پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۷۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران، باداشتن ارزان ترین قیمت سوخت شاهد کاهش حجم ترانزیت در جهان شده است.

شعار سال: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی حمل ونقل و لجستیک ایران با بیان اینکه مزیت نسبی در امرحمل ونقلبه هیچ وجه کفایت نمی کند گفت: باید در پی مزیت های رقابتی باشیم به گونه ای که بتوانیم در سایه کریدورها رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه سیاستی که در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می شود مربوط به افزایش قدرت مزیت های رقابتی در کنار مزیت های نسبی است تصریح کرد: افراد برای بدست آوردن موقعیت های خود در سطح جهان باید بتوانند از مزیت هایرقابتیاستفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به استفاده از زیرساخت های نرم افزاری بر زیرساخت های فیزیکی اشاره کرد و گفت: پایداری به قوانین، آموزش و توانایی کارکرد در سطح جهان و استفاده از نرم افزارهای نوین از جمله مزایای استفاده از زیرساخت های نرم افزاری است.

آخوندی یادآور شد: تغییر انگاره ذهنی در ایران هنوز در مراحل آغازین قرار دارد و حوزه ترانزیت باید به سمت استفاده از زیربناهای دانش نوین حرکت کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد زیربنا به تنهایی کفایت نمی کند گفت: باید قوانین مزاحم را از میان برد و در شرایط بازار ،کشور با استفاده از مزیت های رقابتی و کنترل نیروهای اصلاح گر بتواند از نرم افزارها وفناوری های نویناستفاده کند.

آخوندی با بیان اینکه اگر در روزگار مدرن بخش حمل ونقلی هوشمند نباشد اساسا امکان رقابت با هیچ فردی ایجاد نمی شود افزود: هوشمند سازی حمل ونقل درتمامی حوزه ها از جمله بنادر، ریل، جاده و هوا اصلی ترین اولویت های برنامه ها به شمار می رود.

وی توضیح داد: میزان سرمایه گذاری برای هوشمندسازی حمل ونقل حدود یک هزار میلیارد تومان بوده که این میزان تنها برای حوزهراهداریصورت گرفته است.

آخوندی با بیان اینکه هم اکنون، تمام سیستم سازمان بنادر از زمان حرکت تا تخلیه و بارداری به طور کامل هوشمندسازی شده اند تصریح کرد: در حوزه حمل ونقل باید امکان ردیابی بار، مسافر و کانتینر وجود داشته باشد.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به دسترسی آزاد اطلاعات اشاره کرد وگفت: در لجستیک جدید، تمامی اطلاعات آن به صورت لحظه ای باید در اختیار افراد قرار گیرد، به طوریکه طی یک ماه گذشته به تمامی معاونان خود دستور داده شده که تمامی آنها را در اختیار تک تک شهروندان و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: آینده حمل ونقل و لجستیک جهان به کسب و کار نوین بستگی دارد و در صورتیکه این اقدامات صورت گیرد زمینهرشد ترانزیتو موقعیت ترانزیتی نیز افزایش می یابد.

آخوندی با بیان اینکه در دنیای جدید باید ترانزیت و کسب و کار توسط بخش خصوصی صورت گیرد گفت: باید بتوانیم اقتصاد مقیاس را در حمل ونقل شکل دهیم و این اقتصاد توسط بخش های دولتی انجام نمی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث زنجیره تأمین یا لجستیک باید بدانیم که فعالان اقتصادی با چه مشکلاتی روبرو هستند، افزود: باید با کمک بخش خصوصی این مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم تا بتوانیم شاخص LPA را رشد دهیم.

آخوندی اظهار کرد: اصلی ترین کار در وزارت راه و شهرسازی آن است که بتوانیم بحث رقابت را در بین بخش های خصوصی افزایش دهیم و بتوانیم در حوزه بازار رقابتی از بخش خصوصی حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه زمانی بحث آزادسازی قیمت ها مطرح شد گفت: متاسفانه بسیاری از مقامات دولتی انتظار داشتند که بخش دولتی وارد این حوزه شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وارد شدن دولت در حوزهقیمت گذاریبا اصل بخش خصوصی مغایرت دارد.

آخوندی با بیان اینکه درحوزه قیمت گذاری عده ای موافق و عده ای مخالف هستند اظهار کرد: متاسفانه ایران ارزان ترین قیمت سوخت را در جهان دارند و این امر می تواند مشکلات بسیاری را در جهت توسعه ترانزیت ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم در جلسات بخش خصوصی از بخش های دولتی انتظار درآمد دارند که این درخواست بسیار اشتباه است باید بخش خصوصی تقاضای افزایش رقابت و رقابت پذیری را داشته باشند.

آخوندی تاکید کرد: رقابت ناقص در بلند مدت به نفع بخش خصوصی نیست و باید یک فضای رقابتی دراین حوزه ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون 11 هزار هکتار در بندر امامT 11هزار هکتار در بندر عباس، 200 هزار هکتار تکمیل شده و 240 هزار هکتار دوم بندر عباس درحال بهره برداری است، این درحالی است که همین میزانفعالیت حمل و نقلی باید در بنادر شمال نیز صورت گیرد.

آخوندی به فرودگاه امام خمینی اشاره کرد وگفت: 14 هزار هکتار در کنار تهران می تواند تبدیل بهکسب وکارسبز شود و این امکان با استفاده از نرم افزارهای نوین امکان پذیر است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:موقعیت جغرافیایایران اگر با قدرت رقابتی تلفیق شود زمینه ساز توسعه خواهد شد.

آخوندی با بیان اینکه به طور کامل از توسعه حمل ونقل حمایت خواهم کرد، گفت: در بخش آی‌تی، حوزه حمل ونقلی کاملا هوشمند شده و با ورود و تفاهم دولت و بخش خصوصی می توانیم بازار رقابتی را در این حوزه ایجاد کنیم.

وی در پایان گفت: باید برای هر بنگاهی یکموقعیت رقابتیایجاد کنیم تا بتوانیم میزان سرمایه گذاری رادر این بخش افزایش دهیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه حبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 14 آبان 96، کدمطلب:۶۳۰۹۷۵۰، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین