پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
افزایش لابی‌گری‌ها در آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، دفاع وزرای خارجه و انرژی آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5، ادعای وزیر دفاع آمریکا درباره روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران، اظهارات جدید نخست وزیر رژیم اسرائیل علیه توافق هسته ای و وعده نامزد انتخاباتی جمهوری خواهان درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
افزایش لابی‌گری‌ها در آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، دفاع وزرای خارجه و انرژی آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5، ادعای وزیر دفاع آمریکا درباره روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران، اظهارات جدید نخست وزیر رژیم اسرائیل علیه توافق هسته ای و وعده نامزد انتخاباتی جمهوری خواهان درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، اقدامات دولت آمریکا در راستای دفاع از توافق هسته ای حاصل شده با ایران و در مقابل، تلاش های رژیم اسرائیل و دیگر مخالفان توافق برای ضربه زدن به آن، یکی از محورهای اصلی خبری امروز را تشکیل می دهد. 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به تلاش های رژیم اسرائیل علیه توافق هسته ای پرداخته و می نویسد، سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا به سرعت مشغول سر زدن به دفاتر مختلف در ساختمان کنگره است و تلاش می کند قانونگذاران آمریکا را قانع کند که توافق هسته ای با ایران، یک اشتباه تاریخی بوده است. از سوی دیگر، گروه های لیبرال نیز فشارهای خود را تشدید کرده اند و در خصوص پیامدهای سیاسی برای آن دسته از دموکرات هایی که این موافقت‌نامه را تضعیف و با آن مخالفت می کنند، هشدار می دهند. گروه های سیاسی صاحب نفوذ در هر یک از اردوگاه های دموکرات ها و جمهوری‌خواهان، کارزارهای تبلیغاتی چند میلیون دلاری خود را در این خصوص به زودی آغاز خواهند کرد.

*****

در همین حال، جان کری، وزیر خارجه و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری «فاکس نیوز» به دفاع از تدابیر اتخاذ شده در توافقنامه نهایی هسته ای درباره موضوع بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران پرداخته اند. کری در این زمینه اظهار داشته: «من هرگز در چهار سال گذشته درباره بازرسی در هر زمان و از هر مکان گفت و گو نکرده ام. وی (ارنست مونیز) نیز این کار را انجام نداد». کری در این زمینه می افزاید: «حقیقت این است در کنترل تسلیحاتی از هیچ کشوری در هیچ جایی از جهان بازرسی هر زمان و هرمکان انجام نمی شود. چنین استانداردی در بازرسی های کنترل تسلیحاتی وجود ندارد. روندی در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که ما برای آن مذاکره کردیم وبا توانایی منحصر به فردی توانستیم آن را خاتمه دهیم». 

*****

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز اظهارات دیگری از وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که وی در آن از توافق به دست آمده با ایران دفاع کرده و آن را برای «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای» کافی دانسته است. در عین حال، وی تأکید کرده، ایران همچنان یک رقیب برای آمریکا ‌خواهد ماند و امضای توافقنامه وین به معنای تبدیل شدن این کشور به یک شریک نیست. کری با تأکید بر اینکه پس از امضای توافق بر سر برنامه هسته ای ایران، دو کشور به شرکای جدید تبدیل نشده اند، خاطرنشان کرده: «ما همچنان رقیب یکدیگر هستیم، زیرا دیدگاه های یکسانی نداریم و دچار توهم هم نیستیم». وی همچنین با بیان اینکه پس از توافق اخیر هسته ای با ایران، رژیم اسرائیل امنیت بیشتری خواهد داشت، گفته اوباما حاضر بود کارهای بیشتری را نیز برای رفع نگرانی های این رژیم انجام دهد.

*****

در این میان، به نظر می رسد یکی از این کارهای مدنظر دولت اوباما، افزایش ارسال تسلیحات پیشرفته برای رژیم اسرائیل باشد. به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»، دولت آمریکا در نظر دارد، بسته تسلیحاتی پیشرفته ای را در جبران توافق هسته ای با ایران به رژیم اسرائیل بدهد. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت اوباما در گفت‌و‌گوی تلفنی با شیمون پرز، رئیس سابق رژیم اسرائیل گفته آمریکا آماده است بسته نظامی پیشرفته ای را در اختیار اسرائیل قرار دهد که در نوع خود کم نظیر است. این بسته جبرانی شامل سلاح های پیچیده ای است که رژیم اسرائیل تاکنون در اختیار نداشته است. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، سخن گفتن از هر گونه پیشنهاد کمک را رد کرده و گفته، هیچ بسته جبرانی برای مقابله با ایران مسلح به سلاح اتمی که قسم خورده اسرائیل را از بین می برد کافی نیست.

*****

با ‌وجود این، وزیر دفاع آمریکا که برای اطمینان دادن به متحدان این کشور به منطقه خاورمیانه سفر کرده، اظهار داشته، آمریکا گزینه نظامی علیه ایران را همچنان حفظ کرده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، اشتون کارتر گفته، توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 مانع از آن نمی شود که پنتاگون گزینه ای نظامی ‌برای جلوگیری از دست یافتن تهران به بمب هسته ای حفظ نکند. وی مدعی شده: «یکی از دلایلی که نشان می دهد توافق وین توافق خوبی است، این است که در صورت تلاش ایران برای برخورداری از بمب اتمی، به هیچ وجه مانع از ‌ ماندن گزینه نظامی امریکا ‌روی میز نخواهد شد». کارتر همچنین اظهار داشته آمریکا به تعمیق همکاری‌های نظامی با متحدان سنتی اش، مانند رژیم اسرائیل و عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

*****

اما موضع گیری ها و ادعاهای مقامات رژیم اسرائیل علیه توافق هسته ای ایران همچنان ادامه دارد. در جدیدترین نمونه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، در گفت‌و‌گو با «ای بی سی نیوز» اظهار داشته کار درست این بود که توافق هسته ای با ایران انجام نشود. وی مدعی شده: «این توافق بزرگترین خطر و تهدید دوچندان علیه اسرائیل و کشورهای همسایه عرب است که بسیاری از رهبران آن ها در ملاقات حضوری به من این مطلب را گفتند. رهبر مخالفان در اسرائیل نیز همین دیدگاه را دارد. این توافق بزرگترین مشکل امنیتی است که با آن روبرو هستیم». وی افزوده: «آن ها (آمریکایی ها) می گویند هیچ گزینه دیگری جایگزین این توافق وجود ندارد. البته که وجود دارد. گزینه نخست، برچیدن برنامه هسته ای ایران در ازای برداشتن تحریم ها بود. این موضع اولیه آمریکا بود که گزینه خوبی بود». 

*****

در نهایت، شبکه خبری «سی ان ان» نیز گفت‌و‌گویی با یکی از چهره های تندرو جمهوری خواه آمریکا انجام داده که وی در آن به انتقاد از توافق هسته ای ایران پرداخته است. مارکو روبیو که از جمله نامزدهای احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به شمار می رود، اظهار داشته در صورتی که رئیس جمهور شود، تحریم های آمریکا علیه ایران را دوباره اعمال خواهد کرد. وی گفته: «مردم آمریکا باید درک کنند که بخش آمریکایی تحریم ها در کنگره آمریکا تصویب شده اند و این تحریم ها امروز بخشی از قانون آمریکا هستند. شیوه ای که رئیس جمهور آمریکا می خواهد تحریم ها را بردارد، استفاده از قانونی موسوم «عفو امنیت ملی» است، در حالی که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید توسل به این قانون، آن را لغو کند و تحریم ها دوباره اعمال شوند. من به عنوان رئیس جمهور آمریکا این کار را خواهم کرد». 
منبع: تابناک
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین