پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
مدیر محیط‌زیست شهرداری مشهدمقدس گفت: در بحرانی‌ترین شرایط آب و هوایی حدود ۲۲ درصد سوخت یورو ۴ در مشهد وجود داشته است.

شعارسال: محمد پذیرا مدیر محیط‌زیست شهرداری مشهد در ارتباط با اقدامات و وضعیت آب وهوا در مشهد پاسخگوی سئوالات خبرنگار  بود که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

*چه میزان از آلودگی مشهد ناشی از واحدهای صنعتی است؟

پذیرا: نخستین موضوع که در ارتباط با حریم مشهد اهمیت دارد، این است که در چند دهه گذشته کارخانجاتی از جمله شن‌شویی، آسفالت و موارد دیگر تعدادشان بیشتر شده و از تعداد 8 هزار واحد صنعتی که در مشهد فعالیت دارند 4 هزار واحد صنعتی مجوزهای لازم برای فعالیت را ندارند.

کمربند شمالی در شهر مشهد ایجاد شده به‌دلیل این که از داخل شهر تردد کامیون‌های محتوی آسفالت و شن‌شویی کمتر انجام شود اما این کامیون‌ها از داخل شهر عبور می‌کنند که باید برای آنها محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود تا از داخل شهر عبور نکنند.

*سهم کدام بخش در تولید آلاینده‌ها در شهر مشهد بیشتر است؟

پذیرا: طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال 81 در مشهدمقدس اجرا شد که در این تحقیق سهم وسایل نقلیه 70 درصد و مابقی مربوط به منابع دیگر است که در آلودگی هوا در شهر مشهد اثرگذار بوده‌اند. به این آمار منتشرشده سیاهه آمار گفته می‌شود که در آن سهم هر بخش در میزان آلودگی مشخص می‌شود.

بعد از گذشت 15 سال از این بررسی به میزان سنجش آلایندگی هر بخش نیاز داریم تا این اطلاعات به‌روز شود و برای این موضوع نیازمند حدود 600 میلیون تومان اعتبار هستیم تا مطالعات دقیق انجام شود. در حال حاضر طرح مدل‌سازی هواشناسی شهری را در قسمت شهری شروع کرده که نیازمند مدل‌سازی هستیم و بنا بر این بوده تا این طرح برای کلانشهرها انجام شود که هنوز در مشهد اتفاقی نیفتاده است و این مدل‌سازی به تعیین کیفیت هوا در سال آینده کمک می‌کند.

* در ارتباط با خودروهای دودزا در سطح شهر چه اقداماتی انجام شده است؟

پذیرا: در مشهد 5 واحد گشتی فعالیت دارند که این تعداد در روزهای آلوده به تعداد 8 واحد گشتی می‌رسد و این طرح حدود دو سال است که در مشهد اجرا می‌شود. این گروه‌ها میزان آلایندگی خودروها را با دستگاه سنجش میزان آلودگی هوا اندازه‌گیری کرده و براساس میزان استاندارد که از سوی معاینه فنی اعلام شده میزان آلودگی را سنجیده و در صورت بیشتربودن میزان آلایندگی بیش از حد مجاز اخطاریه اولیه صادر شده که باید مالک خودرو نسبت به رفع آن اقدام کند.

بعد از اخطار اولیه خودرو فرصت دو هفته‌ای داده شد که 50 درصد از خودروها بعد از اخطار اولیه رفع نقص کرده و در صورت عدم رفع نقص و مراجعه اخطار دوم صادر و در صورت عدم مراجعه، از سوی بخش‌های قضایی در این ارتباط پیگیری‌های لازم انجام می‌شود. 94 درصد از خودروهایی که برای آن‌ها اخطاریه صادر می‌شود اقدام به رفع نقص می‌کنند. در سال گذشته نزدیک به 6700 خودرو که برای آنها اخطاریه صادر شده بود اقدام به رفع نقص خودرو خود کرده‌اند.

* میزان آلودگی هوا در مشهد و موقعیت جغرافیایی که در آن قرار گرفته، چگونه است؟

پذیرا: دشت مشهد در موقعیتی قرار گرفته که وارونگی هوا در آن زیاد اتفاق می‌افتد که این موضوع نیاز به انجام تمهیداتی دارد که از جمله استفاده از سوخت‌های پاک، ماشین‌ با کیفیت بهتر و‌غیره است. برای شهر مشهد به‌طور میانگین حدود 55 درصد در سال گذشته بنزین یورو 4 در نظر گرفته شد؛ در حالی که با توجه به زائر‌پذیر بودن مشهد باید در نظر داشت که کیفیت هوا نیز در میزان ماندگاری زائر اثرگذار است چراکه گردشگران برای سفر خود از قبل عوامل گوناگون از جمله کیفیت هوا در شهر را نیز بررسی می‌کنند.

*از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته چه تعداد روز پاک داشته‌ایم؟

پذیرا: تعداد روزهای هوا پاک تا تاریخ 13 آبان ماه 96، 9 روز بوده که این تعداد در مدت مشابه سال 95، 17 روز و تعداد روزهای هوای سالم در سال 96، 180 روز که در مدت مشابه سال 95، 171 روز بوده است. همچنین تعداد روزهای هوای ناسالم در سال 96، 37 روز و در مدت مشابه سال 95، 37 روز و در سال 96 تعداد روزهای هوای ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی 3 روز بوده که این آمار در سال 95، 4 روز بوده است.

*سهم راه‌آهن از میزان آلودگی در شهر مشهد چه میزان است؟

پذیرا: قطارهای دیزلی راه‌آهن آن هم در مرکز شهر باید دو ساعت برای مسافرگیری روشن بماند که این حجم زیادی از آلودگی را ایجاد کند. در حال حاضر راه‌آهن با 96 واگن در مرکز شهر فعال است و طبق تحقیقات انجام شده حدودا 2000 تن دی اکسید گوگرد وارد هوای شهر مشهد می‌کند. به صرف اینکه راه‌آهن 61 سال پیش با دو واگن فعالیت خود را آغاز کرده نمی‌توان گفت آلودگی ندارد. باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود که راهکار یا جابه‌جایی آن است و یا اینکه قطارها برقی شود.

*در ارتباط با حوزه آلودگی مشهد مردم چه نقشی دارند؟

پذیرا: در حوزه محیط زیست و آلودگی‌ هوای مشهد باید یک مطالبه عمومی و مردمی شکل بگیرد تا حجم اقدامات و فعالیت‌ها در این حوزه بیشتر شده و ضریب آلودگی هوای مشهد نیز کاهش یابد. اگر بخواهیم بدون تعارف صحبت کنیم باید بگوئیم که وضعیت هوای مشهد بحرانی است. امروز بسیاری از شهرهایی که با مسئله آلودگی هوا سروکار ندارند از سوخت یورو 4 استفاده می‌کنند اما این سوخت هنوز در مشهد به صورت کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در بحرانی‌ترین شرایط آب و هوایی حدود 22 درصد سوخت یورو 4 در مشهد وجود داشته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 14آبان1396، کدخبر: 1565438: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین