا میزان ذخایر نفتی جهان کاهش یابد و قیمت ها بالا برود.

اما با توجه به افزایش تولید نفت آمریکا و دیگر تولید کنندگانی که عضو توافق کاهش تولید نیستند، قیمت نفت از ماه می به این طرف کاهش داشته است. از سویی دیگر تولید نفت نیجریه و لیبی، دو عضو اوپک که از توافق کاهش تولید معاف هستند نیز افزایش یافته است.

بنابراین در چنین شرایطی اهمیت نشست اعضای اوپک در مسکو اهمیت ویژه ای برای بازار نفت پیدا کرده است که باید دید سرانجام این گردهمایی به کجا ختم خواهد شد؟

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار 19تیر 96، کدمطلب:۳۶۶۹۰۳، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین