پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: آمریکا در عرصه بین الملل در سیاست منزوی کردن کشورمان و ایران هراسی شکست خورده است بنابراین از این ناکامی ها عصبانی است.

شعارسال: سیدحسین نقوی حسینی با حضور در گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: آنچه که ترامپ رئیس جمهور آمریکا از تریبون سازمان ملل متحد ایراد کرد نشان دهنده وجود عصبانیت خاص در او بود زیرا اظهارات وی خلاف دیدگاه هایش در زمان تبلیغات انتخاباتی اش بود.

وی ادامه داد: ترامپ همیشه می گفت آمریکا مشغول مسائل غیر آمریکایی شده و ملت و دولت آمریکا فراموش شده است.

نقوی با اشاره به اینکه سخنان اخیر ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل مورد موافقت سیاستمداران و مدیران آمریکا نبود، گفت: آن ها و همچنین مدیران کشورهای اروپایی در اظهار نظر خود سخنان ترامپ را رد و نسبت به آن انتقاد کردند.

وی افزود: بنابراین این نشان می دهد این اظهارات ناشی از عصبانیت ویژه ای در ترامپ است و علت این عصبانیت این است که دماغ آمریکایی ها در سوریه به خاک مالیده شده است.

نقوی حسینی اضافه کرد: حدود 4 سال پیش آقای داود اوغلو وزیر خارجه وقت ترکیه، قاطع می گفت سه ماه دیگر بشار اسد سقوط می کند و به نحوی بیان می کرد که ترکیه در سوریه دولت تعیین می کند و ایران در آن جایگاهی نخواهد داشت و این حرف ها را به پشتیبانی آمریکایی ها می زد.

وی ادامه داد: آنها آمده بودند که بر عراق مسلط شوند و همه چیز را تمام شده می دیدند و عراق را لقمه چربی می دانستند و فکر می کردند آن را می بلعند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آنها در عراق، لبنان، فلسطین، بحرین و یمن

در عرصه بین الملل سیاست منزوی کردن ایران و ایران هراسی آمریکا با شکست مواجه شد لذا از این ناکامی ها عصبانی هستند و علیه جمهوری اسلامی این گونه موضع گیری می کنند.

موقعیت خوبی را ندارند، گفت: در یمن هم صبحدم نزدیک است و خواهیم دید آنها در باتلاق یمن گرفتار خواهند شد.

نقوی حسینی با بیان اینکه آنها از برجام هم عصبانی هستند، افزود: در عرصه بین الملل هم سیاست منزوی کردن ایران و ایران هراسی آنها با شکست مواجه شد لذا از این ناکامی ها عصبانی هستند و علیه جمهوری اسلامی این گونه موضع گیری می کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم از منابع قدرت جمهوری اسلامی است، افزود: طبیعی است که امریکایی ها این منابع قدرت را هدف قرار می دهند زیرا اثرش را هم در حوزه امنیت داخلی و هم منطقه ای می بینند.

وی با بیان اینکه آنها سعی می کنند منابع قدرت ما را تضعیف و ماهیت حکومت را عوض کنند، اضافه کرد: مرجعیت، روحانیت و ولایت فقیه را هم به همین علت هدف قرار می دهند بنابراین آنها بنا دارند در مقابل کشورمان که قدرت منطقه ای اثرگذار است سد ایجاد کنند.

نقوی حسینی گفت: آنها شدیدترین تحریم ها را علیه کشورمان اعمال کردند اما مردم ما در مقابل آن مقاومت کردند و بسیاری از کارشناسان معتقدند در دوران تحریم کشورمان جهش داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: 26 دی 94 اجرای برجام آغاز شد و آمریکایی ها یک روز پس از آن 11 شخصیت حقوقی و حقیقی ما را تحریم کردند با اینکه دولت اوباما و دموکراتها حاکم بودند.

نقوی حسینی با بیان اینکه آمریکایی ها تا کنون 16 بار برجام را نقض کردند، افزود: این نشان می دهد امریکایی ها بنا ندارند کلیت برجام اجرا شود اما با حذف و خروج از برجام هم موافق نیستند.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه آمریکایی ها موافق توقف برجام با هزینه ایران هستند، افزود: بخشی از اهداف این اقدامات امریکایی ها این

بخشی از اهداف اقدامات امریکایی ها این است که ایران تحریک شود تا برجام را متوقف کند یا اگر برجام ادامه یافت ایران از آن نفعی نبرد.

است که ایران تحریک شود تا برجام را متوقف کند یا اگر برجام ادامه یافت ایران از آن نفعی نبرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنیه دفاعی کشورمان یکی از منابع قدرت مادی ماست، گفت: اثر آن بر روی تحولات سیاسی هم در داخل امریکا و هم در منطقه دیده می شود.

نقوی حسینی افزود: در حوزه موشکی هم پیشرفت های خوبی داشتیم و آنها نتوانستند این حوزه را در قالب برجام بیاورند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان توافق های هسته ای چک های امریکایی ها نقد نشده است در نتیجه با توجه به مناسبات اقتصادی اروپا با امریکایی ها چک اروپایی ها هم دچار مشکل می شود و انتفاع ملت ایران در برجام با اختلال روبروست.

نقوی حسینی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای همه سناریوها باید برنامه داشته باشد، افزود: مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی برای همه سناریوها از جمله در حوزه های اقتصادی، نظامی، سیاسی و عرصه بین الملل برنامه ریزی کردند.

وی با بیان اینکه محکم و استوار به راهمان ادامه می دهیم، اضافه کرد: توانمندی لازم و کافی را داریم و اگر برجام هم نباشد با همین اقتدار به راهمان ادامه خواهیم داد.

نقوی حسینی گفت: عرصه بین الملل اکنون در آزمون قرار دارد که چقدر به تعهدات بین المللی خود پایبندند.

وی تأکید کرد: لازم است برای همه سناریوها برنامه دقیق و هدفمند تدوین کنیم تا بتوانیم کارمان را به پیش ببریم.

جمشیدی: سخنان ترامپ درباره ایران از جنس اجتماعی بود نه امنیتی

محمد جمشیدی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران هم با حضور در این برنامه در بیان علت مواضع تند امریکایی ها و به ویژه ترامپ علیه کشورمان گفت: آقای مک مستر مشاور امنیت ملی دولت ترامپ و خانم نیکی­ هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل پیش از سخنرانی ترامپ ایده ای را مطرح کردند و گفتند درباره این سخنرانی فکر زیادی کردیم و تمرکز ما بر روی مردم ایران است.

وی با اشاره به اینکه باید به راهبرد امریکا بپردازیم و باید ببینیم برآورد امریکا از کشورمان چیست؟ افزود: راهبرد ترامپ در قبال ایران ادامه راهبرد اوباماست و اوباما در آخر دوران ریاست جمهوری اش به همین سمت حرکت کرد و اگر هیلاری کلینتون هم رئیس جمهور می شد همین خط و نشان های ترامپ را برای ما می کشید.

جمشیدی اضافه کرد: آنها بر اساس برآورد خود احساس می کنند فشار به ویژه تحریم ها بر ایران اثرگذار است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: آنها با توجه به اینکه مردم کشورمان را پشتوانه اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران می دانند لذا معتقدند اگر بتوانند جامعه را با فشارهای اقتصادی به گونه ای تحریم کنند که دست به ناآرامی بزند می توانند به اهدافشان ازجمله در حوزه برجام و منطقه ای برسند.

جمشیدی با بیان اینکه فرمول اوباما و ترامپ تفاوتی ندارد، افزود: این فرمول، اعمال فشار اقتصادی بر جامعه ایران برای تحریک جامعه و ایجاد

سخنان ترامپ حداکثرسازی تهدید بود و حرف هایی زد تا اصل نظام را تهدید و مردم را تحریک کند با این هدف که حاکمیت کشورمان بترسد و مردم هم به ناآرامی تحریک شوند.

ناآرامی است.

وی اضافه کرد: به همین علت سخنان ترامپ حداکثرسازی تهدید بود و حرف هایی زد تا اصل نظام را تهدید و مردم را تحریک کند با این هدف که حاکمیت کشورمان بترسد و مردم هم به ناآرامی تحریک شوند.

جمشیدی گفت: سخنان ترامپ درباره ایران از جنس امنیتی نبود بلکه از جنس اجتماعی بود زیرا آنها تصور می کنند از این طریق می توانند محاسبات راهبردی نظام ما را تغییر دهند.

وی افزود: وزیرخارجه امریکا گفت که ترامپ در پی خروج از برجام نیست بلکه خواهان مذاکره مجدد است تا محدودیت های زمانی برجام برداشته و این توافق­ابدی شود.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اختلاف نظرهایی درباره برجام در تیم ترامپ وجود دارد، گفت: پس از سخنرانی خانم نیکی هیلی این اختلاف نظرها کمتر شده و خواهان مذاکره مجدد درباره برجام هستند و ابعاد جدیدی به برجام اضافه شود از جمله اینکه این توافق محدودیت زمانی نداشته باشد همچنین به مراکز نظامی دسترسی داشته باشند و در حوزه های موشکی ورود کنند.

ارسال سیگنال های متناقض بخشی از قاعده بازی امریکایی هاست، ترامپ تند و تهاجمی صحبت می کند اما تیم او آرامتر.

وی افزود: همچنین می خواهند رفتارها و سیاست های منطقه ای ایران را تغییر دهند و آنها تحریم را راه حل رسیدن به این خواسته هایشان می دانند.

جمشیدی گفت: ارسال سیگنال های متناقض بخشی از قاعده بازی امریکایی هاست، ترامپ تند و تهاجمی صحبت می کند اما تیم او آرامتر.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران افزود: هدف امریکا در وهله نخست مذاکره مجدد برجام است و ابعاد قدرت ایران را محدود کند و تحت فشار قرار دهد.

جمشیدی افزود: با توجه به اینکه ایران مؤلفه های راهبردی برنامه هسته ای خود را در عمل واگذار کرده است امریکا از خروج از برجام هم ابایی ندارد اما هدف اصلیش نیست زیرا تحریم هایش سرجایش است و متعهد نیست.

وی اضافه کرد: امریکا ضعیف و به لحاظ راهبردی در منطقه باخته است و مسبب اصلی شکستش هم جمهوری اسلامی ایران است، از طرف دیگر امریکا راه حلی برای منطقه ندارد و نمی تواند جلوی ناآرامی های منطقه ای را بگیرد.

جمشیدی با بیان اینکه آنها راه حل را در کنار زدن قدرت منطقه ای ایران از طریق فشار تحریم ها می دانند، افزود: ما باید علاوه بر روشنگری

ما باید علاوه بر روشنگری اذهان مردم کشورمان مبنی بر اینکه راهبرد مذاکره جواب نداده و استراتژی تعامل شکست خورده است و امریکایی ها قابل اعتماد نیستند باید در حوزه اقتصادی کاری کنیم تا سیاست های تحریمی آنها جواب ندهد.

اذهان مردم کشورمان مبنی بر اینکه راهبرد مذاکره جواب نداده و استراتژی تعامل شکست خورده است و امریکایی ها قابل اعتماد نیستند باید در حوزه اقتصادی کاری کنیم تا سیاست های تحریمی آنها جواب ندهد.

وی با اشاره به اینکه کشورمان باید سیگنال های درست به طرف مقابل دهد، گفت: سیگنال هایی که تاکنون به طرف مقابل نشان دادیم درست نبود و طرف مقابل را به این نتیجه رساند که ایران به برجام نیازمند است و از تحریم ها تأثیر می گیرد و راهی جز پذیرفتن خواسته آنها ندارد.

جمشیدی گفت: ما باید محاسبات امریکایی ها را تغییر دهیم. برنامه آنها این است که تأییدیه را به کنگره ندهند و بگویند ایران به برجام پایبند نیست.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد دست کنگره برای اعمال تحریم های بیشتر باز می شود و تحریم های هسته ای می تواند برگردد.

رضاخواه: کره شمالی انگیزه ای برای مذاکره با امریکا ندارد

مجتبی رضاخواه پژوهشگر در دانشگاه ماینز آمریکا هم در ارتباط تصویری با این برنامه درباره واکنش های فضای داخلی امریکا نسبت به سخنان ترامپ علیه ایران گفت: واکنش های مردم و رسانه های امریکا در این باره متنوع بود؛ اکثر مردم امریکا سیاسی نیستند و نسبت به موضع ترامپ درباره ایران تقریباً نظر خاصی ندارند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ در امریکا طرفدارانی هم دارد، افزود: آنها با ایرانی ها برخورد خوبی ندارند و از موضع ترامپ حمایت می کنند.

رضاخواه اضافه کرد: در رسانه های امریکا علاوه بر واکنش های انتقادی نسبت به ترامپ واکنش های تأییدی و حمایتی هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سخنان ترامپ در سازمان ملل شامل موضوعات گوناگونی بود، افزود: در حوزه سیاست خارجی بیشتر انتقادها درباره مواضع ترامپ نسبت به کره شمالی بود و موضوع مربوط به ایران در مرتبه بعدی بود.

رضاخواه اضافه کرد: انتقادات دیگر نسبت به امریکا این بود که با وجود این نگاه نسبت به برجام، کره شمالی انگیزه ای برای مذاکره با امریکا نخواهد داشت.

بهشتی پور: زیاده خواهی ترامپ موجب انزوای امریکا در سطح بین المللی می شود

حسن بهشتی پور کارشناس روابط بین الملل نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه ترامپ زیاده خواهی و رویه بین المللی جدیدی را بنیان می گذارد، گفت: او می خواهد امریکا گذشته خود را نادیده بگیرد و این نه تنها برای برجام بلکه نسبت به معاهده پاریس هم این گونه است و این موضوع موجب انزوای بیشتر امریکا در سطح بین المللی می شود.

وی با تأکید بر اینکه ترامپ زیاده خواه است، ادامه داد: امریکا مجبور شد در برجام از بخشی از خواسته هایش بگذرد و اوباما با صراحت گفت که نمی تواند تأسیسات هسته ای ایران را برچیند، حالا ترامپ می خواهد در این زمینه تجدید نظر شود.

بهشتی پور با اشاره به اینکه میان امریکایی ها درباره برجام اختلاف نظر وجود دارد، گفت: حتی بسیاری از جمهوریخواهان نسبت به مواضع ترامپ انتقاد می کنند و این نشانه ناشی بودن ترامپ است.

وی با اشاره به اینکه متحدان امریکا از نظر ترامپ حمایت نمی کنند، افزود: آنها تأیید می کنند که ایران برجام را اجرا کرده است و حتی بقیه کشورها از جمله هند، چین و کره جنوبی، روسیه و ژاپن در این موضوع با امریکایی ها همسو نیستند و از او انتقاد می کنند.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: این زیاده خواهی امریکا به جایی نخواهد رسید و نتیجه ای نخواهد داشت

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت خبرگزاری صدا وسیما، تاریخ انتشار31شهریور96،کدخبر: 1817248، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین