پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
تکرار جرم توسط محکومان آزاد شده یک واقعیت جهانی است. در تحقیقی که در امریکا انجام شده مشخص شده است 67 درصد زندانیان آزاد شده سه سال پس از آزادی و 76 درصد پنج سال پس از آزادی دوباره بازداشت می‌شوند.

شعار سال: در ایران هم مطابق گفته رئیس سازمان‌های زندان‌های کشور در سال 94 نرخ بازگشت به زندان محکومان آزاد شده بیش از 46 درصد است. نگاهی به جنایت‌های دهشتناکی نظیر قتل نه زن توسط غلامرضا خوشرو (خفاش شب) در سال 1376، قتل 15 زن و یک پسربچه در سال 1387 توسط فرید بغلانی، فاجعه بیجه در سال 1383 که منجر به تجاوز و قتل 17کودک و سه بزرگسال شد، قتل دلخراش آتنا اصلانی و مرگ سوزناک و دلخراش بنیتای هشت ماهه نشان می‌دهد همگی توسط افرادی رقم خورده است که در سطوح مختلف یا محکوم شده بودند یا در مظان اتهام بودند.
واقعیت این است که امنیت و انتظام بخشی هر جامعه یکی از نیازهای اساسی آن جامعه است که بقای یک جامعه را تضمین می‌کند. امنیت در دیدگاه اسلام نیز بسیار حائز اهمیت است. برای مثال در سوره تین آیات یک تا سه، سوره عنکبوت آیه 67، سوره قصص آیه 57، سوره ابراهیم آیه 37 و سوره بقره آیه‌های 125 و 126 مقوله امنیت به طرق مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
همین جا باید ذکر شود که در صورت‌بندی نوین مفهوم امنیت ملی، امنیت اجتماعی نه به‌عنوان یکی از ابعاد امنیت ملی بلکه هم‌سنگ امنیت ملی مدنظر قرار گرفته است. در این چارچوب و به منظور ارتقای امنیت اجتماعی جامعه بسیار ضروری است سازوکارهای دقیق و فراگیر قضایی، امنیتی که احساس امنیت را از فرد مجرم پس از آزادی از زندان برای تکرار جرم سلب و احتمال وقوع جرایم توسط زندانی آزاد شده را کاهش دهد تدوین و اجرایی شود.
در اکثر کشورهای دنیا ضرورت و لزوم رصد دائم، نظارت و کنترل محکومان آزاد شده (بویژه در جرایم علیه امنیت عمومی) از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که می‌تواند در کاهش وقوع و بروز جرایم مؤثر باشد و به طور کلی افزایش احساس امنیت عمومی را داشته باشد. یک تجربه موفق در کاهش جرایم با رصد مجرمان محکوم شده در سال 2007 در ایالت نیوجرسی امریکا رخ داده است.
در این ایالت وقتی دادستان عمومی تصمیم می‌گیرد با استفاده از سیستم داده هوشمند و آنچه امروز به‌عنوان رویکرد مانی بالی در سیستم قضایی معروف است، مجرمان سابقه‌دار و خطرناک را تحت رصد هوشمند قرار دهد موفق می‌شوند 41 درصد قتل و 26درصد کل جرایم را در این ایالت کاهش دهند. دو جنایت دلخراشی که در یک ماه گذشته رخ داده است و جان یک کودک هشت ماهه و یک دختر هفت ساله را گرفته است هر دو توسط افرادی رقم خوردند که سابقه محکومیت قبلی داشتند.
احساسات جریحه‌دار شده مردم و همدلی عمومی ایجاد شده می‌تواند پشتوانه‌ای گردد که جامعه شناسان، حقوق دانان و جرم شناسان همراه با دستگاه‌های ذیربط و مسئول تدبیری جدی برای نظارت مؤثر و رصد هوشمندانه مجرمان آزاد شده داشته باشند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 7 مرداد 96، کد مطلب: 82613480:www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین