پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۸۳۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
۲۹ روز از حادثه تلخ واژگونی اتوبوس و کوچ ۷ دانش آموز هرمزگانی می‌گذرد، حادثه‌ای که یک بار دیگر ایران را در عزای دانش آموزان به سوگ فرو برد.

شعارسال: بامداد روز دهم شهریور ماه حوالی ساعت ۴ بامداد یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان دختر در نزدیکی قلعه بیابان بخش رستاق شهرستان داراب واژگون شد، اخبار حکایت از آن داشت که تعداد متوفیان این حادثه ۹ نفر شامل ۷ دانش آموز، یک سرپرست و کمک راننده است. این دانش آموزان از رودان و میناب برای شرکت در مسابقات فرزانگان درحال حرکت به سمت شیراز بودند.

صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولین اقدام اشتباهی است

تنها پس از چند ساعت از این حادثه تلخ وخونین روند تحقیقات قضایی و بررسی‌ها به منظور تعیین علت وقوع حادثه و شناسایی مقصرین احتمالی به دستور دادستان داراب آغاز شد. آنچه که ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرد، حرکت اتوبوس دانش‌آموزان در شب بود، القاصی رئیس کل دادگستری استان فارس صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولین را اقدام اشتباهی عنوان کرد و گفت: پس از کارشناسی میزان تقصیر مقصران حادثه به صورت دقیق انجام و اطلاع رسانی خواهد شد.

مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم در اولین واکنش‌ها به این موضوع گفت که طبق دستورالعمل اردو‌های دانش‌آموزی که مصوب سال ۸، ۹ است و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط وزیرآموزش و پرورش وقت ابلاغ شده است، حرکت اتوبوس اردو‌های دانش‌آموزی در شب مجاز است.

فیض افزود: در مناطق گرمسیری راننده‌های اتوبوس، به دلیل گرمای هوا و شرجی بودن در طول روز حرکت نمی‌کنند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که آیین‌نامه اردو‌های دانش‌آموزی نیازمند تصحیح است و حتی اگر در بهترین حالت هیچ مشکلی نداشته باشد با چه اعتباری دانش‌آموزان را شبانه در جاده حرکت می‌دهند.

اسامی جانباختگان حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی اعلام شد

دادستان شهرستان داراب در تشریح جزئیات این خبر گفت: در حادثه واژگونی اتوبوس که سحرگاه روز جمعه به وقوع پیوست، تعداد ۳۴ نفر از سرنشینان اتوبوس مجروح و ۹ تن کشته شده‌اند.

وی گفت: در میان کشته شدگان خانم فرهی سرپرست گروه و ۷ تن از دانش‌آموزان به نام‌های مهرنوش ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی نسب و زهرا زرنگار، شناسایی شده‌اند.

صادقی افزود: حمید محبت‌بخش، راننده اتوبوس نیز در میان فهرست قربانیان این حادثه است.

انتقال ۳ مصدوم با اورژانس هوایی به شیراز

۱۰:۵۷ بنا بر اعلام سازمان اورژانس کشور، سه مصدوم بد حال حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی توسط اورژانس هوایی به شیراز منتقل شدند.

تنها چند ساعت از این حادثه تلخ حجت الاسلام و المسلمین موسوی رئیس دادگستری شهرستان داراب از بازداشت راننده اتوبوس به دستور دادستانی خبرداد و گفت: دستورات قضایی لازم صادر و پرونده قضایی دراین رابطه تشکیل شده است.

طبق نظر پزشکی قانونی تست الکل و مرفین راننده منفی است

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن موسوی رئیس دادگستری شهرستان داراب در ادامه تحقیقات قضایی از این پرونده از اعلام نظریه پزشکی قانونی در رابطه با تست الکل و مرفین راننده خاطی سخن گفت. وی بیان کرد: طبق نظر پزشکی قانونی تست الکل و مرفین وی منفی بوده است.

تکمیل تحقیقات با قید فوریت در خصوص علل این حادثه

این اظهارات در حالی بود که رئیس کل دادگستری استان فارس دستور تشکیل پرونده و رسیدگی سریع و انجام اقدامات قانونی در این خصوص را صادرو اعلام کرد: صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولین اقدام اشتباهی بوده است.

علی القاصی دقایقی پس از وقوع این حادثه ضمن تسلیت به خانواده درگذشتگان حادثه تلخ تصادف اتوبوس دانش آموزان دستوراتی در راستای تشکیل پرونده و تکمیل تحقیقات با قید فوریت در خصوص علل این حادثه صادر و تأکید کرد: دو اتوبوس دیگر حامل دانش آموزان با هماهنگی مسئولین حوزه‌های قضایی همجوار و با مشایعت پلیس راه به استان هرمزگان بازگردند.

علی القاصی با بیان اینکه ۵ نفر از مصدومان با اورژانس هوایی به شیراز اعزام شده اند از عیادت و بررسی آخرین وضعیت مصدومان حادثه در بیمارستان توسط مسئولان قضایی شهرستان خبر داد و ضمن تأکید بر درمان سریع حادثه دیدگان افزود: در خصوص متوفیان حادثه نیز تأکیدات لازم در راستای تسریع اقدامات قانونی، احراز هویت، بررسی علل فوت و تحویل به خانواده‌ها به پزشکی قانونی استان ابلاغ شده است.

وی با تأکید بر رسیدگی سریع به پرونده قضایی این تصادف و شناسایی مقصر یا مقصرین و علل وقوع این حادثه دستور بررسی وضعیت بیمه خودرو و دانش آموزان را نیزصادر کرد.

این مقام قضایی در استان فارس با اشاره به اینکه صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولین اقدام اشتباهی بوده است گفت: پس از کارشناسی میزان تقصیر مقصران حادثه به صورت دقیق انجام و اطلاع رسانی خواهد شد.

بعد از گمانه‌زنی‌ها درباره علت وقوع حادثه، حجت الاسلام والمسلمین موسوی رئیس دادگستری شهرستان داراب خواب‌آلودگی راننده را علت اولیه حادثه واژگونی اتوبوس در داراب اعلام کرد.

این مقام قضایی با بیان اینکه متهم به نظریه کارشناس اعتراض کرده است، اضافه کرد: هیئت سه نفر تشکیل و تصمیمات ن‌هایی اتخاذ خواهد شد. انتهای میزان دیه جان باختگان حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی اعلام شد.

رسیدگی قانونی به هر نوع تخلف و قصور احتمالی

پس از انتقال پیکر ۷ دانش آموز هرمزگانی به بندرعباس و رودان، حجت الاسلام و المسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با اشاره بر لزوم پیگیری و تکمیل مراحل درمان حادثه دیدگان از سوی متولیان امر و دستگاه‌های مسئول بر شناسایی علل وقوع این سانحه و رسیدگی قانونی به هر نوع تخلف و قصور احتمالی تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه افزود: با هرگونه قصور و تخلف احتمالی برخورد قاطع و بدون اغماض خواهد شد.

احضار برخی مدیران استانی در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان در ادامه تحقیقات قضایی از احضار برخی مدیران استانی در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی خبرداد و گفت: دراین رابطه مدیرکل آموزش و پرورش، معاون مدیرکل آموزش و پرورش، مسئول دانش آموزی، مسئول اتحادیه مسافری برون شهری و مدیرکل راهداری استان هرمزگان به دادسرا احضار شدند.

اسدی گفت: این مدیران برای اخذ توضیحات لازم احضار و تحقیقات جهت کشف ابعاد دیگر پرونده ادامه دارد.

دعوت از عوامل مقصر در جلسه مشترک با دادستان کل کشور

دادستان کل کشور هم با بیان اینکه عوامل مقصر را در جلسه مشترک دعوت خواهیم کرد افزود: همچنین عواملی که دراین جریان مقصر بودند را دراین جلسه مشترک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور  ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی از بررسی ابعاد این موضوع در دادستانی کل کشور خبرداد و گفت: دراولین فرصت وزرایی را که دراین مساله مرتبط هستند به یک جلسه مشترک دعوت کرده و ابعاد قضیه را بررسی خواهیم کرد.

وی اظهارکرد: مهم این است که بتوانیم یک سری تصمیمات را در معیت وزار مربوطه اتخاذ کنیم که درآینده شاهد این حوادث ناگوار نباشیم، هراز چندگاهی شاهد هستیم دراثر بعضی از کوتاهی‌ها قصوریا تقصیراتی بخش‌های مختلف دارند و این حادثه اتوبوس‌ها متاسفانه موجب نگرانی است و باید تلاش کنیم زمینه‌ها را با حضور وزرای مربوطه و دستگاه‌های ذیربط برطرف کنیم.

جزئیات تازه از پرونده حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی / رای قاطع و مناسب صادر خواهد شد

چندی قبل رئیس دادگستری شهرستان داراب در تشریح آخرین جزئیات پرونده حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی اعلام کرد که پس از اعلام نتایج پزشکی قانونی استان هرمزگان رای مناسب و قاطع برای راننده خاطی صادر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی  آخرین جزئیات از پرونده حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی را تشریح کرد و گفت: اقدامات قضایی لازم انجام و پس از اعلام نتایج پزشکی قانونی استان هرمزگان رای مناسب صادر خواهد شد.

وی تصریح کرد: تعدادی از دانش آموزان پیش از آنکه مورد معاینه پزشکی قانونی استان فارس قرار بگیرند از بیمارستان ترخیص شدند.

رئیس دادگستری شهرستان داراب افزود: به دادسرای استان هرمزگان نیابت داده شده است که دانش آموزان مصدوم معاینه و نتایج اعلام شود که پس از وصول نتایج قاضی کیفری به صدور رای مناسب اقدام خواهد کرد.

آخرین وضعیت از مصدومان این حادثه از زبان دادستان بندرعباس

دادستان بندرعباس  اعلام کرد دراین رابطه به خانواده های مصدومان این حادثه نیز دیه و خسارات پرداخت شده است .

اسدی در خصوص وضعیت مصدومان این حادثه که در بیمارستان شیراز بستری هستند ، گفت : دو نفر از این دانش آموزان دست و پاهایشان قطع شده است و آسیب جدی دیده اند .

این مقام قضایی اضافه کرد: طبق اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش استان این مصدومان که اسیب جدی دیده اند در آموزش و پرورش استخدام خواهند شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 9مهر1396، کدخبر: 353430: www.mizanonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین