پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان یزد گفت: اصلاح الگو در ترکیب کشت محصولات زراعی و باغی از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان در سال زارعی جدید است.
شعارسال: مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان یزد گفت: اصلاح الگو در ترکیب کشت محصولات زراعی و باغی از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان در سال زارعی جدید است.

محمدعلی حاتمی زاده ، توجه جدی به محدودیت منابع آب و صرفه‌جویی در آب مصرفی کشاورزی، افزایش بهره‌وری در تولید محصولات و همکاری با وزارت نیرو در مقابل بخش سفره‌های آب زیرزمینی را ازجمله اقدامات در دستور کار معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد برشمرد.

وی اصلاح الگو در ترکیب کشت محصولات زراعی و باغی را از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان در سال زارعی جدید عنوان کرد و افزود: در این راستا در طی برنامه‌ای 10 ساله هفت هزار و 100 هکتار از سطح زیر کشت محصولاتی چون گندم، جو، ذرت دانه‌ای، یونجه و سایر محصولات زراعی کاهش و در مقابل سطح زیر کشت محصولاتی چون پسته، گیاهان دارویی، زعفران، زیتون، خرما افزایش یافته و سطحی از محصولات زراعی استان به محیط‌های گلخانه‌ای انتقال می‌یابد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه در بخش آموزشی بااطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی، ترویج و توانمندسازی کشاورزان تلاش می‌شود تا بهره‌وری و کارایی مصرف آب در استان افزایش یابد، تصریح کرد: با اجرای برنامه ارتقای آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب پیش‌بینی می‌شود 180 میلیون مترمکعب آب موردنیاز تولیدات باغی و 180 میلیون مترمکعب آب موردنیاز تولیدات زراعی کاهش یابد.

حاتمی زاده عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود با مصرف 27 میلیون مترمکعب آب در تولیدات گلخانه‌ای طی برنامه 10 ساله شاهد 300 هزار تن افزایش تولید در بخش گلخانه‌ای و 150 هزار تن در بخش دامی استان باشیم و عملاً بهره‌وری فیزیکی از یک و نیم کیلوگرم محصول به ازای هر مترمکعب آب به دو و چهار کیلوگرم محصول به ازای یک مترمکعب آب برسد و همچنین راندمان آبیاری از 44 درصد به 57 درصد برسد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری در حال حاضر به ازای هر هکتار اجرای آبیاری تحت‌فشار 70 میلیون ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته‌شده و درصورتی‌که کشاورزان خورده مالک اراضی خود را تجمیع کرده و آبیاری را اجرا کنند 85 درصد هزینه اجرا به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

وی کشت محصول نشاء در سطح پنج هکتار به‌جای کشت مستقیم بذر را از دیگر اقدامات بزرگ در راستای کاهش مصرف آب برشمرد و اذعان کرد: حذف برگردان خاک، اجرای خاک‌ورزی حفاظتی، مصرف کود آلی و حیوانی، بهبود روش تغذیه با عناصر اصلی، استفاده از ارقام اصلاح‌شده، عدم توسعه سطح زیر کشت، حداقل رساندن رشد مصرف انرژی، تشویق به تولید محصولات ارگانیک، کاستن از مصرف کود و سموم شیمیایی به‌منظور ارتقای سلامت عمومی و کاستن هزینه‌های فزاینده بهداشت و درمان از دیگر برنامه‌ها در این زمینه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 2 مهر 1396، کدخبر: 13960702000881، www.yazd.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین