پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۴۲۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
تحقیقات درباره تصادف زیردریایی اتمی Hartford نشان می داد افسر فرمانده در محل خود حضور نداشته و مسیریاب نیز مشغول گوش دادن موسیقی بوده و همین موضوع، ۱۲۰ میلیون دلار به ارتش آمریکا ضرر رساند.

شعار سال: اتفاقی که روز دوشنبه برای ناوشکن آمریکایی John S. McCain در تنگه مالاکا در منطقه جنوب شرق آسیا رخ داد و این ناو از کلاس Arleigh Burke با یک شناور باربری سنگاپوری برخورد کرد، بار دیگر ماجرای تصادف های عجیب ناوهای امریکایی را در رسانه های مختلف جهان، زنده کرد. به علت این تصادف عجیب، به بدنه ناو آسیب وارد شده و حتی از سرنوشت ۱۰ ملوان آمریکایی در این حادثه نیز خبری در دست نیست.

ناوشکن های کلاس Arleigh Burke نیروی دریایی ارتش آمریکا به نوعی معروف ترین ناوشکن عملیاتی حاضر در دنیا محسوب می شوند و نیروی دریایی آمریکا ۶۲ فروند از آنها را از سال ۱۹۹۱ که اولین نمونه وارد ناوگان رزمی شد، در خدمت دارد. وزن این ناوشکن ها حدود نه هزار تن و ابعاد آن ۱۵۴ متر طول و ۲۰ متر عرض است. این ناوشکن ها در حدود ۲۸۰ نفر خدمه دارد. این ناوشکن ها در سال های اخیر تحت ارتقاء های مختلفی تحت عنوان Flight قرار گرفته اند و دارای سامانه ها و تسلیحات مختلفی هستند. به طور معمول این ناوشکن ها به سامانه ایجیس و رادار AN/SPY-۱D مجهز هستند. انواع رادارهای جستجوی سطحی و سامانه های سونار نیز در آنها نصب شده است. موشک کروز حمله به اهداف زمینی تاماهاوک، موشک های ضد هوایی استاندارد SM-۲ و موشک های ضد کشتی هارپون، موشک ضد هوایی SM-۳ ، SM-۶ RIM-۱۶۲ ، RIM-۱۶۱ و RUM-۱۳۹ از جمله دیگر تسلیجات موشکی این شناور هستند که به غیر از موشک های هارپون همگی از پرتابگر های عمودی مارک ۴۱ پرتاب می شوند.

موضوع آنقدر مهم و قابل تامل بود که نیروی دریایی آمریکا فعلا عملیات در این بخش از دنیا را متوقف و دستور پیگیری علل بروز این حادثه را صادر کرده است. کارنامه چنین تصادف هایی نشان می دهد آمار برخوردهای نیروی دریایی آمریکا در سال های اخیر به شکل جالبی بالا رفته و نیرویی که از نظر تجهیزات، قوی ترین نیروی دریایی جهان محسوب می شود با مشکلات خاصی دسته و پنجه نرم می کند که همین مسئله سوالاتی را در بین بسیاری از فرماندهان آمریکایی و متخصصان این حوزه ایجاد کرده است. بر این اساس، نگاهی به سوانح اخیر آمریکایی ها در نقاط مختلف آبی جهان خواهیم داشت.

برخورد USS Fitzgerald با شناور فیلیپینی

نزدیک به دو ماه قبل و در ۱۷ ژوئن، ناوشکن USS Fitzgerald نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی ژاپن با یک شناور باربری تحت پرچم فیلیپین به اسم MV ACX Crystal برخورد کرد. در زمان برخورد بسیاری از خدمه ناوشکن آمریکایی خواب بودند و در نتیجه این برخورد بدنه شناور آسیب شدیدی دید. در این حادثه هفت ملوان آمریکایی کشته شدند و برخورد شدید شناور دیگر با سمت راست این ناو باعث شد تا جریان آب به موتورخانه این کشتی نیز وارد شود.


قرار است این شناور به آمریکا بازگردانده شود و تحت تعمیرات اساسی قرار بگیرد. اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که هزینه تعمیر این شناور بیش از دو برابر هزینه تعمیر ناوشکن آمریکایی یو اس اس کول است که در سال ۲۰۰۰ میلادی در یمن مورد حمله انتحاری القاعده قرار گرفت. علت این حادثه عدم توانایی ناو آمریکایی در مسیر دهی به کشتی باربری اعلام شده است. دو افسر ارشد این ناوشکن به علت بروز این حادثه از خدمت معلق شدند.

برخورد رزم ناو Lake Champlain با قایق کره ای

در نه می ۲۰۱۷ میلادی، رزم ناو Lake Champlain با یک قایق ماهیگیری کره جنوبی برخورد کرد که البته در این حادثه کسی کشته نشد. خدمه شناور کره جنوبی اعلام کردند که پیام های اخطار شناور آمریکایی را نشنیده اند.

برخورد زیردریایی USS Louisiana با شناور تدارکاتی

در ۱۸ آگوست ۲۰۱۶ میلادی ، زیردریایی USS Louisiana که یک زیردریایی اتمی حامل موشک های قاره پیمای اتمی از کلاس اوهایو است، با شناور تدارکاتی USNS Eagleview برخورد کرد. این برخورد در سواحل ایالت واشنگتن در شمالغرب آمریکا روی داد و باعث بروز برخی خسارات به بدنه زیردریایی آمریکایی شد. این حادثه تلفات جانی در بر نداشت.

برخورد دو شناور تدارکاتی در خلیج عدن

در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۴ میلادی و در خلیج عدن دو شناور تدارکاتی نیروی دریایی آمریکا به نام های USNS Walter S. Diehl و USNS Amelia Earhart که در حال تدارک رسانی به ناوهای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا بودند بیش از حد به هم نزدیک شده و با هم برخورد کردند. در این حادثه نیز کسی از خدمه کشته یا مجروح نشد.

تصادف ناوشکن USS Porter در تنگه هرمز

ناوشکن USS Porter در تاریخ ۱۲ آگوست ۲۰۱۲ میلادی با یک نفت کش به اسم MV Otowasan در نزدیکی تنگه هرمز برخورد کرد و به دلیل این برخورد سوراخی به ابعاد سه در سه متر در بدنه این ناوشکن ایجاد شد.


این حادثه تلغات جانی در بر نداشت و این ناوشکن بعد از تعمیرات در بندر جبل علی در امارات به خدمت بازگشت. فرمانده این ناوشکن آمریکایی بعد از حادثه فوق، از خدمت برکنار شد.

تصادف زیردریایی و شناور آمریکایی در تنگه هرمز

در ۲۰ مارس ۲۰۰۹ میلادی زیردریایی اتمی تهاجمی USS Hartford و شناور USS New Orleans با یک دیگر در تنگه هرمز برخورد کردند. این برخورد آسیب شدیدی به برجک زیردریایی آمریکایی وارد کرد و بر اساس تحقیقات به عمل آمده در زمان برخورد، زیردریایی مذکور ۸۵ درجه چرخیده است. ۱۵ نفر از خدمه این زیردریایی مجروح شدند اما کسی از خدمه دو شناور کشته نشد.


بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط نیروی دریایی آمریکا کل این حادثه به دلیل قصور خدمه زیردریایی بوده و فرماندهان این شناور فاقد طرح صحیح برای عبور از منطقه تنگه هرمز بودند، افسر فرمانده در زمان عبور از تنگه در محل پست خود حضور نداشته و مسیریاب زیردریایی نیز در آن زمان در حال گوش دادن به موسیقی بوده است. بر اساس آمار رسمی ۱۲۰ میلیون دلار صرف بازسازی این زیردریایی شد و در سال ۲۰۱۱ میلادی به خدمت بازگشت. شناور USS New Orleans نیز با صرف هزینه ۲ میلیون و سیصد هزار دلار در بحرین تعمیر شده و به خدمت بازگشت. افسر فرمانده زیردریایی مذکور نیز پس از این حادثه از خدمت برکنار شد.

یک تصادف دیگر در تنگه هرمز

در هشت ژانویه ۲۰۰۷ میلادی این بار زیردریایی اتمی تهاجمی USS Newport News از کلاس لس آنجلس با یک نفت کش ژاپنی به اسم Mogamigawa در جنوب تنگه هرمز برخورد کرد. مقامات آمریکایی اعلام کردند که به دلیل عبور شناور ژاپنی از بالای سر زیردریایی آمریکایی پدیده اثر ونتوری رخ داده است که نوعی مکش ایجاد کرده و باعث شده است که زیردریایی آمریکایی به سمت بالا کشیده شده و به شناور ژاپنی برخورد کند. افسر فرمانده این زیردریایی پس از این حادثه برکنار شد. این زیردریایی پس از تعمیرات به خدمت بازگشت و البته نیروی دریایی آمریکا مبلغ نامشخصی را نیز به شرکت صاحب شناور ژاپنی به دلیل آسیب پرداخت کرد.

تصادف با کوه زیر آب

در هشت ژانویه ۲۰۰۵ میلادی زیردریایی اتمی تهاجمی یو اس اس سان فرانسیسکو در ۶۷۵ کیلومتری جنوب شرق گوام در اقیانوس آرام با یک آب کوه در عمق ۱۶۰ متری برخورد کرد. خسارت شدیدی به بخش جلویی این زیردریایی وارد شد، ۹۸ نفر از خدمه در این حادثه مجروح و یک نفر نیز جان خود را از دست داد.


تحقیقات نیروی دریایی آمریکا نشان داد که بسیاری از پارمترهای مربوط به حرکت در زیر آب و مسیریابی در این زیردریایی لحاظ نشده است و به همین خاطر افسر فرمانده زیردریایی از خدمت برکنار شد. زیردریایی مورد نظر بعد از طی دوره طولانی تعمیر در سال ۲۰۰۹ به خدمت بازگشت.

وقتی ناوهواپیمابر، لنج را زیر گرفت !

در ۲۲ جولای ۲۰۰۴ میلادی ناو هواپیمابر جان اف کندی با یک لنج ماهیگیری در خلیج فارس برخورد کرد و باعث غرق آنی این شناور و مرگ تمامی سرنشینان آن شد. در آن زمان ناو مذکور مشغول عملیات پروازی بوده و ادعا شده بود که ناو به دلیل پذیرش جنگنده ای در حال فرود، توان گردش برای جلوگیری از برخورد را نداشته است. تحقیقات بعدی ثابت کرد که جنگنده مذکور سوخت کافی داشته است اما چرخش سنگین ناو در لحظه آخر باعث آسیب به یک فروند اف ۱۴ و یک فروند اف ۱۸ بر روی عرشه پروازی شد. فرمانده ناو مذکور بعد از این حادثه از خدمت کنار گذاشته شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مشرق، تاریخ 31 مرداد 96، کد مطلب: 765630:www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین