پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
دستگاه جرمگیر هوشمند دندان توسط مخترع قزوینی ساخته شد

شعار سالمهدیاشراقی مخترع قزوینیاظهار کرد: دندان یکی از بخش های مهم در دهان است که همواره مورد توجه انسان‌ها بوده است، لذا به منظور جرم گیری از آن ساخت دستگاهی هوشمند برای کاهش آسیب‌های دندان را آغاز کردم.

وی افزود:کنترل کامل قدرت دستگاه به جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به دندان واضافه کردن تجهیزاتی جهت استفاده آسانتر برای پزشکان و رفع عیب های محصولات مشابه خارجی از اهداف ساخت این محصول است.

این مخترع با اشاره به عملکرد این محصول عنوان کرد:دستگاه هوشمند جرم‌گیر دندانوسیله ای برای از بین بردن جرم های روی دندان است که اصول کاری آن بر پایه لرزیدن و تراش است.

ویاضافه کرد:مواد سفید کننده ای به نام پولیش دندان نیز در دستگاه وجود دارد که این مواد فقط دندان را سفید می‌کند اما عمل جرم گیری را انجام نمی دهد،

اشراقی با بیان اینکهجرم معمولا در پشت دندان های فک پایین شکل می گیرد،بیان کرد: علت تشکیل جرم در پشت دندان های فک پایین وجود کلسیمیست که در بزاق دهان موجود است و از آنجایی که پشت دندان های فک پایین محل تجمع بزاق است، از این رو کلسم موجود به تدریج رسوب کرده و ایجاد جرم میکند.

وی با اشاره بهچگونگی کارکرد این دستگاه تشریح کرد: دستگاه جرم گیر ساخته شده عمل جرم گیری را توسط امواج آلترا سونیک انجام می دهد، بدین صورت که قلم جرم گیری با فاصله از دندان باعث بلند شدن جرم از سطح دندان می شود، در این دستگاه برای کنترل میزان قدرت التراسونیک بسته به نوع جرم به جای ولوم آنالوگ از کلید های بالا و پایین استفاده شده است اما از یک ولوم بر روی سیستم استفاده شده است که این ولوم میتواند قدرت را در محدوده مورد نظر کنترل کند.

عضو انجمن مخترعان استان قزوین ادامه داد: برای مشاهده کلیه عملکرد ها بر روی دستگاه از یک صفحه نمایشگر استفاده شده است که به پزشک این قابلیت را می دهد تا سیستم را به طور کامل تنظیم کند، این قابلیت در هیچ سیستم مشابهی وجود نداشته و پزشک نمی توانست به طور دقیق کنترل سیستم را در اختیار قرار گیرد.

وی با اشاره به مزیت‌های این دستگاه عنوان کرد: پدال بیسیم به کار رفته در این سیستم باعث می شود تا هیچ گونه سیمی در طول عملیات جرم گیری پا گیر پزشک نشود و پزشک به راحتی بتواند با پدال بیسیم عملیات جرم گیری را انجام دهد پدال با شارژ کامل می تواند در حدود 45 دقیقه و شاید هم بیشتر به کار خود ادامه دهد البته با پدال در حال شاژ هم می توان عملیات جرم گیری را انجام داد .

این مخترع اضافه کرد: پانل دیجیتالی از دیگر مزایای این سیستم می باشد که قابلیت کنترل قدرت آلتراسونیک به صورت دیجیتالی یعنی کلید بالا و پایین و همچنین نمایش هر منو و تنظیمات بر روی صفحه نمایشگر که تا کنون هیچ کدام از دستگاه های جرم گیر مشابه این مزیت را نداشته اند.

اشراقی با اشاره به دیگر مزیت‌های این دستگاه عنوان کرد: ابعاد بسیار کوچکتر نسبت به سایر مدل ها و همچنین ظاهر زیبا از دیگر مزیت‌ های این دستگاه است، همچنین در مسیر آب داخلی این دستگاه از نور ماورائ بننفش به منظور هر چه بهداشتی کردن دستگاه استفاده شده است.

وی با بیان اینکهیکی از مزیت های مهم این دستگاه عدم نیاز به مبدل خارجی است،.تصریح کرد: در دستگاه جرمگیر به منظور هوشمند سازی از میکروکنترلرAVRاستفاده شده است،میکرو کنترلر به کار رفته از خانواده ( ای وی آر ) بوده که دارای 28 پایه و 23 خط ورودی خروجی ودارای 8 کیلوبایت حافظه قابل برنامه ریزی ی باشد و همچنین دارای مبدل آنالوگ به دیجیتال داخلی می باشد.

عضو انجمن مخترعان استان قزوینبیان کرد: وظیفه میکرو کنترلر گرفتن اطلاعات از کیبورد به کار رفته بر روی دستگاه و نمایش عملکرد ها بر روی صفحه نمایش و کنترل آلترا سونیک و شیر برقی است.

وی افزود: همچنین برای تنظیم دقیق تر از یک عدد ولوم استفاده شده است که این ولوم به ورودی مبدل آنالوگ به دیجیتال میکرو کنترلر متصل است و توسط آن می توان تنظیمات دقیق تر را انجام داد.

اشراقی اضافه کرد: با انتخاب هر نوع قدرت و مدی میکرو کنترلر به همان اندازه قسمت راه انداز را کنترل می کند که این عمل توسط عمر پالس تنظیم می گردد.

وی توضیح داد: هر چه عمر پالس بیشتر شود قدرت خروجی افزایش می یابد. در این سیستم 2 روش فقط آب و فقط آلترا سونیک در نظر گرفته شده است.برای کنترل فشار آب نیز از یک عدد فول کنترل استفاده شده است که در کنار دستگاه جای گذاری شده است و توسط آن می توان فشار آب را نیز کنترل کرد.

این مخترع بیان کرد:دستگاه جرم گیر هوشمند دندان از نظر متخصصان دندانپزشکی مورد تائید قرار گرفته و به دنبال اخذ گواهی ها و تائیدیه های سازمانها هستیم تا در صورت تامین اعتبار لازم تجاری سازی آن را شروع کنیم.

وی گفت: مخترعان و مبتکران نیاز به توجه مسئولان کشور دارندو اگر امکانات لازم در اختیار داشته باشندمحصولات متنوع و جدیدی طراحی و تولید خواهند کرد.

عضو انجمن مخترعان،مبتکران و محققان استان قزوین در پایان از زحمات و تلاشهای مسئولان سازمان بسیج علمی استان و مدیران مرکز رشد و خلاقیت بسیج تشکر و از حمایتهای مادی و معنوی این سازمان تشکر کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار 23 مهر 96، کدمطلب:37975، www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین