پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 21
کد خبر: ۷۷۲۹۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
کارشناسان معتقدندابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در زمینه کاهش نرخ سود بانکی و همچنین رای اعتماد مجلس به اکثریت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در روند صعودی شاخص بورس در چند روز گذشته موثر بوده است.

شعار سال:  علی اصغر نظام پور ؛شاخص بازار بورس کشوراز هفته گذشته در کل روند صعودی داشته، هرچند روندافزایشی شاخص بورسدر چند روز گذشته خیلی قابل توجه نیست.

در روزهای گذشنه 16وزیر کابینه دوازدهم موفق شدند رای اعتماد مجلس را به دست آوردند همچنین در پایان هفته گذشته، بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای بانک ها را ملزم کرد کهنرخ های سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری بانکی یک سالهحداکثر 15درصد ونرخ سود کوتاه مدت عادی روزشمارحداکثر ۱۰ درصد برای سپرده های جدید،باشد.

دو اتفاق مذکور در نوسانات شاخص بورس تاثیرگذار بوده است بطوریکه شاخص بورس در روز یکشنبه (29مردادماه) که مراسم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار شد، با افزایش روبروشد به نحوی کهشاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادارتهران در پایان معاملات با رشد 61 واحدی روبرو شد و رقم 82 هزار و 16 واحد را نشان داد، در این روز شاخص کل هم ‌وزن با افزایش 20 واحدی عدد 17 هزار و 655 واحد را به نمایش گذاشت.شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 70 واحدی به رقم 90 هزار و 45 واحد دست یافت.

اماروند صعودی شاخص بورسدر پایان معاملات روز دوشنبه هفته گذشته نیز ادامه داشت هرچند میزان افزایش شاخص همچنان کم بود به نحوی که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش 58 واحدی را تجربه کرد و عدد 82 هزار و 75 واحد را نشان داد همچنین شاخص کل هم ‌وزن با افزایش 33 واحدی عدد 17 هزار و 655 واحد روبرو شد و شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 114 واحدی مواجه شد و به رقم 90 هزار و 159 واحد دست یافت.

اما شاخص کل قیمت و بازده نقدی در پایان معاملات سه شنبه (31 مرداد ماه) با افزایش 297 واحدی همراه بود و رقم 82 هزار و 372 واحد را نشان داد و شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 14 واحدی عدد 17 هزار و 703 واحد را نشان داد و شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 331 واحدی به رقم 90 هزار و 490 واحد رسید.

در پایان معاملات روز چهار شنبه اول شهریورماه همچنانشاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادارتهران روند صعودی داشت و با افزایش 169 واحدی روی رقم 82 هزار و 541 واحد ایستاد و شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش 29 واحدی به عدد 17 هزار و 733 واحد رسید.

شاخص بورس در روز شنبه هفته جاری نیز باتداوم روند افزایشی روبروشد و شاخص کل قیمت و بازده نقدی در پایان معاملات روز شنبه (4 شهریورماه) با افزایش 355 واحدی روبرو شد و به رقم 82 هزار و 897 واحد را نشان داد همچنین شاخص کل هم ‌وزن با افزایش 17 واحدی به رقم 17 هزار و 750 واحد رسید همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز به عدد91 هزار و 164 واحد رسید

اما در پایان معاملات روز گذشتهشاخص بازار سهامبعد از چند روز روند صعودی با کاهش 11 واحدی روبرو شد و عدد 82 هزار و 885 واحد را نشان داد اما شاخص کل هم ‌وزن با افزایش 20 واحدی روبرو و عدد 17 هزار و 770 واحد را نشان داد.

برخی کارشناسان بازار سرمایه،روند صعودی شاخص بورسرا طی چند روز گذشته، ناشی از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در زمینه کاهش نرخ سود بانکی و همچنین رای اعتماد مجلس بهاکثریت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهمدانستند البته عوامل اقتصادی دیگری نیز در نوسانات شاخص بورس موثر بوده است.

در این خصوص هادی قوامی  معقتد است روند صعودی بازار بورس در چند روز گذشته از موضوعاتی مانندرای اعتماد مجلس شورای اسلامی به کابینه دوازدهم و ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی، متاثر بوده است.


هادی قوامی

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامیهمچنین افزود: باید در بازار سرمایه مزیت هایی بیشتری ایجاد شود تا انگیزه سرمایه گذاری در بورس رشد کند و ازرونق بازار دلالی کاذبجلوگیری شود.

تاکید بر حمایت از شرکت های تولیدی فعال در بورس

این نماینده مردم در مجلس دهم باتاکید بر اینکه باید از شرکت های تولیدی بورسی بیشترحمایت شود، افزود:رویکرد بلند مدت در بازار سرمایه باید مدنظر باشد تا باعث شود سرمایه های مردمی بیشتر به بازار بورس سوق داده شود.

نایب رئیسکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامیبا اشاره به اینکه پایین آوردن نرخ سود بانکی، ممکن است به کاهش انگیزه برایسپرده گذاری در بانک هامنجر شود، افزود:کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بانک ها بطور طبیعی می تواند باعث شود که توجه بهبازارهای آلترناتیوهایی مانند بازار سرمایهرشد کند.

قوامیکاهش نرخ سود بانکی را برای جهش در رونق بورسکافی ندانست و می گوید اگر برنامه جامعی برای حمایت از بورس وجود نداشته باشد کاهش نرخ سود بانکی نیز نمی تواندباعث جذب نقدینگی قابل توجه به سوی بازار سرمایهشود.

 از آنچه گفته شد به نظر می رسد که باید دولت دوازدهمعلاوه بر کاهش نرخ سود بانکی، اقدمات موثر دیگر برای تقویت بازار سرمایه داشته باشد.تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید با اعمال سیاست های اقتصادی هماهنگزمینه خروج واقعی اقتصاد از رکود را فراهم کند البته همچنان تدابیری اتخاذ شود تادستاورد دولت یازدهم در زمینه کاهش نرخ تورمدر دولت دوازدهم ادامه یابد./

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی ، تاریخ انتشار شهریور 96، کدمطلب:345868، www.icana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین