پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۶۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
نخستین نشست خبری عیسی کلانتری، رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست در سالن اجلاس این سازمان برگزار شد. در این جلسه، کلانتری ضمن تشریح سیاست های کلی خود به پرسش های خبرنگاران محیط زیست پاسخ داد؛ پاسخ هایی مثل ناتوانی سازمان در تحقق صد در صدی مطالبات زیستی و ساختار پر اشکال این سازمان، که نه تنها افق روشنی از آینده ترسیم نمی کند، بلکه نگرانی ها در مورد آینده محیط زیست را افزایش می دهد.

شعار سال: نخستین نشست خبری عیسی کلانتری، رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست در سالن اجلاس این سازمان برگزار شد. در این جلسه، کلانتری ضمن تشریح سیاست های کلی خود به پرسش های خبرنگاران محیط زیست پاسخ داد؛ پاسخ هایی مثل ناتوانی سازمان در تحقق صد در صدی مطالبات زیستی و ساختار پر اشکال این سازمان، که نه تنها افق روشنی از آینده ترسیم نمی کند، بلکه نگرانی ها در مورد آینده محیط زیست را افزایش می دهد.

عیسی کلانتری در آغاز جلسه با تأکید بر ضرورت حضور فعال خبرنگاران در بخش محیط زیست و نقش بی بدیل آنها در افزایش آگاهی و مطالبات مردمی از مسئولان برای حفظ محیط زیست، از ضرورت تبدیل نگرانی های زیست محیطی به یکی از اصلی ترین دغدغه های کشور سخن گفت.

کلانتری در ادامه با تأکید بر لزوم انجام کار فرهنگی و افزایش حساسیت های مردمی در قبال محیط زیست، داشته های طبیعی کشور را متعلق به همه نسل های کشور دانست و افزود: هر کشوری در رابطه با دغدغه های زیست محیطی خود، اولویت های مهمی دارد که به نظر من دغدغه اصلی و اولویت اصلی کشور ما مسأله آب است.

رئیس سازمان محیط زیست با انتقاد از نحوه و میزان مصرف آب کنونی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 70 درصد منابع آب کشور در حال مصرف است و با روند کنونی تا پانزده سال آینده، آب تمدن چند هزار ساله ایرانی به خطر خواهد انداخت.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی کشور با ذکر خاطره ای از هشدارهای آبی خود، افزود: وقتی در وزارت کشور سی سال پیش از خطر خشک شدن دریاچه ارومیه سخن می گفتم، دوستان من را مسخره می کردند ولی امروز همه می بینید که دریاچه ارومیه در خطر جدی خشک شدن قرار دارد و اگر تلاش های دولت یازدهم نبود، تا کنون خشک شده بود.

او با انتقاد از روند کنونی برخورد با محیط زیست اضافه کرد: نسل موجود، همه چیز را با ابزارهایی که دارد، برای خود می خواهد و این روند توسعه پایدار را به کلی به فراموشی سپرده است.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از ساختار کنونی سازمان محیط زیست، یکی از مشکلات پیش روی حل مشکلات زیست محیطی کشور را ساختاری دانست و تأکید کرد: سازمان از نظر بودجه و نیروی انسانی با محدودیت فراوانی رو به روست و این موضوع سبب می شود در بسیاری از طرح های ضد محیط زیستی، توان اظهار نظر و تصمیم گیری برای سازمان و کارشناسان فراهم نشود؛ این در حالی است که بر اساس مصوبه هیأت وزیران، اگر در مورد یک پروژه مثل ساخت سد، سازمان برای سه ماه اظهار نظر کارشناسی نکند، آن طرح آغاز خواهد شد و دیگر نمی توان کاری کرد.

کلانتری با اعلام موافقت خود برای ساخت سد در شمال کشور ادامه داد: در مناطق شمالی کشور یک میلیون و 200 هزار متر مربع جنگل تخریب شده است و ما می توانیم در قالب معامله ای با وزارت نیرو، در ازای صدور مجوز ساخت سد، از آنها بخواهیم به احیای جنگل های نابود شده اقدام کنند.


رئیس سازمان محیط زیست، در پاسخ خبرنگار «تابناک»، که پرسید همیشه سازمان محیط زیست پشت سر رسانه ها و افکار عمومی حرکت می کند و آیا شما جسارت این را دارید که پیشگام شوید و برای مثال، سدهایی را که به محیط زیست خسارت زده اند، تخریب کنید یا چاه هایی که غیر مجاز فعالند را پلمپ کنید، گفت: ما نمی توانیم خلاف قانون کار کنیم و اینکه پشت سر رسانه ها و افکار عمومی حرکت کنیم، خوشحال کننده است.

وی در پاسخ به این پرسش ادامه داد: ما ناچاریم در مطالبات برحقی که داریم، واقعیت و منطق را نیز در نظر بگیریم و اگر بخواهیم تمام قد در برابر اقدامات ضد محیط زیستی بایستیم، قطعاً در برابر ما موضع گیری خواهد شد و قربانی خواهیم شد.

کلانتری با اشاره به مشکلات پیش روی سازمان تأکید کرد: برای پیش بینی آینده نیاز است که یک مؤسسه آینده پژوهی راه اندازی کنیم؛ اما این را بدانیم که در یک کشور هشتاد میلیونی که باید منطبق با رشد 8 درصد مسیر توسعه را ادامه دهد، اگر بخواهیم از محیط زیست دفاع کنیم، باید راه حل هایی برای کاهش حداقلی خسارت ها بدهیم و اگر مدام با طرح ها و پروژه ها بدون دادن راه حل بایستیم، کنار زده خواهیم شد و کسی به ما توجه نخواهد کرد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: البته شما خبرنگاران ایده آل گرا هستید، ولی من ناچارم واقع گرا باشم و بر این اساس فضای زیست محیطی کشور را اداره کنم.

عیسی کلانتری در ادامه افزود: یکی از اهداف توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های بعد است. آیا نسل بعد آب و خاک و تنوع زیستی و حیات وحش جنگل نمی‌خواهد؟ چون ما فناوری حفاری و اره برقی و تفنگ ژ۳ داریم همه چیز را برای خوشبختی نسل موجود می‌خواهیم.

وی ادامه داد: اگر ما سیاست توسعه متوازن و پایدار را درست پیاده کنیم هیچ مشکلی نه با حفظ محیط زیست و نه با توسعه خواهیم داشت اما اگر سیاست متوازن را در پیش نگیریم، یکی قربانی دیگری خواهد شد. اگر حفظ محیط زیست را با توسعه همراه نکنیم مثل کشورهای آفریقای استوایی می‌شویم که جنگل و منابع طبیعی دارند، ولی مثل حیوان زندگی می‌کنند. برعکس آن هم می‌شود برخی کشورهای غربی که با خرج منابع طبیعی و هزینه کشورهای دیگر می‌خواهند خود را نجات دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شیوه اطلاع رسانی در این سازمان تأکید کرد: من به همکارانم گفتم، هیچ‌کس حق کوچک‌ترین بی‌احترامی به هیچ خبرنگاری را ندارد. چرا که اگر شما درست مسائل را منعکس کنید و جامعه درست مسائل را دریافت کند، می‌توانیم مطمئن باشیم محیط زیست درستی را برای نسل بعد به جای می‌گذاریم؛ اگر نه این نسل موجود با استفاده نادرست از فناوری همه چیز را برای نسل بعد از بین می‌برد.

وی افزود: سیاست سازمان، توسعه متوازن است. ما در راستای توسعه متوازن و توسعه پایدار و با یک سری تغییرات تشکیلاتی می‌خواهیم نه مانع توسعه واقعی کشور باشیم و نه می‌خواهیم محیط زیست را به واسطه عدم پیشرفت حفظ کنیم. کشور نزدیک به چهار و نیم میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار دارد و دولت نمی‌تواند بی توجه به این موضوع سیاست‌گذاری کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار 14 شهریور 96، کدمطلب۷۲۷۲۸۸، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سولماز
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
جنگل های شمال کشور دارن نابود میشن
با ابیاری غرقابی و مدیریت نکردن اب اوضاع زیست محیطی کشور بسیار بده
چه اقدامی برای این ها داید؟اینارو پاسخ بدید

ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
همه زمینای زراعی در حال تبدیل شدن به مسکونیه
کی پاسخگو هست؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین