پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
پیش بینی ها از ایجاد وضعیت هشدار بی آبی در ۱۶ استان کشور طی سالهای آینده حکایت دارد. شاید برهمین اساس است که سرپرست وزارت نیرو بررویکرد جدی این وزارتخانه برای مدیریت منابع آب کشور تاکید دارد.

شعارسال: پیش بینی ها از ایجاد وضعیت هشدار بی آبی در ۱۶ استان کشور طی سالهای آینده حکایت دارد. شاید برهمین اساس است که سرپرست وزارت نیرو بر رویکرد جدی این وزارتخانه برای مدیریت منابع آب کشور تاکید دارد.


ستارمحمودی در حالی از بحران آب سخن میگوید که نتایج بررسی مصرف بی رویه آب در ایران نشان از خطری جدی دارد.

براساس این گزارش طبق ضوابط بین‌المللی هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰ درصد از آب‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تجدیدپذیر خود را مصرف کند. ما ۸۸  میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم که با رعایت قانون ۴۰ درصد، سالانه اجازه مصرف ۳۶ میلیارد متر مکعب را داریم. در حالیکه طبق آمار وزارت نیرو آب مصرفی ما در سال حدود ۹۷ میلیارد متر مکعب است.

بنابراین در شرایط فعلی کارشناسان بر تاکید مسوولان بر خودکفایی در برخی از محصولات ابراز نگرانی میکنند و تاکید دارند اگر در راستای توسعه پایدار و علم مهندسی هیدرولوژی رفتار کنیم، نمی‌توانیم در همه محصولات خودکفا شویم. این امکان در یک محصول مانند گندم وجود دارد. زیرا ۴۰ درصد در مصرف گندم صرفه‌جویی کردیم، حدود ۲۵ درصد آن از طریق زراعت دیم تامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و بخشی از ۱۰ میلیون تن مصرف آن، در زمین‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آبی تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
 
به گفته عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور ، رفتارهای بی‌رحمانه زیادی درمورد آب دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پس باید با بی‌رحمی درمورد آب سیاست‌گذاری کرد. دیگر نمی‌توان با کدخدامنشی و روش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی هیجانی حیات کشور را تضمین کرد. امروزه کشور در این باب به شدت در خطر است. پس نمی‌توان در رفتار با آب تعارف کرد.

ازسویی دیگر براساس اظهارات رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت‌ملی مجلس طی ۱۶ سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شده‌ایم به نحویکه۲۵۰ میلیون متر مکعب از منابع آبی ما کاسته شده، از طرفی همزمان با کاهش نزولات آسمانی، جمعیت کشورمان نیز افزایش پیدا کرده که طبیعتاً با افزایش مصرف آب روبرو هستیم  و پیش‌بینی می‌شود ۱۶ استان کشور در سال‌های آینده با وضعیت هشدار برای تامین آب مصرفی روبرو خواهند شد.
بنابر گفته های ابوالفضل حسن‌بیگی،  با همکاری کارشناسانی از  وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر صاحب‌نظران داخلی که در این زمینه دارای تخصص هستند، در مجلس تحت عنوان کمیته تامین آب تشکیل شده که در آن  ۳ راهکار برای پیشگیری از رسیدن  به وضعیت هشدار در کشور ارائه شده است.

به اذعان او، یکی از راهکارها  این است که آب‌های موجود در سطح کشور را با احداث سد در مسیر رودخانه‌ها مهار کنیم، چرا که بخش عظیم نزولات آسمانی به دریا سرازیر شده و نمی‌توان از این منابع در تامین آب شرب بهره گرفت.

بنابر گفته های حسن‌بیگی دیگر راهکار ارائه شده استفاده از دستگاه‌های آب شیرین‌کن برای تبدیل حداقل ۵۰ میلیارد متر مکعب از آب دریا به آب مصرفی برای مصارف خانگی و کشاورزی است، همچنین باید توجه ویژه‌ای به بحث آموزش افکارعمومی در بهینه مصرف کردن از منابع محدود آب در دسترس داشته و از تکنولوژی‌های مدرن در آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده کنیم.

با اینحال بحران بی آبی کشور بیش از دیگر مسایل روز کشور نیاز به توجه جدی دارد. اما با وجود اظهارنظرهای مختلف مسوولان دراین خصوص روش اجرائی مسوولان نشانی از درک این بحران و ضرورت رفع آن ندارد تا جاییکه بسیاری از کارشناسان از پایان عمر نسل ایرانی طی سالهای آینده خبر میدهند!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری پارسینه؛ تاریخ انتشار 12شهریور96،کد خبر: 376730، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین