پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
چهره برجسته مستقل کرد عراق گفت که تنها یک روز مانده به موعد برگزاری همه پرسی پیرامون آینده اقلیم کردستان عراق، اختلافات سیاسی بر سر آن بین احزاب کرد شمال عراق بالا گرفته است.

شعار سال: 'محمود عثمان' که از او به عنوان شخصیت نزدیک به دو حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان عراق یاد می شود، روز یکشنبه به خبرگزاری عراق (نینا) گفت که برخی از احزاب و جریان های کرد عراق موافق پیشنهادهای مطرح شده از سوی سازمان ملل و جامعه جهانی هستند و طرف دوم با آن مخالفت می کنند و همین امر اختلافات را بین دو طیف سیاسی در شمال عراق بالا برده است.

وی دستاورد هیاتی کردی که دیروز شنبه عازم پایتخت عراق شد را فاقد چیز جدیدی دانست و افزود که دیدگاه ها بین اربیل و بغداد پیرامون همه پرسی متفاوت است و ادامه مذاکرات بعد از انجام همه پرسی بستگی به موافقت بغداد دارد.
محمود عثمان یادآور شد که رهبران احزاب سیاسی کرد عراق امروز یکشنبه پیرامون اتخاذ موضع در قبال همه پرسی نشست مهمی را برگزار می کنند.
وی همه احتمالات را بعد از این نشست محتمل دانست و گفت که احتمال برگزاری یا لغو و یا تاخیر همه پرسی وجود دارد زیرا هنوز رهبران سیاسی کرد عراق با نمایندگان جامعه جهانی در حال مذاکره هستند.
براساس گزارش ها، رهبران سیاسی کرد عراق از واژه 'جامعه جهانی' در توصیف دخالت های آمریکا برای حل اختلافات بین بغداد و اربیل یاد می کنند.
بغداد نسبت به وساطت های آمریکا یا هر طرف خارجی دیگر در این قضیه نظر مثبتی ندارد و به شدت با هرگونه دخالت خارجی در حل اختلافات بین بغداد و اربیل مخالف است و بارها اعلام کرده است که با حل اختلافات بین دو طرف فقط از طریق گفت وگو با مرجعیت قانون اساسی موافق است.
بخشی از رهبران کرد شمال عراق نسبت به پیشنهاد آمریکا که به کردها قول داده است که بستر مناسب برای رسیدن به تفاهم را از طریق گفت وگوها بین بغداد و اربیل فراهم می کند نظر مثبت دارند.
'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق در 19 سپتامبر 2017 به صراحت اعلام کرد که با هرگونه بین المللی کردن پرونده اختلافات بین بغداد و اربیل از جمله در قضیه همه پرسی مخالف است.
مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان عراق ، برغم مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برابر با سوم مهر ماه جاری اصرار دارد، این در حالی است که حقوقدانان و کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند که بارزانی به دلیل آنکه از سال 2015 دوره ریاستش بر اقلیم پایان یافته است، وجاهت شرعی و حقوقی برای انجام چنین کاری را ندارد.
بر همین اساس احزاب کرد مانند جنبش تغییر و جماعت اسلامی و نیز بخش عمده ای از کادر رهبری اتحادیه میهنی با برگزاری همه پرسی موافق نیستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار مهر 96، کدمطلب:82675303، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین