پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۲۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: آنها که می‌گویند قیمت گندم خارجی پایین‌تر از داخلی است و باید وارد کنیم بدانند که اگر نرخ ارز به صورت شناور و بر اساس بازار باشد دیگر واردات هم معنی ندارد و در واقع اکنون ما داریم به کالای خارجی سوبسید می‌دهیم.

شعارسال : طی یک سال اخیر پس از آنکه دوباره در حوزه تولید گندم به خودکفایی رسیدیم، از گوشه و کنار به ویژه بخش‌های بازرگانی کشور حرف‌هایی ناشی از کیفیت پایین گندم تولید داخل، آب‌بر بودن این محصول و بالا بودن قیمت تمام شده آن نسبت به مشابه خارجی به میان آمد و این توجیه گفته شد که باید گندم را وارد کنیم.

اما آنچه که باید نسبت به آن بی‌توجه نبود این است که گندم به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک همواره مدنظر مقام معظم رهبری بوده که تأکید دارند برای آنکه دشمنان با امنیت غذایی کشور بازی نکنند و از این اهرم برای فشار در حوزه مسائل سیاسی استفاده نکنند، باید سعی کنیم تا این محصول را در داخل کشور تولید کرده و به خودکفایی برسیم.

فارغ از این موضوع تولید گندم سبب ایجاد اشتغال برای کشاورزان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها می‌شود، نکته‌ای که منافع واردات عده‌ای منفعت‌طلب چشمشان را بر روی آن بسته‌اند.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم پیشتر  در مورد اینکه برخی معتقدند گلوتن گندم تولید داخل پایین است و برای مصارفی همچون صنایع، بیسکویت و نان صنعتی به درد نمی‌خورد، گفته بود که مجموع گندم با گلوتن بالا برای مصارف صنعتی 400 هزار تن است، ولی ما بالای یک میلیون تن گندم با گلوتن بسیار بالا تولید می‌کنیم و این حرف بهانه‌ای برای رانت واردات است.

از طرف دیگر عباس رجایی نماینده سابق مردم و رئیس سابق کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات گندم می‌گوید: عده‌ای در این کشور همواره علاقه‌مندند که از قِبل واردات به رانتی دست پیدا کنند، تا به منافعشان برسند، چرا که منافع واردات چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

وی با بیان اینکه بحث واردات گندم مربوط به امروز و دیروز نیست و از قبل از انقلاب هم عده‌ای به دنبال این جریان بوده‌اند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که امروزه در بسیاری از محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده‌ایم و در برخی موارد هم به حداقل واردات نیاز داریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اگر چه ممکن است در بحث تولید گندم هزار و یک مشکل داشته باشیم، تصریح کرد: تفاوت قیمت داخلی با مشابه خارجی اگر چه ممکن است به یک میزان نباشد، اما کیفیت گندم‌مان به مراتب بهتر از گذشته شده است و اگر کیفیت گندم را به طور واقعی آزمایش کنند، نتیجه چیزی خواهد بود که سکوت اختیار خواهند کرد. مضاف بر آنکه اگر قیمت دلار در کشور به جای دلار آزاد و شناور مدیریت شده باشد باید به قیمت شناور برسد تا نوسانات بازار آن را تعیین کند و آن موقع قطعاً قیمت گندم خارجی ارزان‌تر از داخلی نخواهد بود.

به گفته رجایی، امروز با مدیریت نرخ ارز به خارجی‌ها سوبسید می‌دهیم، به گونه‌ای که انگار نه انگار کالای خارجی ارزان‌تر از کالای داخلی است.

با وجود آنکه وارد اولین هفته از آبان ماه شده‌ایم اما همچنان مانند سال گذشته برخلاف قانون خبری از اعلام نرخ تضمینی گندم نیست، در حالی که قانون مصوب مجلس به صراحت می‌گوید تا قبل از شروع سال زراعی جدید یعنی تا پایان شهریور ماه دولت باید مطابق با نرخ تورم قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام کند در حالی که سال گذشته با وجود تورم 9 درصدی تنها قیمت تضمینی گندم 2.2 درصد اضافه شد و امسال هم ظاهراً از گوشه و کنار شنیده می‌شود که خبری از افزایش قیمت تضمینی گندم نیست.

 

شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:7 آبان 96، کد خبر : 13960807000618،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین