پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج و نماینده جهاد کشاورزی در گفتگوی ویژه خبری به بررسی میزان واردات برنج پرداختند.

شعار سال: میزان واردات برنج و تأثیر آن بر تنظیم بازار 7 بهمن در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "خاکسار" نماینده وزارت جهاد کشاورزی و "شاه حسینی" نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خاکسار نماینده وزارت جهاد کشاورزی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون میزان واردات برنج و تأثیر آن بر تنظیم بازار گفت: در سال 92 واردات برنج در حد زیادی صورت گرفت به طوری که نزدیک به 2 میلیون تن به کشور وارد شد.

*امسال 1 میلیون و 800 هزار تن برنج تولید شد

نماینده وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که 950 هزار تن واردات برنج داشتیم، ادامه داد: تولید امسال برنج 1 میلیون و 800 هزار تن است.

وی با بیان این که 9 ماهه سال جاری 514 هزار تن بر اساس ثبت سفارش قبلی که انجام شده بود وارد کشور شد خاطرنشان کرد: معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیاز به واردات را تعیین می‌کند

*واردات برنج بنا به سه شرط آزاد شده است

خاکسار ادامه داد: وزیر طی نامه‌ای واردات را بنا به سه شرط آزاد کرده است بنابراین واردکنندگان بر اساس آن شروط می‌توانند اقدام به واردات برنج کنند.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی افزود: برنج محصولی کیفی است و بستگی به نظر خریدار دارد که چه نوع برنجی را مورد تأیید قرار می‌دهد.

شاه حسینی در ادامه با اشاره به این که برنج کالایی استراتژیک به حساب می‌آید گفت: باید طبق برنامه‌ریزی به صورت دقیق، منظم، مشخص و طی پروسه‌ای خاص اقدام به واردات برنج کرد.

نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان این که واردات برنج ممنوع بود ولی از طریق قاچاق این امر صورت می‌گرفت ادامه داد: کاهش واردات باعث شد قیمت‌ها در داخل افزایش یابد.

*شاهد کاهش واردات برنج در سال جاری هستیم

در ادامه این بحث علی رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه در خصوص میزان کاهش واردات برنج و این که این موضوع چه تأثیری بر تولید داخلی خواهد داشت اظهار داشت: در ابتدای مجلس نهم قانونی را تصویب کردیم که بر اساس آن تنظیم بازار بر اساس یک سلسله مقررات توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و در آن قانون همچنین اشاره شده است که سالانه 10 درصد واردات کشور کم و در مقابل تولیدات داخل افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به این که تعرفه مقداری و تعرفه واردات توسط وزارت کشاورزی، کنترل و ثبت سفارش‌ها نیز بر اساس مقررات این قانون تعریف می‌شود در سال جاری شاهد کاهش واردات برنج هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین تصریح کرد: واردات به کشور از طریق مبادی رسمی، بازارچه‌های مرزی و مقداری نیز توسط قاچاق صورت می‌گیرد و زمانی که صحبت از آمار می‌شود بحث فقط در خصوص مبادی رسمی است و معمولاً میزان وارداتی که از طریق بازارچه‌های مرزی و قاچاق صورت می‌گیرد را به حساب نمی‌آوریم.

*واردکنندگان برنج کمتر از 10 نفر هستند

رجایی همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود تنها 4 واردکننده عمده برنج در کشور فعالیت می‌کنند اظهار داشت: واردکنندگان برنج از 4 نفر بیشتر هستند البته این تعداد کمتر از ده نفر محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم واردات را به گونه‌ای انجام دهیم که رقابت کامل صورت گیرد قطعاً وضعیت بهتر از این خواهد شد و شرایط مطلوب تری خواهیم داشت ضمن این که تعداد محدود واردکنندگان باعث می‌شود که قیمت‌ها توسط این افراد تعریف شود و بازار نیز تحت کنترل آن‌ها باشد و ما از این منظر مخالف این هستیم که اجازه دهیم تعداد افراد خاصی در هر مورد واردکننده به کشور باشند.

*400 نفر اشخاص حقیقی و حقوقی به کشور برنج وارد می‌کنند

شاه حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج نیز با رد اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص تعداد واردکنندگان برنج به کشور گفت: 400 نفر اشخاص حقیقی و حقوقی واردکننده برنج به کشور هستند که از این تعداد 200 نفر واردکننده جزء، صد و اندی تعاونی‌های مرزنشین و 60، 70 نفر نیز به صورت حرفه‌ای واردات را انجام می‌دهند که از این تعداد نیز 52 نفر عضو ثابت انجمن واردکنندگان برنج هستند که اسامی و برندهای آن‌ها در سایت ما موجود است.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب خاکسار نماینده وزارت جهاد کشاورزی نیز در خصوص قضیه واردات برنج در سال جاری از کشور آمریکا گفت: مطمئناً در سال‌های گذشته روال به این شکل نبوده و اگر این واردات صورت گرفته احتمالاً واردکننده‌ای این برنج را به کشور آورده است که فکر می‌کنم بعد از انقلاب اسلامی سابقه واردات برنج از آمریکا را نداشته باشیم.

*در حال حاضر عمده واردات برنج از 6 کشور انجام می‌شود

در ادامه این بحث حسن عباسی معروفان معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولت ایران نیز طی تماس تلفنی با برنامه امشب در خصوص این که واردات برنج از کدام کشورها بیشتر صورت می‌گیرد گفت: در حال حاضر از 6 کشور به صورت عمده واردات صورت می‌گیرد و بالای 50 درصد واردات ما از کشورهای هند و پاکستان است.

وی با بیان این که عمده واردات از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد گفت: همچنان که ذکر شد بالای 50 درصد واردات ما از مبادی رسمی از کشورهای هند و پاکستان است و مابقی ممکن است از مبادی مرزی و به صورت قاچاق برنج‌های متفرقه آمریکای جنوبی و شمالی نیز برنج وارد کشور شود..

*برنج هندی 1121 آلودگی فلزات سنگین را دارد

رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین در خصوص واردات برنج‌های آلوده به کشور نیز اظهار داشت: بلافاصله بعد از انتشار اخباری مبنی بر واردات برنج‌های آلوده به کشور کارگروهی در کمیسیون کشاورزی مجلس مأموریت بررسی این مسئله را به عهده گرفت که البته این کار گوه هنوز گزارش رسمی خود را ارائه نداده‌اند اما بنده به صورت غیررسمی اطلاعاتی از آن‌ها دریافت کردم که به آن‌ها اشاره می‌کنم.

وی یادآور شد: علی‌رغم این که در سال 86 یا 87 در مجلس هشتم مسئله برنج‌های آلوده را بررسی کرده و ثابت کردیم که برنج منشأ هندی 1121 آلودگی فلزات سنگین را دارد چرا ما همچنان برنج را وارد کشور می‌کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین اظهار داشت: در چارچوب‌های قانونی که برنج وارد کشور می‌شود از آن جا که برنج هندی 1121 تاریخ مصرف تعریف‌شده‌ای دارد و باید در آن چارچوب برای مصرف آن اقدام شود اسنادی داریم که یکی دو بار تاریخ این برنج‌ها تمدیدشده و آخرین موردی که در بحث این برنج‌ها داریم این است که تا پایان سال جاری بعضی از محموله‌ها تأییدشده البته سازمان غذا و دارو اعلام کرده حتی بسته‌بندی این برنج‌ها عوض شود و تاریخ‌های روز بر آن‌ها زده و در بازار عرضه گردد.

شاه حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ضمن رد اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص برنج‌های 1121 گفت: این برنج‌ها هیچ ضرری ندارند و سازمان غذا و دارو نیز این برنج‌ها را تأیید کرده است.

*سازمان غذا و دارو آلودگی برخی از برنج‌های وارداتی را تأیید کرده است

رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در پاسخ به این اظهارنظر شاه حسینی گفت: سازمان غذا و دارو برخی از محموله‌هایی که ما اسناد آن‌ها را داریم هنوز تأیید نکرده است.

شاه حسینی نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج یادآور شد: از ابتدای سال 93 هیئتی به هندوستان رفتند و از 800 کارخانه برنج کشور بازدید کردند و نهایتاً فعالیت 50 کارخانه را مورد تأیید قرار دادند و هم اکنون زمین‌های کشاورزی این کارخانه‌ها با تولید محصول توسط آن‌ها رصد می‌شود و این برنج‌ها شناسنامه‌دار شده‌اند و سازمان غذا و دارو نیز این شناسنامه را تحت عنوان DMP رصد و تأیید می‌کند و اگر تخطی از طریق آن‌ها صورت گیرد با آن‌ها برخورد خواهد شد.

نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج همچنین در خصوص میزان مازاد واردات برنج به کشور نیز اظهار داشت: سال 93 ما 1 میلیون و 956 تن واردات به کشور داشتیم که از این رقم 460 هزار تن متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران است.

وی یادآور شد: سال 91 نیز ما 1 میلیون و 200 هزار تن وارد داشتیم و از آن جایی که این واردات کم بود تبعاتی را در پی داشت که بر این اساس در سال 92 واردات افزایش پیدا کرد و ذخیره استراتژیک بیشتر شد والا بخش خصوصی همان 1 میلیون و 300، 400 هزار تن را وارد کرده است.

*اگر واردات برنج مدیریت نشود قطعاً به تولید داخل ضربه می‌زند

در ادامه این بحث خاکسار نماینده وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که سال 93 قیمت برنج کاهش پیدا کرد و بحث خرید تضمینی مطرح شد که این بحث قیمت‌ها را ثابت کرد و بعد از آن نیز شاهد افزایش قیمت بودیم گفت: اگر واردات مدیریت نشود قطعاً به تولید داخل ضربه می‌زند و بر این اساس اولویت وزارت جهاد کشاورزی در ابتدا بحث تولید و پس از آن بحث واردات برای تنظیم بازار است و به نظر ما واردات باید مدیریت شده باشد تا به تولید داخل ضربه وارد نشود.

عباسی معروفان معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در خصوص فروش 82 هزار تن برنج بدون مناقصه به یک نفر اظهار داشت: این فروش انجام‌شده و این فروش بر اساس قانون صورت گرفته است و در مورد تاریخ مصرف این برنج‌ها که تا پایان اسفند است باید گفت که این برنج‌ها تا پایان اسفند به دست مردم می‌رسد و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی در خصوص این که آیا این شخص همان شخصی است که در سال 88 نیز برای تنظیم بازار از طرف وزارت بازرگانی وقت به او مرغ فروخته شده است گفت: ما این فرد را نمی‌شناختیم و از سوابق خریدار اطلاعی نداشتیم ضمن این که این بحث‌هایی که مطرح می‌شود بحث‌های علمی و مستندی نیست.

وی همچنین اظهار داشت: این خریدار 50 درصد هزینه خرید برنج‌ها را به صورت نقدی پرداخت کرده و 50 درصد نیز ضمانت بانکی در اختیار گذاشته‌شده و این که گفته می‌شود این برنج‌ها بدون هیچ پولی فروخته‌شده‌اند شایعه‌ای بیش نیست و اسناد این مسئله وجود دارد و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نیز این اسناد را از ما دریافت کرده و مسئله را بررسی کرده‌اند.

رجایی رئیس کمیته کشاورزی مجلس نیز در پایان این بحث اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعاتی که داریم حدود 108 هزار تن برنج در انبارهای بازرگانی دولتی ایران وجود دارد که از این مقدار حداقل حدود 12 هزار تن توسط سازمان غذا و دارو تأییدیه نگرفته‌اند که تاریخ آن‌ها تمدید شود و هنوز این 12 هزار تن برنج تعین تکلیف نشده‌اند که قابل مصرف خواهند بود یا خیر.

*گزارش مجلس مربوط به برنج‌های آلوده ظرف ده روز آینده نهایی می‌شود

وی با تاکید بر این که بنده همچنان سلامت برنج‌های هندی 1121 را زیر سؤال می‌برم گفت: در اجلاس فائو نماینده ارشد مجلس هند به بنده اعلام کرد که آلوده بودن برنج‌های این کشور را قبول دارد و در خصوص گزارش نهایی برنج‌های آلوده باید عنوان کنم که این گزارش ظرف ده روز آینده آماده خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 7 بهمن 1394، کد مطلب: 5477966: www. yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین