پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
مسئولان نظام در مواجهه با درشت گویی ها و تهدیدات جدید آمریکا و دولت جدید آن با یکدیگر متحد شده اند و قطعا آمریکا می داند که برجام آخرین فرصت آنها در کاهش دیوار بی اعتمادی با ایران است.

شعارسال: در هفته های اخیر منتهی به ۱۵ اکتبر (۲۵مهرماه) که زمان مقرر جهت ارائه گزارش ۹۰ روزه رئیس جمهور آمریکا به کنگره در خصوص پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به تعهداتش در قبال برجام است، مقامات کاخ سفید و در رأس آنها ترامپ مواضع و اظهارات تندی را اتخاذ کرده اند و به شدت تهدید کردند که از برجام خارج خواهند شد. هر چند هنوز نمی توان مدعی شد که صدای واحدی در این رابطه از واشنگتن به گوش می رسد اما اکثر تحلیل ها و فضای سیاسی و رسانه ای آمریکایی ها، احتمال اعلام عدم پایندی ایران را از سوی ترامپ بیشتر می دانند.

ترامپ دائماً توافق هسته ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز تثبیت شده است را بدترین توافقی توصیف می کند که تاکنون درباره آن مذاکره شده است. این موضع گیری ترامپ حتی در سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل هم نمود بارزی داشت.

مشابه سازی ایران و کره شمالی؛ توان موشکی قابل مذاکره نیست

ترامپ در آن سخنرانی که بسیار مشابه با متن سخنرانی نتایناهو هم تنظیم شده بود تمام تلاش خود را به کار بست تا ایران و کره شمالی را در کنار هم قرار دهد و در راستای ادامه پروژه ایران هراسی، چهره ای ترسناک از ایران را به جهانیان نشان دهد.

رسانه ها و محافل سیاسی آمریکا در اقدامی مشترک با مقامات کاخ سفید متمرکز بر این مساله شده اند که آزمایشات موشکی «پیونگ یانگ» را به تهران ارتباط دهند و حتی با ارایه برخی شواهد و مستندات جعلی سعی در القای این مساله دارند که ایران و کره شمالی با یکدیگر همکاری های نظامی داشته و با توجه به اینکه نسبت به بحران بوجود آمده شبه جزیره و آزمایشات موشکی کره شمالی در جهان تقریبا اجماعی در محکومیت آن وجود دارد و از طرفی هجمه سنگین رسانه ای را علیه پیونگ یانگ شاهدیم، هم ردیف کردن ایران و برنامه موشکی کشورمان با کره شمالی و اقداماتش می تواند زمینه ساز تحریم های بیشتر و سخت گیرانه تر و البته نا مشروع از سوی آمریکا تلقی گردد.

هر چند که طبق متن صریح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به کار بردن و یا آزمایش موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشند ممنوع به حساب می آیند، اما همچنان واشنگتن از این مساله به عنوان اهرم فشاری علیه ایران سو استفاده می کند و با بهره بردن از توان رسانه ای خود این مساله را به نوعی تهدید امنیت بین الملل جلوه می دهد که از اساس اشتباه است.

آمریکایی ها بهتر از دیگران می دانند که اگر نبود کمک های ایران و اقتدار موشکی و نظامی ایران، امروز اوضاع منطقه بسیار نا امن تر و آشفته تر از موقعیت فعلی بود. ایران بارها اعلام کرده که توان بالای دفاعی و امنیتی کشور در راستای ایجاد و گسترش ثبات، امنیت و صلح برای تمام کشورهای منطقه است و نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت پیشبرد این راهبرد تا کنون هزینه های بسیاری را هم پرداخته است.

مقامات تهران بارها اعلام کرده اند که برنامه موشکی و توان بازدارندگی خود را قابل مذاکره نمی دانند چرا که این مساله مرتبط با امنیت ملی است و در این خصوص نه تنها ایران بلکه هیچ کشوری اجازه دخالت به کشورهای بیگانه را نمی دهد.

رفتارهای خصمانه آمریکا علیه ایران

از دیگر نکاتی که در رفتارهای اخیر مقامات کاخ سفید نسبت به تحت فشار قرار دادن ایران می توان به آن اشاره کرد:

_ بسیج نیروهای تصمیم ساز در آمریکا شامل کنگره و سنا در قبال وضع قوانین سخت گیرانه علیه ایران

_ مشابه سازی ایران با کره شمالی و مانور گسترده بر روی این مساله به جهت خطر آفرین جلوه دادن ایران برای جهان و فشار بر مساله موشکی ایران

_ تحت فشار قرار دادن آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور بازدید از مراکز نظامی ایران به بهانه عدم پایبندی ایران به تعهداتش علی رغم تایید چند باره ایران توسط آژانس

_ عدم توجه به روح و متن صریح برجام از سوی آمریکایی ها با فضا سازی و سیاه نمایی علیه ایران به منظور عدم همکاری دیگر کشورها با ایران در دوران پسا برجام

_ گسترده تر کردن و تجمیع تحریم های گذشته علیه ایران در قالب فشار بیشتر

_ تهدید و تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت ها، بانک ها و سازمان های مختلفی که با ایران همکاری های هسته ای، نظامی و مالی داشته و یا دارند

اتحاد مسئولین نظام در برابر زیاده خواهی های آمریکا

در روزهایی که مقامات آمریکایی از هر طرف خواهان فشار بیش از پیش به ایران هستند تا به زعم خود با تنگنا قرار دادن تهران، پای میز مذاکره دیگری با ایران بنشینند و این بار در خصوص مسائل منطقه با تهران وارد گفتگو شده و احتمالا امتیازاتی را هم کسب کنند، مقامات و مسئولین نظام اعم از لشکری و کشوری از دستگاه دیپلماسی گرفته تا مقامات عالی رتبه نظامی همگی متحد و یکپارچه در برابر یاوه گویی ها و بلند پروازی های دولت حاکمه جدید آمریکا ایستاده اند و مواضع سخت و قاطعانه ای را اتخاذ کرده اند.

روحانی رئیس جمهور کشورمان اخیراً در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در خصوص احتمال خروج آمریکا از برجام اینطور گفت که «در مذاکرات هسته‌ای قدرت سیاسی‌مان را برای جهان روشن کردیم، به منافعی رسیدیم که اگر ۱۰۰ترامپ دیگر هم بیایند قابل بازگشت نیست.»

وی با تاکید بر اینکه ما در صحنه دیپلماسی جهان موفق و پیروز شدیم، خاطرنشان کرد: ما به دنیا اعلام می‌کردیم که در پی ساخت بمب اتم نیستیم و به دنبال فعالیت صلح‌آمیز هستیم اما برخی می‌گفتند که ایران دروغ می‌گوید و در این راستا توافق برجام، پیروزی اخلاقی ما محسوب می‌شود چرا که نشان داد ما راست می‌گفتیم و دیگران دروغ می‌گفتند و این موضوع نه تنها از بین رفتنی نیست، بلکه در تاریخ ماندگار خواهد شد.

ظریف به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور هم در این رابطه در گفتگو با شبکه الجزیره اظهار کرد: « هرگونه نقض برجام توسط آمریکا می تواند به عقب‌ نشینی نسبی یا کامل ایران از برجام منتهی شود چرا که ایران از تهدید تحریم‌ ها باکی ندارد.»

وزیر امور خارجه با هشدار درباره اینکه جامعه بین‌ الملل دیگر نمی‌ تواند در صورت نقض برجام به آمریکا اعتماد کند، ادامه داد: فکر می‌ کنم که این یک بیانیه ناآگاهانه است؛ زیرا قطعاً هر توافقی برای تمام طرفین یک توافق کامل به شمار نمی آید؛ یک توافق باید توافقی کمتر از کامل باشد تا تمام طرفین بتوانند آن را بپذیرند.

از دیگر سوی، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه‌ی شورای راهبردی سپاه که با موضوع تحلیل رفتار دولت ترامپ در خصوص این مساله گفت: «ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن.»

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی اجرای «قانون کاتسا» را معادل با خروج یک جانبه امریکا از برجام می داند، گفت: همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده ایم؛ در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع ۲ هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند.

هماهنگی خوبی بین سپاه و وزارت خارجه وجود دارد

این اتحاد مسئولین و مقامات دستگاه های مختلف سیاسی و نظامی همواره در بزنگاه های حساسی که تهدیدات خارجی متوجه ما بوده توانسته در کنار دیگر مولفه های بازدارندگی کشور، ضامن بقا و سلامت نظام باشد. مسئولین، سیاسیون و رسانه های کشور شاید در خصوص برخی مسایل داخلی دارای مواضع و سیاست های متفاوت باشند اما در قبال هر گونه یاوه گویی خارجی با یکدیگر متحد هستند و دست هر بیگانه متجاوزی را که قصد بر هم زدن امنیت و آرامش مردم را داشته باشد قطع خواهند کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران اخیراه در مراسم چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هم گفت: «هماهنگی خوبی بین ما و آقای ظریف در اعلام مواضع در برابر دشمنان و دشمنی‌های دشمنان علیه ایران اسلامی و علیه توانی که در ایران در بخش‌های دفاعی، سیاسی و اجتماعی و عرصه‌های مختلف داریم، وجود دارد.»

وی ادامه داد: «مواضعی که آقای ظریف اعلام کرده، بخش های مختلف امنیتی و دفاعی هم دارند اما نوع گویش و بیانمان متفاوت است. بیان دیپلماتیک با بیان نیروهای دفاعی متفاوت است؛ اما محتوا و جهت‌گیری آن یکی است.»

برجام آخرین فرصت آمریکا برای کاهش دیوار بی اعتمادی

به باور برخی تحلیل گران، آمریکایی ها پس از به نتیجه نرسیدن از اهداف مختلفی که در پرونده های عراق، سوریه، یمن، لبنان و برخی دیگر از کشورهای منطقه داشتند، قصد این را دارند تا با ژستی طلبکارانه و البته به جهت سرپوش گذاشتن بر عدم توفیق سیاست هایشان در ابعاد داخلی و خارجی با ایران وارد معامله (گفتگو) شوند که پُر واضح است در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران دست بالا را در منطقه دارد و در کشورهای یاد شده توانسته به بسیاری از خواسته های خود دست یابد، هرگز حاضر به نشستن پای میز مذاکره با «شیطان بزرگ» که از قضا بازنده میدان است را ندارد.

آمریکایی ها قابل اعماد نیستند، این نکته را شاید در ابتدا عده ای باور نداشته و یا نسبت به آن تردید داشتند اما اینک و با نقض عهدها و کارشکنی های متعدد آمریکایی ها، رفتارهای توام با تهدید و ادبیات نا مناسبی که نسبت به ایران به کار بسته اند، تداوم و اصرار بر وضع قوانین تحریمی جدید و یا گسترده تر کردن آنها علیه ایران، ممانعت از بهره بردن ایران از منافع برجام، امنیتی جلوه دادن موضوع برنامه موشکی و اقتدار نظامی ایران برای جهانیان و مشابه سازی ایران با کره شمالی به عنوان نمادهای محور شرارت و مخلان امنیت بین المللی و دیگر رفتارهای ریز و درشتی که از زمان اجرای برجام تا به کنون داشته اند، دیگر جای هیچ گونه ابهام و تردیدی نسبت به غیرقابل اعتماد بودن کاخ سفید برای مسئولان و مردم ما باقی نمی گذارد.

شاید برجام به عنوان آخرین فرصتی بود که آمریکایی ها می توانستند دیوار بلند بی اعتمادی میان خودشان را با ایرانی ها کاهش دهند، اما هوشمندی استفاده از این فرصت تاریخی و طلایی را نداشتند. از بُعد بین المللی قطعا خروج کاخ سفید برای آنها مضراتی را به همراه خواهد داشت و جایگاه آمریکا را به عنوان یک قدرت که ادعای رعایت قوانین بین المللی را دارد متزلزل و بار دیگر عدم احترام و پایبندی آنها نسبت به تعهدات بین المللی را بر همگان آشکار خواهد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: ۱۹ مهر 1396 ، کدخبر: 4107604 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین