پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۶۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
شرکت گاز شهرهای ایران را به پنج اقلیم آب و هوایی تقسیم کرده که در این تقسیم بندی عمده مناطق لرستان از حیث تعرفه گاز در زمره اقلیم یک قرار ندارند و فقط دو شهرستان استان در این اقلیم دیده می‌شوندو

شعار سال: شرکت گاز شهرهای ایران را به پنج اقلیم آب و هوایی تقسیم کرده که در این تقسیم بندی عمده مناطق لرستان از حیث تعرفه گاز در زمره اقلیم یک قرار ندارند و فقط دو شهرستان استان در این اقلیم دیده می‌شوند.

تعرفه گاز مصرفی براساس اقلیم یك و میزان سرما در شهرهای مختلف تعیین شده و محاسبه می شود. بر این اساس تعرفه گاز مصرفی در مناطق سردسیر ارزان تر از دیگر مناطق است.

مناطقی از لرستان همچون بروجرد، الشتر، خرم آباد، کوهدشت، چگنی، دورود، الیگودرز و بخش‌های تابعه با بیش از 100 روز سرما و کمینه دمای زیر صفر در برخی روزهای سرد سال در تقسیمات و اقلیم بندی شرکت گاز ایران با توجه به میزان سرما و افزایش مصرف گاز در زمره مناطق اقلیم شماره یک قرار نگرفته اند.

برخی از این شهرها در اقلیم بندی جدید نه تنها به اقلیم یک راه پیدا نکرده اند بلکه از اقلیم دو به اقلیم سه تغییر یافته اند، آن هم در حالی که بهای گاز مصرفی این مناطق تنها کمی با میزان بهای تعرفه مناطق گرمسیر تفاوت دارد و با افزایش گاز بها مواجه شده‌اند.

پرداخت بالای گازبها در بروجرد

یکی از شهروندان بروجردی با بیان اینكه تعرفه گاز در لرستان باید بر اساس میزان برودت هوا محاسبه شود، می گوید: این شهرستان باید در اقلیم یک قرار می گرفت اما این امر محقق نشد.

«محمد کلهر» می‌افزاید: بروجرد در بسیاری از ماه‌های سال سرد است و مصرف گاز در آن بسیار بالاست، به همین دلیل مردم این شهرستان سالانه باید مبلغ بسیار بالایی را به عنوان گازبها بپردازند. مردم بروجرد در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنند. مثل مردم ساکن در مناطق گرمسیر که از تعدیل تعرفه گرمسیری برخوردارند، حق دارند از تعرفه سردسیری برخوردار شوند و هزینه گاز را متناسب با میزان سرما در شهرستان پرداخت کنند.

خرم آباد در اقلیم مناسب خود قرار بگیرد

یک شهروند ساکن در خرم آباد هم اظهار می‌کند: عمده مناطق لرستان از جمله خرم‌آباد سردسیر هستند و باید در اقلیم متناسب با آب و هوای خود قرار گیرند.

«غلامرضا نظری» می‌افزاید: شرکت گاز ایران در اقلیم بندی اعلام شده خرم آباد را در اقلیم یك قرار نداده است. شدت سرما در لرستان فقط در یکی دو شهرستان نیست. به استثنای مناطق جنوبی استان اغلب شهرستان ها از آب و هوای سرد و متناسب با اقلیم یک برخوردارند. نیاز است این تعرفه تغییر کند. در حال حاضر خرم آباد براساس تقسیم بندی شرکت گاز، در ردیف اقلیم سه کشور قرار دارد و تعرفه گاز مصرفی آن نیز بر همین اساس محاسبه می‌شود. نیاز است در این تقسیم بندی تجدیدنظر صورت بگیرد، زیرا اقلیم سه مربوط به مناطق گرمسیر کشور است.

گران شدن گازبها در کوهدشت

فرماندار کوهدشت با بیان اینكه تعرفه گاز در مقایسه با سال‌های قبل در این شهرستان گران‌تر شده است می‌گوید: اقلیم بندی ها باید بر اساس واقعیت صورت بگیرد.

«نورمحمد فردی بیرانوند» می‌افزاید: کوهدشت پیش از این در اقلیم دو قرار داشت که به اقلیم سه تغییر یافت. به این ترتیب محاسبه گازبها در آن همچون مناطق گرمسیری چون پلدختر صورت می‌گیرد. نه تنها تعرفه گازبهای شهرستان کوهدشت کمتر نشده بلکه با تغییر اقلیم و قرار گرفتن در اقلیم سه، تعرفه گاز آن گران تر هم شده است. همین امر سبب نارضایتی مردم شده است.

فردی بیرانوند عنوان می كند: وضعیت سرما درکوهدشت به گونه‌ای است كه از ابتدای آبان ماه هر سال وسایل گرمایشی از جمله بخاری‌های گازی روشن می‌شود و تا روزهای پایانی فروردین ادامه دارد.

تقسیم شهرهای ایران به پنج اقلیم آب و هوایی

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با بیان اینكه شرکت گاز شهرهای ایران را به پنج اقلیم آب وهوایی تقسیم کرده که اقلیم یک سردترین و اقلیم پنج گرم‌ترین مناطق اعلام شده، اظهار می كند: شهرستآن های سردسیر کشور باید در ردیف اقلیم یک باشند. بر این اساس شهرستآن های دلفان و ازنا نیز به واسطه شرایط جوی و سرمای هوا در این حوزه قرار گرفته و بقیه شهرستان ها با توجه به محاسبه شاخص ها در اقلیم های دیگر قرار دارند.

«حشمت اله شمس خرم آبادی» می‌افزاید: شهرستآن های دورود، الشتر، الیگودرز و بروجرد در اقلیم دو شرکت گاز قرار گرفته و تعرفه آن ها بر مبنای این اقلیم محاسبه می‌شود.

تغییر اقلیم خرم آباد و کوهدشت از دو به سه

مدیرعامل شرکت گاز لرستان عنوان می‌کند: شهرستآن های خرم آباد و کوهدشت از اقلیم دو به اقلیم سه تغییر پیدا کرده اند. مبنای این قرار گیری اعلام سازمان هواشناسی بوده است. ضمن اینکه دو شهرستان دیگر یعنی چگنی و رومشکان نیز در اقلیم سه قرار دارند. پلدختر هم تنها شهرستانی است که در اقلیم چهار قرار دارد.

وی بیان می‌کند: هر پنج سال یکبار پژوهشکده هواشناسی کشور میانگین دما را در کل کشور محاسبه و اعلام می‌کند. اعلام هواشناسی، مبنای تعیین تعرفه برق و گاز است که در شورای مرکب از دولت و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری شده و بر اساس اقلیم بندی تعرفه اعلام می‌شود.

شمس خرم آبادی با بیان اینكه محاسبه قیمت گازخانگی با توجه به دامنه مصرف مشتركان متفاوت است، بیان می كند: متوسط قیمت گاز خانگی ۷۰۰ ریال است. بر این اساس سال به دو بخش پنج ماهه و هفت ماهه و همچنین كشور از نظر آب و هوایی به پنج اقلیم تقسیم می‌شود. شهرهای لرستان در چهار اقلیم یک، دو، سه و چهار طبقه بندی و مشتركان از نظر دامنه مصرف به صورت پلكانی به ۱۲ دامنه تقسیم می‌شوند.

نرخ‌های اعلام شده برای پنج ماه سرد سال

«حشمت اله شمس خرم آبادی» مدیر عامل شرکت گاز لرستان درباره اقلیم بندی و گاز بها بیان می كند: نرخ‌های اعلام شده برای پنج ماه سرد سال است. بر این اساس گاز بهای مشتركان با توجه به اینكه در چه اقلیم و چه دامنه‌ای قرار دارند محاسبه می‌شود. به این ترتیب حداقل گاز بها به ازای هر متر مكعب ۳۰۰ ریال و حداكثر آن برای مشتركانی كه بیش از ۱۲۰۰ متر مكعب در ماه گاز مصرف می‌كنند، ۳۵۰۰ ریال به ازای مازاد گاز مصرفی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت همشهری استانی، تاریخ انتشار 26 مهر 96، کد مطلب: -، www.ostani.hamshahrilinks.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین