پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۱۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
جهش عملیات اجرایی سبب شد تا در هشت ماه گذشته عقب ماندگی‌ها جبران شود و حتی فراتر از زمان پیش‌بینی شده، این نیروگاه تکمیل و قابل بهره‌برداری است.

شعار سال: استان مازندران به واسطه داشتن مناظر طبیعی و برخورداری از فرصت‌های گردشگری همواره مورد توجه مسافران گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد و در طول ایام سال به ویژه ایام نوروز و تابستان یکی از مقاصد اصلی گردشگری محسوب می‌شود.

در این میان علاوه بر موضوعات مختلفی که مورد بحث است، معضل زباله از مهم‌ترین چالش‌ها در این سرزمین سرسبز و توریستی به‌شمار می‌رود که زباله‌های تولیدی گردشگران به زباله‌های شهروندان مازندرانی اضافه شده و بنابراین برای جمع‌آوری و دفع آن نیازمند تدابیری است تا آلودگی‌های آن دامن محیط‌زندگی انسان و طبیعت را نگیرد ولی آنچه در طول سالیان سال در شهرهای ساحلی و گردشگری مازندران مشاهده شده، رهاسازی زباله‌ها در دامان طبیعت و جنگل که سبب تخریب و آلودگی‌های گسترده‌ای شده و آسیب‌های جدی وارد آورده است.

برای برون رفت از این همه چالش و آسیب زباله‌ها، طرح احداث نیروگاه زباله‌سوز در نوشهر در دستور کار قرار گرفت و اکنون پس از گذشت چند سال با تدبیر مسؤولان شهرستانی به پیشرفت 77 درصدی رسیده و امیدها برای حل همیشگی معضل بزرگ زباله‌ها را زنده کرده است. در همین راستا نشستی با حضور مسؤولان شهرستان نوشهر و سرمایه‌گذار بخش خصوصی در محل احداث نیروگاه‌زباله سوز نوشهر برگزار شد که شرح آن را در زیر می‌خوانید.

فرماندار نوشهر در این نشست با اشاره به پیشرفت 77 درصدی پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر، اظهار کرد: در آخرین نشستی که با سازمان محیط‌زیست داشتیم، نوشهر را به عنوان شهر پایلوت محیط‌زیست اعلام کردند.

اعلام توقف پروژه نیروگاه

علی شادمان افزود: در زمستان سال گذشته شهردار وقت اعلام کرده بود که سازمان بازرسی اعلام توقف پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر را کرد در حالی که 19درصد پیشرفت فیزیکی هم داشت، با یک مذاکره تلفنی با مدیرکل بازرسی استان این مشکل حل شد.

وی با تأکید بر اینکه اصل پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر قابل توقف نیست، گفت: با پیگیری‌ها و تلاش همه دستگاه‌ها، ظرف مدت شش ماه به طور ماهانه 10 درصد رشد پروژه داشتیم.

مخالفت برخی افراد با احداث این نیروگاه

فرماندار نوشهر درباره مخالفت برخی افراد با احداث این نیروگاه به خاطر آلوده کنند محیط‌زیست، تصریح کرد: برخی افراد بر اساس ناآگاهی به محیط‌زیست فشار آورده بودند که این نیروگاه آلوده کننده است و برای محیط‌زیست ضرر دارد ولی در سفری که مدیر محیط‌زیست شهرستان نوشهر به کشور چین داشتند و از نزدیک چنین پروژه‌ای را دیدند و با عملکرد آن آشنا شدند سبب شد تا ایشان قانع شود که پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر خطرات زیست‌محیطی ندارد و بلکه در راستای حفظ و حراست از محیطی‌زیست طبیعی و انسانی بسیار اهمیت دارد.

هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی ندارد

وی با اشاره به اینکه انتقال تجهیزات از محل انبار در بندر نوشهر تا محل احداث، در چند مرحله انجام شد، تأکید کرد: مدیریت جهادی در نیروگاه زباله‌سوز نوشهر محقق شد و این نیروگاه زباله‌سوز هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی ندارد و مشکلات پسماند را حل می‌کند.

بودجه 20 میلیارد تومانی

شادمان ابراز کرد: از 20 میلیارد تومان بودجه‌ای که به دو نیروگاه زباله‌سوز نوشهر و ساری اختصاص یافت، 18 میلیارد و 200 میلیون تومان به نوشهر رسید و مابقی برای نیروگاه زباله سوز ساری هزینه شد.

وی بیان کرد: جهش عملیات اجرایی سبب شد تا در هشت ماه گذشته عقب ماندگی‌ها جبران شود و حتی فراتر از زمان پیش‌بینی شده، این نیروگاه تکمیل و قابل بهره‌برداری است.

فرماندار نوشهر تصریح کرد: اگر نیروگاه زباله سوز نوشهر نبود در بحث زباله‌سوز و چیزهای دیگر دچار مشکل می‌شدیم و احتمال فسخ قرارداد دیگر نیروگاه‌ها به دلیل آنچه عمل نکردن به تعهدات در زمان مقرر گفته می‌شود، وجود داشت.

نیروگاه زباله‌سوز نوشهر، مدرن‌تر از زباله‌سوز تهران

وی با اشاره به اینکه با محیط‌ زیست بر اساس عقلانیت گفتگو می‌کنیم و به تعاملات زیادی رسیدیم، اظهار کرد: نیروگاه زباله‌سوز نوشهر، مدرن‌تر از نیروگاه زباله سوز تهران است چرا که به دلیل کسب تجارت در نیروگاه تهران، نقاط ضعف برطرف و اصلاح شد.

شادمان گفت: سرعت عمل، دقت و پیشرفت کاری در نیروگاه زباله سوز نوشهر سبب شد تا از سوی سازمان برنامه و بودجه مبلغ 12 میلیارد تومان تشویقی مازاد بر نیاز اعتباری، به این نیروگاه اختصاص یابد تا برای سایر نیازمندی‌های نیروگاه زباله‌سوز نوشهر هزینه شود.

فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ

وی افزود: باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ فراگیر شود و این به سرعت کار نیروگاه برای فعالیت کمک می‌کند در غیر این‌صورت زباله‌هایی که به این نیروگاه منتقل می‌شوند باید ابتدا تفکیک‌های لازم در آن انجام شود و سپس وارد کوره شده و سوزانده شود که این امر زمان‌بر است و بر سرعت عمل در روند فعالیت نیروگاه می‌تواند تأثیرگذار شود.

نیروگاه و جذب گردشگر

رئیس اداره محیط‌ زیست شهرستان نوشهر نیز با اشاره به اینکه وقتی مشکل زباله حل شود، بسیاری از مشکلات حوزه زیست‌محیطی نیز حل می‌شود، گفت: این نیروگاه می‌تواند در زمینه جذب گردشگر نیز موفق عمل کند به طوری که گردشگران می‌توانند از نزدیک با نحوه کار و چگونگی حل معضل زباله و رفع مشکلات زیست‌محیطی از طریق نیروگاه زباله‌سوز آشنا شوند.

کامبیز محسن سلطانی عنوان کرد: احداث نیروگاه زباله‌سوز در حوزه نوشهر یک نیاز بود و جلوی بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی را می‌گیرد و شهری نمونه محیط‌زیستی خواهیم شد.

زباله؛ چالش شهرهای غرب مازندران

شهردار نوشهر نیز حمایت مردم را بهترین کمک به مسؤولان دانست و گفت: از پر بحث‌ترین و مشکل‌ترین موضوع در شهرهای ساحلی غرب مازندران همین زباله‌ها هستند و شهرداران را با مشکلات زیادی مواجه می‌سازد.

بهره‌برداری از طلای کثیف

مجید شعبان‌نژاد با تأکید بر اینکه تفکیک زباله از مبدأ باید برنامه‌ اصلی ما در نوشهر باشد، تصریح کرد: زباله‌هایی مانند کاغذ نباید در نیروگاه سوزانده شود بلکه به عنوان سرمایه‌های تجدیدپذیر قابل بازیافت هستند اما زباله‌هایی که برای طبیعت و محیط زندگی مشکل‌ساز می‌شوند باید در این نیروگاه امحاء شوند و از این طلای کثیف به نحو مطلوبی استفاده لازم را برد.

وی ابراز کرد: بر اساس پیشرفت کاری بسیار خوب و مناسب در احداث نیروگاه زباله سوز نوشهر، انتظار می‌رود در 22 بهمن امسال به بهره‌برداری برسد.

سهامدار شرکت تدبیر و توسعه و طرح تجارت سدید که طرف قرارداد با شرکت چینی، نیروگاه زباله سوز نوشهر را یک پروژه عظیم ملی برشمرد و اظهار کرد: این شرکت به نمایندگی از شرکت چینی است که به صورت مشارکتی با طرف ایرانی قرار داد 40 درصدی بسته و 60 درصد منابع مالی نیز مربوط به شهرداری نوشهر است.

پیشرفت 77 درصدی در کمتر یک سال

بهروز امامی با اشاره به حضور مداوم و مؤثر فرماندار نوشهر و نقش وی در تسریع روند کار پروژه، گفت: از زمانی که فرماندار نوشهر، مستقیماً وارد نحوه اجرای پروژه شده است پیشرفت فیزیکی این نیروگاه سرعت قابل ملاحظه‌ای یافته است و از 19 درصد پیشرفتی که اسفند سال گذشته داشته است به 77درصد کنونی رسیده است.

تولید برق از زباله

وی با بیان اینکه اگر مشکلی در منابع ایجاد نشود این پروژه در 22 بهمن افتتاح خواهد شد ابراز کرد: بعد از روشن شدن کوره‌ها به مرور برق تولید شده و وارد مدار می‌شود.

مدیر اجرایی پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر به دغدغه مردم درباره پاک نبودن فرایند نیروگاه و آلوده کردن محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: نیروگاه زباله سوز تهران نیز چند سالی است با همین فرایند در حال فعالیت است و در طول سال فقط چهار بار مورد آزمایش قرار می‌گیرد ولی با توجه به نظر مدیرکل محیط‌زیست تهران هیچ‌گونه آلودگی ندارد.

وی تأکید کرد: نیروگاه تهران دو سال و نیم است که فعالیت دارد و به طور منظم فعال بوده و به تعهدات خود در امحاء زباله تهران و تولید برق عمل کرده است.

سرمایه‌گذاری 40 درصدی چینی‌ها

امامی به مزیت‌های نیروگاه زباله‌سوز نوشهر پرداخت و تصریح کرد: خود شرکت چینی تا‌ 40 درصد بر روی تأمین تجهیزات این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است که از کنار آن باید درآمد حاصل از تولید برق را تا 7 سال دریافت کند و این موضوع در قرارداد نیز پیش‌بینی شده است.

شایعه کیفیت نداشتن نیروگاه

وی اظهار کرد: اینکه عده‌ای در بین مردم و شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این نیروگاه کیفیت ندارد اصلاً حرف درستی نیست چرا که طرف چینی قرار است پول خود را از راه فروش و تولید برق تأمین کند و بنابراین به طور قطع و یقین آنچه می‌سازد دارای کیفیت خوب است.

سهامدار شرکت تدبیر و توسعه و طرح تجارت سدید عنوان کرد: این شرکت تعهد محضری داده است که آنچه تولید می‌کند برابر استاندارد خروجی نیروگاه‌های زباله سوز ایران و بدون مشکل باشد و البته در ارتباط با نیروگاه نوشهر متعهد به رعایت استاندارد آمریکا خواهد بود.

وی گفت: شرکت چینی با کمال آرامش تأخیر پنج ساله پروژه نوشهر را به علت کمبود اعتبارات و منابع مالی تحمل کرد و اکنون در حال اجرا است و حتی تجهیزاتی که طی چند سال دچار مشکل شدند را هم زنگ‌زدایی می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 30 مهر 96، کد مطلب: 13960730001679، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
خیلی نظریه عالیه به حفظ محید زیست کمک زیادی میکنه ن.ف۸۳
مهندس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
واقعا خیلی سخت یک شرکت بازیاف رو از کشورای پیشرفته بخرن و اون رو مهندسی معکوس کنن و در کل کشور بسطش بدن؟
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
ازاین کارخونه های بازیافت باید زیاد بشه تو مازندران چون طبیعت بکر زیبای مازندران حیف با زباله از بین بره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین