پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: دلیل نزول اکثر مصائب رفتار خودِ انسان ها است؛ فقر، بیماری های لاعلاج و ناامنی های اجتماعی، همه و همه نتیجه گناهانی است که اکثر افراد جامعه مرتکب می شوند.

شعار سالحضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: همیشه خیر و صلاح افراد در بهره برداری بیشتر از دنیا نیست.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و پنجم سوره بقره که می فرماید«وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوَالِ وَالأنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» افزود: بلاها و مصائب با این دنیا عجین شده است و این بلاها در همه زمینه های فردی و اجتماعی جریان دارد و رفتار مردم در برابر این بلاها و مصائب به دو بخش تقسیم می شود، عده ای در برابر مصائب جزع و فزع می کنند و گاهی منکر همه اعتقادات و باورهایشان می شوند و عده ای در برابر همین بلاها صبر پیشه می کنند و همه مصائب را از سوی خداوند می بینند و به فعل خداوند راضی هستند.

حضرت آیت الله مظاهری برخی از مصائب از الطاف خفیه الهی است، خاطرنشان کرد: خداوند بر افرادی که در برابر مصائب صبر پیشه می کنند، درود و صلوات فرستاده است، این افراد صبور مورد عنایت خاص خداوند قرار می گیرند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: دلیل نزول اکثر مصائب رفتار خودِ انسان ها است؛ فقر، بیماری های لاعلاج و ناامنی های اجتماعی، همه و همه نتیجه گناهانی است که اکثر افراد جامعه مرتکب می شوند؛ خداوند در آیه سی ام سوره شوری که می فرماید«وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ» بیان می دارد بسیاری از بلاهایی که قرار است در اثر گناهان بر سر انسان ها نازل شود، به سبب رحمانیت خداوند رفع و دفع می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اهلیت مردم به دین سبب دفع بلاها می شود، ادامه داد: عموم بلاها از جانب خداوند نیست که افرادی از خداوند گله می کنند، بلکه اکثر این بلاها نتیجه اعمال زشتی است که گناهکاران و فاسقان انجام می دهند؛ عمل به وظیفه سبب برطرف شدن مصائب می شود یا این که از بروز مصائب جلوگیری می کند، ما موظف هستیم از کارهای زشتی که موجب مصیبت شده است، به سوی خداوند بازگردیم.

وی ابراز کرد: یکی از براهینی که اهل منطق آن را پذیرفته اند و بین علما مشهور است و برای عموم مردم قابل پذیرش و قابل فهم است، بیان می دارد، اگر مصیبت فقر نتیجه خواست خداوند است و او بر احوال همه موجودات عالم آگاه است و نسبت به بندگانش مهربان است و می تواند این مصیبت را برطرف کند و همه کارهایش را با حکمت و مصلحت انجام می دهد، دلیلی ندارد در برابر خواست او جزع و فزع کنیم.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: رحمانیت و رحیمیت خداوند از تکرار صد و چهارده مرتبه ای عبارت بی نظیر«بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سوره های قرآن به خوبی نمایان است.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: برای رسیدن به جایگاهی در این عالم، مصلحت در تلاش انسان ها است؛ لازمه رسیدن به مراتب علمی یا معنوی ریاضت کشیدن است و نباید بی حرکتی خودمان را به پای خداوند بگذاریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که بلا از نعمت های بزرگ خداوند برای انسان هایی است که آن را درک کنند، اذعان کرد: امام خمینی(ره) راجع به مرگ فرزندشان آقا مصطفی گفتند، مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی بود؛ شروع انقلاب بعد از مرگ فرزند امام(ره) کلید خورد.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن که راجع به جزع و فزع کردن های مردمی که فکر می کنند خیر و صلاحشان در استفاده بیشتر بردن از دنیا است، تبیین کرد: برخی انسان ها فکر می کنند خیر آن چیزی است که از لحاظ ظاهری و مادی به نفع آن ها باشد در صورتی که خیر همیشه به معنای منفعت دنیوی نیست و ممکن است یک مصیبت برای انسان خیر به بار آورد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: راضی بودن به تقدیرات خداوند و بلاها و مصائبی که از سوی خداوند برای انسان به وجود می آید انسان را به مقام تسلیم و رضا می رساند؛ در این مقام جایی برای اضطراب خاطر و دلهره که عامل بسیاری از بیماری های جسمی و روحی است، وجود ندارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسا ، تاریخ انتشار 19 مهر 96، کدمطلب:۵۳۰۸۸۸، www.rasanews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین