پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
آمار صف آرایی تیم ملی فوتبال ایران مقابل ۷ تیم برتر جهان و میزبان جام جهانی 2018، نکات قابل توجهی در دل خود دارد؛ از پیروزی برابر برزیل تا گلزنی مسی و رونالدو.

شعارسال: آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال اعلام شد و طبق آن ۸ تیم سرگروه رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مشخص شدند. به این ترتیب تیم ملی ایران در یکی از گروه های هشتگانه با یکی از تیم های روسیه، آلمان، برزیل، پرتغال، آرژانتین، بلژیک، لهستان و فرانسه همگروه خواهد شد.

به این بهانه به بررسی تاریخچه تقابل تیم ملی فوتبال با این هشت تیم پرداخته ایم. آمار نشان می‌دهد که ما به صورت رسمی در ۲۰ دیدار برابر این رقبا صف آرایی کرده ایم که تنها در دو دیدار به عنوان تیم پیروز میدان را ترک کرده ایم و دو بار مقابل آن ها به تساوی رسیده ایم و ۱۳ مرتبه هم شکست برابر این رقبای سرشناس در کارنامه ما ثبت شده است.

دیدار ایران و آرژانتین؛ جام جهانی ۲۰۱۴ - مسی زننده تک گل بازی در دقیقه ۹۰ بود

* فقط بلژیک را تجربه نکرده‌ایم

تیم ملی فوتبال ایران تاکنون در تاریخ خود ۴ مرتبه با تیم ملی شوروی(سابق) روبرو شده و ۲ بار با روسیه (میزبان جام جهانی ۲۰۱۸) تا از این حیث بیشترین برخورد را با فوتبال روس‌ها داشته باشد.

ایران مقابل لهستان ۴ بار بازی کرده که بیشترین تقابل در جمع ۷ تیم برتر جهان محسوب می شود. یک برد و ۳ باخت حاصل این دیدارهاست.

دیدار ایران و آلمان؛ جام جهانی ۱۹۹۸ - اگر ایران خود باوری داشت نتیجه ای غیر از برد ۲-۰ ماتیوس و یارانش رقم می خورد!

بعد از لهستان بیشترین تقابل ایران با آلمان بوده که ۳ باخت حاصل همه تقابل های ایران با ژرمن هاست.

ملی پوشان کشورمان برابر هر کدام از تیم های ملی برزیل، پرتغال و آرژانتین ۲ بار به میدان رفته‌اند که نتیجه این ۶ دیدار ثبت یک برد، ۴ شکست و یک تساوی برابر این رقبا بوده است.

فوتبال ایران یک مرتبه هم سابقه رویارویی با فرانسه را در سال ۱۹۷۸ دارد تا در صورت برخورد مجدد با این تیم در جام جهانی آینده تعداد نبردهایش با فرانسوی ها دو برابر شود.

دیدار ایران و پرتغال؛ جام جهانی ۲۰۰۶ - کریس رونالدوی جوان از روی نقطه پنالتی به ایران گل زد و پرتغال ۲-۰ پیروز شد

بلژیک تیم پنجم آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال تنها سرگروهی است که هرگز در رده ملی با تیم ملی فوتبال ایران برخوردی نداشته است.

* ۹ گل زده و ۳۴ گل خورده

به گزارش مشرق، تیم ملی ایران در ۲۰ دیدارش برابر سرگروه های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه موفق شده تنها ۹ گل به ثمر برساند و در مقابل ۳۴ مرتبه دروازه اش برابر ضربات رقبا روی پاشنه چرخیده است.

در این میان ما هرگز موفق به گلزنی برابر تیم های ملی آلمان و پرتغال نشدیم. اما این حسن روشن بود که موفق شد در دقیقه ۴۷ دیدار با فرانسه گل نخست حریف را در دیدار پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۷ پاسخ دهد. هر چند در نهایت دیدیه سیکس گل دوم میزبان را در دیدار دوستانه شهر تولوز وارد دروازه ناصر حجازی کرد تا تک گل تاریخی روشن بی اثر بماند.

دیدار دوستانه ایران و برزیل؛ سال ۲۰۱۰ - بازی خداحافظی کریم باقری از فوتبال که در امارات انجام شد و برزیل ۳-۰ پیروز شد.

یکی دیگر از گل‌های ما برابر تیم های سرشناس یاد شده را ۴۵ سال پیش، مجید حلوایی در المپیک ۱۹۷۲ آلمان وارد دروازه برزیل کرد. گلی سه امتیازی که در تاریخ فوتبال ما ماندگار شد. تیم ملی ایران موفق شد تا با ضربه حلوایی از برزیل یک مغلوب بسازد.

اما گلی که تیم ملی ایران در تقابل با آرژانتین وارد دروازه شاگردان سزار منوتی نمود؛ در تورنمنت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس باشگاه رئال مادرید این محمد صادقی بود که در دقیقه ۷۹ با گل خود نتیجه دیدار را از شکست ایران به تساوی مبدل کرد. آن روز دنیل برتونی با ضربه پنالتی دقیقه ۱۴ خود آرژانتین را پیش انداخته بود که صادقی در فاصله ۱۱ دقیقه به اتمام بازی نتیجه را برابر نمود.

دیدار دوستانه ایران و آلمان؛ سال ۲۰۰۴ - استادیوم آزادی شاهد یکی از زیباترین دیدارهای ایران با هنرنمایی علی کریمی و مهدی مهدوی کیا بود؛ دیداری که با برتری ۲-۰ آلمان به پایان رسید

در المپیک ۱۹۷۶ ایران در باخت ۳-۲ مقابل لهستان ۲ گل زد که علی پروین و حسن روشن زنندگان گلهای ایران بودند.

ایران در چهار دیدار خود مقابل شوروی فقط یک گل به ثمر رساند و در مقابل ۷ گل خورد در حالی که حتی یک مرتبه هم موفق به گرفتن امتیاز از حریف نشد. در واقع تنها یک مرتبه در المپیک ۱۹۷۶ کانادا این پرویز قلیچ خانی بود که موفق به گشودن دروازه روسها در دیدار یکشنبه ۳ مرداد ماه سال ۱۳۵۵ شد. هر چند که حریف نتیجه را ۲-۱ به سود خود خاتمه داد تا هرگز به فوتبال ایران نباخته باشد.

اما داستان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تغییر کرد. این بار تیم ملی جمهوری اسلامی ایران موفق شد با هدایت علیرضا منصوریان و سپس کارلوس کی روش پرتغالی برابر روسها به یک پیروزی و یک تساوی دست پیدا کند. در پیروزی یک بر صفر ایران این محمد رضا خلعتبری بود که با ضربه دقیقه ۹۰ خود در دیدار دوستانه سال ۱۳۸۹ روسها را برای نخستین بار وادار به زانو زدن برابر فوتبال ایران نمود.

دیدار دوستانه ایران و روسیه؛ سال ۲۰۱۷ - سردار آزمون تک گل ایران را وارد دروازه روس ها کرد اما بازی با تساوی ۱-۱ تمام شد.

دو هفته قبل ششمین تقابل ما با فوتبال روسها با تساوی ارزشمند مردان کی روش برابر میزبان جام جهانی به اتمام رسید در حالی که محل برگزاری بازی شهر کازان روسیه بود. و این مرتبه گلزن ما سردار آزمون نام داشت تاصاحب ششمین گل زده ما برابر یکی از سرگروه های حاضر در جام جهانی آتی باشد.

جدول همه مسابقات ایران مقابل ۸ سرگروه جام جهانی ۲۰۱۸ (شوروی و روسیه جداگانه نوشته شده اند)

ردیف

نام تیم

تعداد بازی

گل زده

گل خورده

نتایج کلی

نام گلزن ایران

۱

آلمان

۳

-

۸

المپیک ۱۹۶۴: آلمان ۴ – ۰ ایران
جام جهانی ۱۹۹۸: آلمان ۲ – ۰ ایران
دوستانه ۲۰۰۴: آلمان ۲ – ۰ ایران

-

۲

برزیل

۲

۱

۳

المپیک ۱۹۷۲: ایران ۱ – ۰ برزیل
دوستانه ۲۰۱۰: ایران ۰ – ۳ برزیل

مجید حلوایی

۳

پرتغال

۲

-

۵

جام ایندپندنس ۱۹۷۲: پرتغال ۳ – ۰ ایران
جام جهانی ۲۰۰۶: پرتغال ۲ – ۰ ایران

-

۴

آرژانتین

۲

۱

۲

تورنمنت مادرید: آرژانتین ۱ – ۱ ایران
جام جهانی ۲۰۱۴: آرژانتین ۱ – ۰ ایران

محمد صادقی

۵

بلژیک

-

-

-

-

-

۶

لهستان

۴

۳

۶

المپیک ۱۹۷۶: ایران ۲ – ۳ لهستان
دوستانه ۱۹۷۶: ایران ۱ – ۰ لهستان
دوستانه ۱۹۹۰: ایران ۰ – ۲ لهستان
دوستانه ۱۹۹۰: ایران ۰ – ۱ لهستان

علی پروین و حسن روشن

۷

فرانسه

۱

۱

۲

دوستانه ۱۹۷۶: فرانسه ۲ – ۱ ایران

حسن روشن

۸

روسیه

۲

۲

۱

دوستانه ۲۰۱۱: ایران ۱ – ۰ روسیه
دوستانه ۲۰۱۷: ایران ۱ – ۱ روسیه

محمدرضا خلعتبری و سردار آزمون

۹

شوروی

۴

۱

۷

دوستانه ۱۹۶۹: شوروی ۲ – ۰ ایران
المپیک ۱۹۷۶: شوروی ۲ – ۱ ایران
دوستانه ۱۹۷۸: شوروی ۱ – ۰ ایران
جام نهرو ۱۹۸۵: شوروی ۲ – ۰ ایران

پرویز قلیچ

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق ، تاریخ انتشار: 1 آبان 1396 ، کدخبر: 788955 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین