پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۰۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
تابستان در حالی روزهای واپسین خود را طی‌ می‌کند که گرمای این فصل هم نتوانست بازار کار را چندان داغ کند؛ رکودی که علی‌رغم سیاست‌گذاری‌های دولت همچنان ادامه‌ دارد و یکی از مهم‌ترین علت‌های آن هم از سوی مسئولان و کارشناسان انباشت نیروی بیکار در دهه 80 و عدم پاسخگویی صحیح به نیاز آنها عنوان می‌شود.

شعار سال: در حالی که اشتغال به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم در سیاست‌‌گذاری‌ها قرار دارد اما با توجه به حجم افراد فاقد شغل، متقاضیان و فارغ‌التحصیلان در انتظار ورود به بازار کار، همچنان شاهد رکود در این بخش هستیم.

با این حال علی ربیعی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی مهم‌‌ترین اولویت برنامه‌های دولت در حوزه اشتغال و رفاه اجتماعی را ایجاد اشتغال برای جوانان و محو فقر عنوان کرده است.

ورود بیش از نه میلیون نفر در دهه 80 به بازار کار

به گفته وی، جمعیتی بیش از نه میلیون نفر در دهه 80 وارد بازار کار شده‌اند که در این دهه پاسخ مناسبی به اشتغال افراد متولد دهه 60 داده نشد. این حجم نیرو متراکم باقی مانده و با برنامه‌هایی نظیر تحصیلات تکمیلی، سیاست تاخیر در ورود به بازار کار دنبال شده است.

این اظهارات در حالی است که بر اساس آمارها سالیانه حدود 800 هزار نیروی جدید هم وارد بازار کار می شوند و در این میان دولت نیازمند حجم سرمایه‌گذاری عظیم و برنامه‌های محوری برای پاسخگویی به اشتغال نیروهای تازه وارد به بازار کار و نیروهای در انتظار ورود به بازار از دهه 80 است.

با این حال هرچند آمارها از رشد اشتغال حکایت دارند اما هنوز به طور کامل نتوانسته‌اند پاسخگوی نیازهای انباشته شده این بازار و نیازهای جدید آن باشند. این امر دلایل گوناگونی هم دارد که برخی به ساختارهای کلی از جمله مشکلات تسهیلات دهی بانک‌ها به بنگاه‌ها و برخی به سیاست‌گذاری‌های این بازار اشاره دارند.

مدیرعامل مرکز کاریابی ایران در این باره معتقد است که انتخابات یکی از عواملی بوده که در سال جاری روند بازار کار را کند کرده است. از طرفی ابلاغ نشدن برنامه ششم توسعه کشور موجب شده تا بازار کار همچنان در حالت سکون باقی بماند.

مهدی ذاکری با بیان اینکه کاریابی‌ها رابط میان کارجو و کارفرما هستند، افزود: بازار کار امسال نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار نبود چرا که انتخابات و تغییر و تحولات مدیران در مجموعه‌ها به خودی خود روند کار را کند می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه تمام شد اما هنوز برنامه ششم ابلاغ نشده است، اظهار کرد: دستورالعمل‌های اجرایی برنامه ششم توسعه هنوز نیامده است. در ماده 80 برنامه پنجم توسعه امتیازی برای کارفرما به جهت معافیت بیمه‌ای در جذب نیرو در نظر گرفته شده بود که در برنامه ششم توسعه ماده 21 جایگزین آن شده اما هنوز این برنامه عملیاتی نشده است.

ذاکری بیان کرد: بر اساس ماده 80 برنامه پنجم توسعه در صورتی که کارفرما نیروی مورد نیاز خود را از کاریابی جذب کند، مشمول معافیت بیمه‌ای خواهد شد. این امر از برنامه سوم توسعه و قریب به 15 سال است که وجود دارد اما در برنامه ششم حذف شده است.

وی ادامه داد: در ماده 21 برنامه ششم توسعه این معافیت بیمه‌ای برای کارفرما در جذب نیروهای دارای سطح تحصیلات لیسانس و بالاتر در نظر گرفته شده چرا که سیاست دولت اشتغال‌زایی برای نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاهی است. ماده 80 برنامه پنجم شامل همه افراد بود اما در برنامه ششم نه تنها این مشمولیت به افراد تحصیل کرده محدود شده بلکه هنوز ابلاغ هم نشده است.

مدیرعامل مرکز کاریابی ایران عنوان کرد: ماده مورد اشاره در برنامه پنجم توسعه کارفرماها را برای بیمه نیروهای خود ترغیب می‌کرد چرا که دولت باید بخشی از حق بیمه را می‌پرداخت. با حذف این ماده اکنون بسیاری از کارفرماها نیروی مورد نیاز خود را از طریق آگهی‌های روزنامه و یا ارتباطات دیگر جذب می‌کنند و همین امر هم موجب شده تا بسیاری از نیروهای جذب شده از حقوق قانونی خود از جمله بیمه محروم شوند. از سویی کاریابی‌ها نیز بخش زیادی از بازار کار خود را از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌های خصوصی نیروی کار جذب می‌کنند اما بیمه‌ای برای این نیروها رد نمی‌شود چرا که باید ماهیانه هزینه‌ای را بپردازند اما در برنامه پنجم توسعه دولت بخشی از حق بیمه نیروی کاری که از طریق کاریابی مشغول به کار می‌شد را پرداخت می‌کرد.

ذاکری گفت: عملا کاریابی‌ها با افت 80 درصدی عملکرد مواجه شده‌اند و شاهد کاهش محسوس درآمدها در این زمینه و تعدیل نیرو در این مراکز هستیم.

وی درباره سیاست دولت برای ایجاد سالیانه 950 هزار شغل در بازار کار هم تاکید کرد: دولت سیاست‌گذار بازار کار است اما به دلیل تاخیر در ابلاغ برنامه ششم توسعه، شاهد سکون بازار در شش ماهه ابتدای سال بودیم و امیدواریم در ماه‌های آتی بازار کار روند رو به رشدی را تجربه کند.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 24 شهریور 1396، کد مطلب: 274523: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین