پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
در ضمیمه حکم دکتر روحانی به وزیر جهاد کشاورزی بر توجه جدي به محدوديت منابع آب و صرفه‌جويي در آب مصرفي كشاورزي تاکید شده است.

شعارسال: ضمیمه حکم رئیس جمهوری به وزير جهاد كشاورزي بدین شرح است :

جناب آقاي مهندس حجتي وزير محترم جهاد كشاورزي

دولت دوازدهم، بر اساس برنامه هايي كه در دوران انتخابات رياست جمهوري به مردم ارائه شده است و نيز مبتني بر برنامه تقديم شده به مجلس شوراي اسلامي در هنگام معرفي وزرا، رسالتي بس سنگين برعهده دارد. اين دولت بايد بتواند طي دورۀ فعاليت خود، كشور عزيزمان ايران را از چالش هاي بزرگ انباشته شده در طول چند دهه گذشته عبور داده و شرايط مساعدي را براي مقطع پاياني فعاليت خود در سال ۱۴۰۰ كه مصادف با به پايان رسيدن قرن حاضر است، به‌وجود آورد. محدوديت منابع و ساير محدوديت هاي سياسي، اداري، اجتماعي و فرهنگي از يك‌طرف و اسناد بالادستي شامل سياستهاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي و سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي ايجاب مي كند كه هر وزارتخانه بر اهداف مشخص و محدودي كه از اولويت بالايي برخوردار هستند، متمركز شود و علاوه بر پيشبرد امور جاري، اصلاحات ساختاري براي محقق ساختن برنامه‌ها را در دستور كار خود قرار دهد.

لذا ضروري است جنا‌ب‌عالي برنامه‌هاي وزارتخانه تحت مديريت خود را با توجه دقيق به جهت‌گيري‌ها و اولويت‌هاي ذيل‌ تنظيم كرده و برنامه‌هاي اجرايي را ظرف ۲ ماه به دفتر اينجانب ارائه نماييد.

همچنين، سازمان برنامه و بودجه كشور موظف است هر ۶ ماه يك‌بار گزارش مقايسه‌اي از پيشرفت و تحقق برنامه درباره اولويت‌هاي ابلاغي را به دفتر رئيس جمهور ارائه نمايد تا عملكرد و چگونگي پيشرفت برنامه‌ها ارزيابي شود.

اولويت هاي عمومي

۱. ارتقاي سلامت نظام اداري، شفافيت مالي، بهبود دسترسي همگاني به اطلاعات، فراهم آوردن فرصت برابر، حفاظت از اموال دولتي و معيار قرار دادن قانون در همه امور.

۲. اعمال شايسته‌سالاري به عنوان تنها معيار انتـخاب همكاران و مديريت تعارض منافع در تصميم گيريها، واگذاري‌ها و انتصابات.

۳. ملاك قرار دادن «منشور حقوق شهروندي» در وزارتخانه و دستگاههاي تابعه به ويژه در حوزه هاي مرتبط با حقوق عمومي.

۴. توجه به حفاظت از محيط زيست در برنامه ريزي ها و سياستگذاري ها.

۵. اولويت واگذاري فعاليتها به مردم و فراهم آوردن زمينه مشاركت هرچه بيشتر بخش خصوصي.

۶. توجه به رفع انحصارها و برقراركردن فضاي رقابتي در كنارِ تحت كنترل قراردادن و قاعده مند كردن حوزه‌هاي انحصاري.

۷. اعمال اولويت ويژه بر استقرار دولت الكترونيك در حوزة تحت مديريت.

۸. به‌كارگيري هرچه بيشترجوانان، زنان و شهرونداني از اقوام و مذاهب در سطوح مديريتي و كارشناسي در سطوح مختلف اداري.

اولويت هاي تخصصي

۱. توجه جدي به محدوديت منابع آب و صرفه‌جويي در آب مصرفي كشاورزي، افزايش بهره‌وري آب در توليد محصولات و همكاري با وزارت نيرو در تعادل‌بخشي به سفره‌هاي آب زيرزميني.

۲. توجه به تقويت كشت گلخانه‌اي در توليد محصولات كشاورزي.

۳. كاهش قابل توجه آثار بودجه‌اي ايفاي نقش دولت در تضمين خريد محصولات كشاورزي.

۴. محور قرار دادن تأمين امنيت غذايي و سلامت تغذيه در سياستگذاريهاي بخش.

۵. ايجاد تغييرات اساسي در سازوكار مبادله محصولات بخش به منظور به‌حداقل رساندن واسطه‌گري غيرضرور و بهره‌مندي هرچه بيشتر كشاورزان.

۶. به‌حداقل رساندن رشد مصرف انرژي در بخش كشاورزي با افزايش بهره‌وري انرژي.

۷. پياده‌سازي الگوي مناسب كشت و هدايت نمودن حمايتها از توليدكنندگان به رعايت اين الگو.

۸. توليد پايدار محصولات راهبردي، افزايش توليد در واحد سطح و توليد محصولات سالم.

۹. اقتصادي نمودن اندازه واحدهاي توليدي كشاورزي از طريق افزايش حاشيه سود كشاورزان، ساماندهي نهاده‌ها و تنظيم بازار كالاهاي كشاورزي و گسترش زنجيره ارزش در بخش.

۱۰. حفاظت از جنگلها، مراتع، خاك و اراضي كشاورزي و اقدام مؤثر براي مقابله با بيابان‌گستري و پديده گرد و غبار.

۱۱. پايدارسازي كشاورزي ايران بر مبناي ظرفيت‌هاي واقعي آب و خاك، كمك به بهبود مديريت منابع آبي، ممانعت از فرسايش خاك و تحقق اهداف محيط‌زيستي دولت.

۱۲. كاستن از مصرف كود و سموم شيميايي در كشاورزي به‌منظور ارتقاي سلامت عمومي و كاستن از هزينه‌هاي فزاينده بخش بهداشت و درمان.

۱۳. امكان‌سنجي و توسعه كشت فراسرزميني.

۱۴. تشويق به توليد محصولات ارگانيك.

۱۵. هماهنگي هاي لازم با وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تأمين مواد غذايي مورد نياز در بازار و توجه ويژه به معيشت و كاهش فشار تورم بر مردم.

حسن روحانی

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اطلاع رسانی دولت، تاریخ انتشار: 27شهریور1396، کدخبر: 298978: www.dolat.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین