پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تحرک قابل توجهی طی پنج سال اخیر برای بهره مندی از تسهیلات خاص صندوق توسعه ملی صورت نگرفته است، از وضعیت نامناسب استان در این زمینه انتقاد کرد.

شعارسال: مجید خدابخش عصر چهارشنبه در نشست بررسی روند جذب اعتبارات ارزی استان، اظهار کرد: آمارهای موجود نشان دهنده توسعه نیافتگی استان طی این سال ها می باشد به طوری که طی این مدت تنها 23 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به استان تخصیص یافته است، در حالیکه با توجه به ظرفیت های اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی این رقم باید بسیار زیادتر از این می بود.

وی افزود: اینکه طی سال های اخیر 25 طرح به ارزش 537 میلیون دلار به بانک های عامل برای برخورداری از تسهیلات صندوق توسعه ملی ابلاغ شده است، اما تنها چهار طرح موفق به دریافت تسهیلات فوق شده اند، باعث تعجب و تاثر فراوان است.

خدابخش ادامه داد: با توجه به وجود صنایع بزرگ و کوچک و تجار و بازرگانان فعال در آذربایجان شرقی و پیشینه درخشان اقتصادی این استان، حداقل سهم آذربایجان شرقی از تسهیلات و خط اعتباری صندوق توسعه ملی نباید کمتر از 400 میلیون دلار باشد.

وی با اشاره به نبود رغبت از سوی صادرکنندگان برای استفاده از تسهیلات فوق به بهانه نوسانات ارز در کشور، آن را توجیهی بیش ندانست و یادآور شد: با سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید در سال های اخیر نوسانات ارز بسیار پایین آمده است و در عین حال این نوسانات کمترین تاثیر را در مبادلات تجاری که با ارز خارجی و بین المللی به انجام می رسد، دارد.

خدابخش ادامه داد: حداکثر تاثیر نوسانات ارز برای متقاضی استفاده از اعتبارات و تسهیلات صندوق توسعه ملی 10 درصد پیش بینی شده است و با توجه به نوع و نحوه پرداخت آن که با مهلت سه ساله سرمایه گذاری، یک سال تنفس و چهار سال بازپرداخت در نظر گرفته شده است، امتناع از دریافت تسهیلات نمی تواند اقتصادی و علمی تلقی شود.

وی با تاکید بر اینکه بانک های عامل و دستگاه های استانی و فرمانداری ها باید تمام همت و تلاش خود را برای بهره مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی به کار گیرند، از اینکه تعدادی از بانک ها در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته و مانع تراشی می کنند ابراز گلایه کرد و گفت: در حال حاضر همه باید تلاش کنیم زمینه های لازم و مفید را برای بهره مندی فعالان اقتصادی استان از این تسهیلات فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی، میزان بهره مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی را نشان دهنده رشد و میزان توسعه یافتگی هر استان برشمرد و با بیان اینکه این تسهیلات به استان هایی تعلق می گیرد که صادرات محور باشند، گفت: باید توجه داشت که این اعتبارات ارزی برای فروش داخلی محصولات نیست.

خدابخش از اینکه بخش ارزی بانک های مستقر در تبریز از مدت ها قبل تعطیل شده اند، ابراز تاسف کرد و افزود: در سال اقتصاد مقاومتی بانک های عامل استان باید خود را موظف به حمایت و هماهنگی با کارآفرینان و سرمایه گذاران بدانند تا بهره مندی از تسهیلات ارزی در استان سهل تر به انجام برسد.

وی، پرداختن به آموزش در میان معاونان اعتباری بانک های استان، مدیران اجرایی و فرمانداران و حتی فعالان اقتصادی را بسیار مهم دانست و گفت: مسئولی که با مفهوم و معانی علمی مبادلات بیگانه باشد نمی تواند برای توسعه استان مثمرثمر باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با ارایه گزارشی از وضعیت استان در خصوص بهره مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی، گفت: از مجموع 25 طرح به ارزش 537 میلیون دلار ، تاکنون تعداد 11 عنوان طرح به ارزش 105 میلیون دلار برای دریافت تسهیلات مزبور به بانک ها معرفی شده است که از این تعداد نیز تاکنون تنها چهار طرح موفق به اخذ تسهیلات شده اند.

رضا حسینی افزود: در حوزه یورو نیز تعداد 9 پروژه به ارزش 260 میلیون یورو در استان به بانک های عامل معرفی و طرح های آنها مصوب شد که متاسفانه متقاضیان تاکنون برای دریافت تسهیلات مراجعه نکرده اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 17آبان1396 ، کدخبر: 82724381: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین