پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: هیچ بودجه ای در سال ۹۶ برای ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته است.

شعار سال: فرهاد سرخوش با بیان اینکه از اعتبارات سال٩۶ هنوز هیچ اعتباری به پروژه‌های ستاد تخصیص داده نشده است افزود: به دلیل تخصیص نیافتن این اعتبار فصل کاری هم از دست رفته است درحالی که پروژه‌های ستاد باید به صورت مستمر اجرا شوند.

وی تصریح کرد: مقرر بود سال 95 برای احیای دریاچه ارومیه حدود یک هزار و 120 میلیارد تومان اعتبار تامین شود اما 30درصد اعتبارات محقق شد و تمام مبلغ تخصیص یافته به پروژه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه 300 میلیارد تومان بود.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز سطح آب دریاچه ارومیه به 1270 متر و 26 سانتیمتر رسیده که به علت کاهش 36درصدی میزان بارندگی و افزایش سه درجه ای میانگین دمای هوا نسبت به مدت مشابه در سال قبل23 سانتی‌متر کاهش سطح آب داشته است.

وی تصریح کرد: از یک هزار و 7۰۰ کیلومترمربعمساحت دریاچه ارومیه در حال حاضر یک میلیارد و 30 میلیون متر معکب آب وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که با این وجود چرا اقدامات صورت گرفته در ستاد احیای دریاچه ارومیه آن طور که پیش بینی شده بود جواب نداده است و دریاچه در وضعیت بحرانی است گفت: عدم تخصیص اعتبارات بموقع و به دنبال آن تعلل وکندی در روند اجرای برخی پروژه های ستاد و نیز کاهش میزان بارش از جمله عواملی است که می‌توان ذکر کرد.

سرخوش گفت: زمان احیای دریاچه ارومیه به دلیل پرداخت نشدن بودجه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه طبق نقشه 10ساله پیش نمی رود واجرای پروژه ها به تعویق افتاده است اما سعی شده پروژه ها تعطیل نشود و اغلب پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا در حال اجرا هستند؛ امیدواریم با تزریق سریع اعتبارات اجرای پروژه ها با سرعت بیشتری پیش رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هدف ستاد احیای دریاچه ارومیه حفظ سطح آب دریاچه در حالت تثبیت است و پس از اتمام و به بهره برداری رسیدن پروژه‌های آب‌رسانی با ورود آب‌های پشت سدها تراز دریاچه افزایش یافته و شرایط دریاچه ارومیه بهتر خواهد شد.

وی در رابطه با روند اجرای پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه گفت: اجرای این پروژه تاکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 13 کیلومتر از تونل حفاری شده وبه دلیل اینکه از صندوق توسعه ملی حمایت می شود مشکل مالی وجود ندارد.

سرخوش تصریح کرد: مردم ومسئولین منتقد عملکرد و اثر بخشی طرح های ستاد هستند اما باید گفت که با اتمام نیافتن پروژه ها، عملکرد ستاد احیا و دستگاه های اجرایی ملموس نبوده و نمی شود در خصوص عدم موفقیت اقدامات ستاد اظهار نظر کرد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت و شرایط منطقه بحرانی است ادامه داد: متاسفانه برخی به دنبال تخریب هستند اما نباید زمان را از دست بدهیم؛ از مسئولین و نمایندگان انتظار پیگیری اعتبارات را داریم .

وی با بیان اینکه به دنبال چاپ بنر و بروشور و برگزاری همایش در بخش فرهنگی برای کاهش مصرف آب ، اصلاح الگوی کشتو مدیریت صحیحی آب نیستیم افزود: در بخش فرهنگی ستاد، آموزش جوامع محلی دردستور کار است و بدین منظور در قالب برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه پروژه آگاه سازی، آموزش و جلب مشارکت جوامع محلی در نه شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شد واقدامات این چنینی برای اثر بخشی بیشتر اجرا خواهد شد.

سرخوش با اشاره به اینکه دانش آموزان نمایندگان ستاد در خانواده و جامعه خواهند بود اظهار کرد: آموزش و پرورش بهترین محل برای آموزش استفاده بهینه در مصرف آب است و این نهاد می تواند دراجرای برنامه های فرهنگی و آموزش و اطلاع رسانی یاری رسانستاد احیای دریاچه ارومیهباشد.

وی در رابطه با انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه گفت: هیچ طرحی برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه وجود ندارد و سهم دریاچه ارومیه در طرح انتقال آب از ارس، سالانه 100 میلیون مترمکعب بود که با توجه به ناچیز بودن این مقدار آب و هزینه بالای انتقال آب این طرح ، اجرای آن توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه توجیهی نداشت و در این رابطه قرار نیست هیچ آبی در خلال اجرای این طرح به دریاچه ارومیه انتقال یابد.

سرخوش در خصوص رهاسازی آب از سدهای استان گفت: رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه انجام می شود اما زمان آن مشخص نیست و با افزایش بارش‌ها در زمستان روان‌آب‌ها نیز به پیکره دریاچه انتقال خواهد یافت.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بهکاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه آبریز ارومیه اشاره کرد و گفت: بیشترین آب صرفه جویی شده را در میاندوآب داشتیم و طبق برنامه سالانه باید به طور میانگین هشت درصد از مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم که قطعا برای این میزان کاهش به ترویج و آگاهی‌رسانی نیز داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 18 مهر 96، کد مطلب: 96071809652: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین