پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
فرماندار خوی گفت: سومین همایش بین المللی شمس و مولانا ۱۵ و ۱۶ مهر سال جاری در خوی برگزار می شود.

شعار سال: محمد عابدینی در جلسه هماهنگی برگزاری این همایش بین المللی اظهارداشت: در راستای تفاهم‌نامه منعقده با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور، فراخوان برگزاری این همایش بین‌المللی در خرداد امسال توسط موسسه تولیت آرامگاه شمس تبریزی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

وی ادامه داد: ۱۸۶ نفر از پژوهشگران، محققان و اساتید دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور در این رابطه برای حضور در همایش ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۶۷ نفر برای مرحله داوری پذیرش شده اند.

عابدینی با اشاره به اینکه پس از طی مراحل داوری در سه مرحله، ۱۲ مقاله برای ارائه در سالن اصلی همایش انتخاب شده است افزود: ۲۰ مقاله از ۶۷ مقاله داوری شده برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات و تعداد سه مقاله برای چاپ در فصلنامه تخصصی و بین‌المللی' کهن‌نامه ادب پارسی' وزارت علوم انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه بیشتر مقالات داخلی این همایش از تهران ارسال شده است، افزود: بسیاری از مقالات خارجی نیز از کشورهای هند، پاکستان، عراق، تاجیکستان، آمریکا، صربستان، افغانستان و ترکیه بوده است.

فرماندار خوی ‌تصریح کرد: به منظور همکاری و هماهنگی با وزارت امور خارجه برای حضور سفیران و رایزن‌های فرهنگی کشورها در سومین همایش بین‌المللی شمس و مولانا، ارتباط تنگاتنگی با نمایندگی وزارت امور خارجه در استان برقرار شده است.

مدیرعامل موسسه تولیت آرامگاه شمس تبریزی نیز در این نشست گفت: ۱۲ مقاله برای سخنرانی در سالن اصلی همایش و هفت مقاله برای سخنرانی در دو نشست تخصصی این کنگره برگزیده شده است.

سید فتاح کبیری با اشاره به اینکه ۲۰ مقاله نیز برای چاپ در مجموعه مقالات و شش مقاله برای ارائه به صورت پوستر برگزیده شده است، اظهار کرد: از مجموع ۱۲ مقاله برگزیده برای سخنرانی در سالن اصلی همایش، سه مقاله برتر انتخاب می شود و نویسندگان این مقالات مورد تجلیل قرار می گیرند.

وی ادامه داد: برخی از مقاله های برگزیده همایش نیز برای چاپ در دو فصلنامۀ علمی - پژوهشی «کهن نامۀ ادب پارسی» و «مطالعات فرهنگ و هنر آسیا» ارسال می شود تا پس از طی مراحلی در این فصلنامه ها به صورت ویژه نامه چاپ و منتشر شود.

کبیری با تاکید بر اینکه بخش علمی کنگره به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران واگذار شده است، گفت: ۷۰ مقاله دریافتی از پژوهشگران برتر داخلی و خارجی در اختیار پژوهشکده زبان فارسی این پژوهشگاه قرار گرفته و داوری شده است.

بارگاه شمس تبریزی در جوار مناره ای تاریخی به همین نام در شهرستان خوی واقع شده و جزو آثار ثبت شده ملی است.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پران' و ' زر دوز' بود.

کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.

حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد؛ مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می کرد.

روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا شود؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده اند.

هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است و همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در خوی برگزار می شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 12 مهر 96، کد مطلب: 4104293: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین