پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
گاز بهای نجومی با آغاز فصول سرد به یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان تبدیل می شود، هزینه‌ای که برای پرداخت آن برخی خانوارها حتی در خوردوخوراک خود صرفه‌جویی می‌کنند.

شعار سال: ۲۳ آذرماه سال جاری بود که نمایندگان استان اردبیل پای نامه‌ای را امضا کردند که درخواست کاهش گاز بهای مصرفی مردم اردبیل را در برداشت.

نامه‌ای که در آن خطاب به وزیر نفت عنوان شده: «نرخ گاز بهای فصول گرم در مبلغ ۱۵۰۰ ریال تثبیت و مدت‌زمان فصل گرم به هشت ماه افزایش یافته است که این امر در استان اردبیل به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، زیرا فصل سرمای اردبیل از اواخر شهریور ماه شروع و معمولاً از اوایل مهرماه هر سال سیستم گرمایشی راه‌اندازی می‌شود.»

در این نامه جمع هفت نفره نمایندگان استان اردبیل درخواست کردند که «جهت رفع مشکل و حمایت از اقشار کم‌درآمد استان و لحاظ نمودن شرایط جوی و کوهستانی منطقه فصل گرم و سرد سال به صورت هفت ماه سرد و پنج ماه گرم محاسبه و اعمال شود.»

این درخواست البته جهت بررسی از سوی وزیر نفت ارجاع شده اما فعلاً نتیجه مشخصی اعلام نشده و اینبار فرمانداران چهار شهرستان کوهستانی درخواست کاهش گاز بهای مصرفی را دارند.

بی‌توجهی به شرایط جوی استان اردبیل

استان اردبیل باآب‌وهوای کوهستانیشناخته می شود با این حالدر سال‌های اخیر زمستان‌های طولانی و سرمای حاکم در این منطقه موجب نشده نسبت به گاز بهای مصرفی خانوارهای اردبیلی تفاوتی با به عنوان مثال مردم ساکن در مرکز کشور که همزمان گرمای مطبوع را تجربه می‌کنند، محاسبه شود.

سکوت و بی‌توجهی نمایندگان دوره قبلی و همچنین غفلت مسئولاناستان نیز موجب شده است، بار اصلی فشار گاز بها به دوش شهروندان باشد.

یکی از شهروندان اردبیلی گفت: بارها مسئولان می‌گویند ما به مردم یارانه می‌دهیم اما همین یارانه‌ای که داده می‌شود پاسخگوی فقط گاز بهای مصرفی نیست.

نادر پناهی گفت: نمی‌توان وقتی سرما از راه می‌رسد بخاری روشن نکرد و هر چقدر شعله را پایین نگه داریم کفاف سرما را نمی‌دهد؛ به ویژه امسال که در همین آبان و آذر سرمای زیر صفر امان مردم را بریده بود.

این اظهارات در حالی است که فرماندار کوثر یکی از شهرستان‌های واقع در منطقه کوهستانی استان معتقد است به وضعیت جوی استان در گاز بها توجهی نمی‌شود.

علیرضا علیپور تصریح کرد: خلخال و کوثر در منطقه کوهستانی واقع شده‌اند و از مهرماه تا اردیبهشت‌ماه مردم از بخاری استفاده می‌کنند.

وی افزود: انتظار می‌رود در محاسبه گاز بها به وضعیت جوی و کوهستانی بودن توجه شود.


عمر یارانه‌ها با افت درآمد کاهش یافت

فرماندار خلخال نیز در این خصوص گفت: تا سال ۹۰ یارانه گاز بها از ۱۵ مهر تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه برای شهرستان خلخال محاسبه می‌شد که می‌توانست بخشی از هزینه‌ها را تلطیف کند.

فریدون بابایی با اشاره به کاهش زمان اختصاص یارانه به از اول آذرماه تا آخر اسفندماه تصریح کرد: این در حالی است که شهرستان خلخال منطقه سردسیر بوده و فصل سرما و یخبندان در این منطقه از شهریور ماه آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: در خصوص اینکه این منطقه سرمای شدید و طولانی دارد شواهد متعددی داریم بطوریکه هواشناسی با گزارش‌های مختلف دمای هوای شهرستان را اعلام می‌کند و ما همه ساله خسارت سرمازدگی سردرختی داریم.

فرماندار خلخال با یادآوری یخبندان در سه مهرماه سال جاری ادامه داد: از سویی از ابتدای پاییز در گردنه الماس برف‌روبی داریم که نشان می‌دهد طول مدت سرما در این شهرستان قابل توجه است.

بابایی متذکر شد: مردم منطقه نسبت به گاز بها معترض‌اند و انتظار دارند همچنان که یارانه‌هایی برای مصرف برق مناطق گرمسیر لحاظ شده، در مناطق سردسیر نیز یارانه‌هایی برای گاز بها اعمال شود.

تذکرات فرماندار خلخال به جا است. به ویژه زمانی که محرومیت شهرستان‌های کوثر و خلخال را مرور کنیم که به واسطه محرومیت‌های اقتصادی سیل مهاجرت از روستاها مردم را نگران کرده است.

از سویی متوسط درآمد مردم ساکن در اردبیل پایین است. بطوریکه متوسط درآمد سرانه مردم استان نصف متوسط درآمد سرانه میانگین کشوری است.

موضوعی که فرماندار نیر نیز به آن تأکید داشته و معتقد است در محاسبه گاز بها لازم است به درآمد مردم ساکن در مناطق توجه شود.

مهدی احمدی تصریح کرد: با وجود اینکه شهرستان نیر در ۳۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده اما به لحاظ اقتصادی منطقه محرومی است و مردم اغلب قادر به پرداخت گاز بها نیستند.

منطقه کوهستانی و یخبندان یارانه گاز ندارد

در عین حال فرماندار مشگین شهر با تأکید به ضرورت اصلاح گاز بها متذکر شد: لازم است بین مناطق مختلف تفاوتی قائل شد و بهای انرژی را متناسب با هر منطقه تعیین کرد.

میر علی رحیمی زاد تصریح کرد: چنانچه در محاسبه بهای برق مصرفی مناطق گرمسیر ملاحظه می‌شود، لازم است در مناطق سردسیر نیز نسبت به تعدیل گاز بهای مصرفی وزارت نفت اقدامات لازم را اجرایی کند.

وی افزود: همچنان که نمایندگان درخواست خود را از وزیر نفت مطرح کرده‌اند در خود شهرستان نامه‌نگاری شده و ما اعتراض شهروندان را انعکاس دادیم.

فرماندار مشگین شهر متذکر شد: این منطقه کوهستانی با زمستان‌های طولانی است و با این وجود هیچ یارانه‌ای برای گاز بها محاسبه نمی‌شود.


مدیریت مصرف به شعار تبدیل نشود

با وجود تأکید فرمانداران شهرستان‌های سرد استان به کاهش گاز بها، مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل معتقد است گاز بها افزایش قیمت چندانی نداشته است.

فیروز خدایی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از مشتریان این شرکت بخش خانگی است، اضافه کرد: علت افزایش گاز بها به دلیل افزایش مصرف گاز است.

وی متذکر شد: در پی تداوم برودت هوا و بارش‌های مکرر برف مردم گاز بیشتری مصرف کردند و به همین دلیل هزینه‌ها افزایش یافته است.

در عین حال فرماندار نیر معتقد است اگر مردم درست مصرف کنند یک‌پنجم هزینه فعلی را پرداخت می‌کنند.

احمدی تصریح کرد: اینکه در زمستان به جای پوشاک مناسب مردم در داخل خانه لباس نازک بپوشند و شعله را افزایش دهند قابل‌قبول نیست.

وی افزود: هزینه انرژی در خارج از کشور به مراتب بالاتر از خود کشور است و در خود کشور مصرف گاز بالا است که نشان می‌دهد برخی شهروندان به مصرف بهینه بی‌توجه هستند.

این اظهارات از سوی فرماندار نیر در وضعیتی طرح می‌شود که در یخبندان اخیر دمای هوای شهرستان نیر به ۲۰ درجه زیر صفر به عنوان سردترین شهر رسید.

یکی از شهروندان اردبیلی گفت: مردم نه به خاطر کس دیگر بلکه به خاطر پرداخت هزینه کمتر مصرف بهینه دارند اما با برودت هوا نمی‌توان بخاری را کم شعله کرد و یک‌گوشه با دستکش در خانه نشست.

رحیم رستگار تصریح کرد: گفته می‌شود در خانه لباس گرم بپوشید اما این حرف برای اردبیلی‌ها که با برف و زمستان زندگی‌شان آمیخته است کارساز نیست و شاید عده‌ای رعایت نکنند اما اغلب مردم در داخل و بیرون از خانه لباس مناسب می‌پوشند و همیشه لباس‌های کلفت دم دست است.

این شهروند معتقد است هر چقدر صرفه‌جویی کنیم در خانه‌ها به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان گاز بها پرداخت می‌شود و این رقم برای برخی خانواده‌ها کمرشکن است.

درخواست شهروندان اردبیلی همچنان که مسئولان استان تأکید دارند توجه به استان سردسیر اردبیل است. برخی خانواده‌ها برای تأمین گاز بها بدهکار شده‌اند و این در حالی است که زمستان هنوز پیش روی مردم ساکن در این منطقه است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 8 دی 95، کد مطلب: 3862063: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین