پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۹۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه رشد صعودی بورس را سرآغاز ترسیم دورنمای بازارسرمایه دانست و گفت: متولیان بازار سهام باید با کاهش هزینه عملیاتی و افزایش مزیت سبدگردان ها و صندوق ها مانع از صف محوری و هیجان زود گذر در بازار شوند.

شعارسال : مهدی دلبری با تحلیل شرایط فعلی بازار سهام از دورنمای روشن بورس سخن گفت و افزود: رشد حجم و ارزش معاملات سهام سرآغازی برای تداوم روند مثبت در بازار سرمایه ایران است.

مهدی دلبری با بررسی شرایط واقعی اقتصاد ایران و مقایسه آن با انتظارات سرمایه گذاری ، گفت: به لحاظ اعداد و رقم، سودآوری صنایع داخلی در سال مالی 94 نسبت به سال مالی 93 با کاهش حدود 23 درصدی مواجه بوده است. در عین حال حاشیه سود صنعت در این دوره به کاهش 15 درصدی دست یافته و این در حالی است که بازار سهام با لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه نیز روبرو است.

وی افزود: علاوه بر این، ریسک کاهش قیمت ها در بازار های جهانی کالایی و در عین حال نیاز صندوق های بازنشستگی و نهاد های عمومی بزرگ به نقدینگی برای تسویه بدهی با خصوصی سازی بر سر معامله سهام های بلوکی خریداری شده در سال های قبل باعث شده تا بازار سهام با نگرانی هایی در مقابل خود مواجه باشد. این در حالی است که انتظار برای کمک به کاهش حجم مطالبات معوق بانک ها و نیز کاهش هزینه های معدنی و خودرویی و دیگر صنایع نیز از جمله امید های بازار سرمایه است.

دلبری با تاکید بر لزوم رفتار حساب شده متولیان بازار سرمایه برای جلب و حفظ اعتماد سرمایه گذاران گفت:در حال حاضر به نظر می رسد، در برخی نماد های معاملاتی منابع مالی جدید به سمت سهم هایی سوق داده می شود که شاید در آینده دست این سرمایه گذاران را بسوزاند.

وی بر این باور است که منابع نقدینگی باید به سمت سبد گردان ها و صندوق های سرمایه گذاری و با دیدگاه بلند مدت گرایش یابد تا به این تریتب بازار سهام ضمن کنترل هیجان سهامداران خرد مانع از وقوع رخدادهایی همچون انگیزه های هیجانی توده وار و نوسانی شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: متولیان بازار سرمایه می توانند با ایجاد مزیت های بیشتر برای صندوق های سرمایه گذاری و کارگزاری و کاهش هزینه های عملیاتی امکان گرایش منابع پولی مردم به سمت صندوق ها را فراهم آورند.

در حال حاضر برای صندوق های سرمایه گذاری تنها تا 15 درصد به نسبت داراییها اعتبار خرید تخصیص داده می شود، در حالی که این نسبت برای سرمایه گذار حقیقی به 60 درصد هم می رسد. این موضوع باعث شده که سهامدار حقیقی برخوردار از منابع بزرگ نقدینگی رغبتی برای ورود به شرکت های سبد گردانی و صندوق های سرمایه گذاری نداشته باشد.

وی ادامه داد: باید با کاهش هزینه های عملیاتی صندوق های سرمایه گذاری مزیت سرمایه گذاری در این صندوق ها افزایش یابد و سازمان بورس در زمینه تخصیص اعتبار و یا کاهش هزینه های متولیان و مدیران صندوق ها اقدام و یا دستکم هزینه های مربوط به خود را در این صندوق ها کاهش دهد.

دلبری با اشاره به رفتارهای هیجانی شکل گرفته در بازار سهام گفت: اغلب سهامداران حقیقی به دنبال صف محوری و گرفتن بازدهی های کوتاه مدت هستند که همین انگیزه ها در دوره های حرکتی بازار سهام به نوعی تبلیغ منفی بر علیه نمای بازار سرمایه تبدیل می‌شود . این در حالی است که اگر صندوق ها و شرکت های سبد گردانی امکان مانور بیشتری در بازار سهام داشته باشند می توان از منابع موجود به طور بهینه و ساختاری استفاده کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار چهارشنبه 07 بهمن 1394 ، کد مطلب : 13941107000627 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین