پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
تلاش آمريكايي ها براي ضربه زدن به انقلاب را چه پيش از انقلاب و چه پس از آن بايد در يك پازل هماهنگ ديد كه هر كدام دشمني آمريكايي ها را براي ما پررنگ تر مي كند. كودتاي 28 مرداد كودتاي نوژه، حمله ناكام نظامي به ايران در قضيه طبس، سرنگوني هواپيماي مسافربري ايران در خليج فارس و كمك بي چون و چرا از دشمن بعثي، تهاجم وسيع فرهنگي در دهه 70 فتنه سال هاي 78 و88 را مي توان به عنوان نمونه اي از رذالت ها و دشمني هاي آمريكايي ها در قبال مردم ايران نام برد.
شعارسال: تلاش آمريكايي ها براي ضربه زدن به انقلاب را چه پيش از انقلاب و چه پس از آن بايد در يك پازل هماهنگ ديد كه هر كدام دشمني آمريكايي ها را براي ما پررنگ تر مي كند. كودتاي 28 مرداد كودتاي نوژه، حمله ناكام نظامي به ايران در قضيه طبس، سرنگوني هواپيماي مسافربري ايران در خليج فارس و كمك بي چون و چرا از دشمن بعثي، تهاجم وسيع فرهنگي در دهه 70 فتنه سال هاي 78 و 88 را مي توان به عنوان نمونه هايی از رذالت ها و دشمني هاي آمريكايي ها در قبال مردم ايران نام برد. طبيعي است كه بايد در مقابل چنين دشمني هوشيارنه عمل كرد. در اين ميان و بعد از توافق هسته ميان ايران و آمريكا و همچنين اصرار دولت آمريكا و دولت ايران به اجراي برنامه اقدام مشترك، رهبر معظم انقلاب بارها در خصوص اراده آمريكايي ها براي نفوذ به ايران اعلام خطر كردند تا اينكه در ديدار خود با فرماندهان عالي سپاه پاسدارن به موضوع مهمي اشاره فرمودند. ايشان در اين ديدار با اشاره به خطر نفوذ دشمن در کشور تأکید کردند و فرمودمد: برای نفوذ سیاسی سعی می‌کنند در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، در مراکز تصمیم‌سازی نفوذ کنند.

در اين ميان آنچه مهم است شناخت نقشه دشمن و اقدامات متقابلي است كه بايد مسئولان نظام هوشيارنه در قبال آن انجام دهند.

رهبر انقلاب بارها واژه تصميم سازي را مترادف با گفتمان سازي استفاده كرده اند. به نمونه هايي از اين دست توجه كنيد:

دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز كه در تاريخ - 1387/02/1 برگزار شد خطاب به دانشجويان و اساتيد فرمودند دنبال این باشید که محیط دانشجوئی تصمیم‌سازی کند؛ یعنی گفتمان‌سازی کنید

دانشجو تصمیم‌ساز است؛ دانشجو گفتمان‌ساز بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان - 1394/04/20

ايشان همچنين در ديدار هايشان با مراكز راهبردي و تحقيقاتي و نشست هاي انديشه اي راهبري نيز از اين واژه استفاده كرده اند كه از آوردن نمونه هاي آن صرف نظر مي كنيم.

اينطور به نظر مي رسد كه مراكز تصميم سازي مراكزي است كه مي تواند يا گفتمان سازي كند و يا پشت پرده نقشه راه را براي مراكز تصميم گيري ترسيم كنند. البته با توجه به اشاره رهبر انقلاب نفوذ به اين مراكز ساده تر است چون فرمودند اگر نتوانستند به مراكز تصميم گيري نفوذ كنند به مراكز تصميم سازي نفوذ مي كنند. در اين ميان بايد احزاب سياسي، تشكل هاي دانشجويي مراكز تحقيقاتي و راهبردي در اين زمينه هوشيار باشند تا تصميم هايي كه مي سازند تامين كننده منافع شيطان بزرگ نباشد.

* مراكز تصميم گيري كجاست؟

در شاكله سياسي و حقوقي نظام جمهوري اسلامي ايران مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري دو نهاد مهمي هستند كه براي انجام امور مهمه كشور تصميم گيري مي كنند.

* مجلس خبرگان

مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقهاي واجد شرایط است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین و نظارت بر رهبري را در ايران برعهده دارند.

مسئوليت خطير انتخاب رهبري از جمله اين وظايف مهم است كه بايد در خصوص آن تصميم گيري كنند. موضوعي كه رهبر انقلاب نيز در ديدار اخيرشان با اعضاي مجلس خبرگان بر اهميت و معيار هاي آن اشاره كردند. ايشان با اشاره به وظيفه تصمي گيري مجلس خبرگان در خصوص انتخاب رهبري نر نظام جمهوري اسلامي فرمودند:

اینجا تفاوتش با سایر انتخابهای جمعی این است که اینجا ملاک و معیار عبارت است از فقه؛ یعنی ارزشهای اسلامی. بنابراین انتخاب آنها انتخابی است برای حاکمیّت ارزشهای اسلامی، برای اجرای احکام اسلامی، برای تحقّق اسلام در واقعیّت زندگي.

حال سوال اينجاست كه اگر در اين نهاد مهم ودر انتخابات تعيين اعضاي آن كه در اسفند ماه همزمان با انتخابات مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود، سياسي كاري شود و انديشه و تقوا و فقاهت، جاي خود را به بازي هاي جناحي و سايسي دهد، آيا راه براي نفوذ دشمن به اين مجلس باز نمي شود؟ آيا نبايد از فضاي موجود در خصوص انتخابات مجلس خبرگان در روزنامه هاي زنجيره اي، احساس خطر كرد؟
* مجلس شوراي اسلامي

مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری و تصميم گيري در کشور است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده است.

* راه نظارت بر اين نهاد مهم تصميم گير چيست؟

شورای نگهبان قانون اساسی بر اساس اصل 99 قانون اساسی به منظور پاسداری از احكام اسلامی، وظیفه‌ی نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد. قانون اساسی در اصل 99 چنین اشعار می دارد: ((شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری ، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را برعهده دارد)). از جمله وجوه نظارتِ در اصل 99 بحث "احراز صلاحیتِ" نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می باشد ، كه شورای نگهبان عهده دار انجام این امر خطیر می باشد.

* شوراي نگهبان راه نفوذ دشمن را مي بندد

حمله به شورای نگهبان و موضع گیری در قبال آن موضوعي است كه از مجلس ششم و دولت اصلاحات گرفته تا دولت آقاي روحاني سابقه داشته است. در اين ميان در ایام انتخابات به نحوی هجمه هایی به شورای نگهبان صورت گرفته است که البته دولت فعلي اين موضوع را خیلی زودتر شروع كرد. موضوعي كه ابتدا و پس از اظهارات رييس جمهور به نقش غير موثر شوراي نگهبان در انتخابات با چالش گفت و گويي بين رحماني فضلي وزير كشور و آملي لاريجاني رئييس دستگاه قضا منجر شد. رحماني فضلي وزير كشور كه مسئوليت اجرايي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري را برعهده دارد در مصاحبه اي كه با يك سايت خبري داشت گفت: در انتخابات «عدم احراز صلاحیت» نداریم و برحق آنان که گواهی سلامت ازمراجع چهارگانه دارند پا فشاري مي كنيم. اين اظهارات به صورت گسترده در رسانه ها بازتاب داشت تاجايي كه بعضي روزنامه ها با تيتر هاي تندي از جمله تيتر : "ايستادگي در مقابل رد صلاحيت ناحق" اين خبر را منتشر كردند. اظهارات رحماني فضلي با واكنش شديد آملي لاريجاني، رييس دستگاه قضا مواجه شد. وي در جلسه عالي مسئولان عالي قضايي گفت: گاهی حرفهای عوامانه می شنویم، این چه حرف باطل و غلطی است.حسن روحاني رييس جمهور نيز در اين باره موضع گرفت. روحانی اوج طعنه خود به شورای نگهبان را چنین بیان کرد: "مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟"

ماجرا به همين جا ختم نشد. رهبر انقلاب در اظهاراتي صريح به نقش مهم شوراي نگهبان در انتخابات و نقش قانونی و مؤثر اين شورا اشاره کردند و فرمودند: از بزرگترین برکات شورای نگهبان این است که مراقب هر گونه خطا و اشتباه است. ايشان در ديدار اقشار مختلف مردم با اشاره به حرفهای بی منطقی که در باب انتخابات درباره وزارت کشور و شورای نگهبان زده می شود تأکید کردند: شورای نگهبان چشم بینای نظام در انتخابات است و در همه دنیا، چنین نهادی با اسم ها و عناوین متفاوت وجود دارد.

ایشان افزودند: نظارت شورای نگهبان در انتخابات، استصوابی و مؤثر است و این نظارت بخشی از همان حق الناس است و باید آن را رعایت و حفظ کرد.

* حرف آخر

در پايان بايد به اين موضوع بار ديگر اشاره كرد كه در تبيین شناخت راه رسم دشمن اولا بايد دشمن را شناخت بعد از آن تصميمات دشمن را رصد كرد و بعد ازآن بايد اقدام مناسب را انجام داد. در دشمني آمريكا كه هيچ شكي نيست اما نقشه دشمن همان نكاتي است كه رهبر انقلاب به آن اشاره كرده اند يعني نفوذ در مراكز تصميم گير و تصميم ساز كه بايد اولا اين مراكز را شناخت ثانيا راه نفوذ را پيدا كرد و بعد از آن اين راه هاي نفوذ را به طور كامل بست. اين ابتدايي ترين نقشه راهي است كه بايد مسئولين نظام جمهوري اسلامي پيش رو قرار دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت فردانیوز ، تاریخ انتشار يكشنبه 29 شهريور 1394، کد مطلب: 447163 : www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین