پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
رییس اینترپل ناجا از لغو اعلان قرمز 14 نفر از ایرانیانی که به دلیل نقض قوانین برجام تحت تعقیب مقام قضایی آمریکا قرار گرفته بودند، خبر داد و گفت: پس از توافق هسته‌ای و اجرای برجام، اعلان قرمز این افراد براساس آنچه که اینترپل به ما اعلام کرده لغو شده و آنان دیگر مشکلی ندارند.
شعارسال: سردار سید مسعود رضوانی؛ رییس اینترپل ناجا در نشست خبری خود درباره ماجرای حمله به سفارت عربستان و اینکه گفته می‌شود برخی از افراد در خارج از کشور در این ماجرا دخیل بوده و یا به خارج متواری شده‌اند، اظهار داشت: در این باره به پلیس بین‌الملل چیزی اعلام نشده است و این پرونده در دست ما نیست.

وی ضمن تشریح آمار عملکرد 9 ماهه پلیس بین‌الملل خاطرنشان کرد: در بخش ردیابی رشد 60 درصدی در پرونده‌های افرادی که به ارتکاب جرایم مختلف به ما ارجاع داده شدند، داشتیم به طوری که سال قبل 70 مورد بوده و در 9 ماهه سال جاری این عدد به 110 مورد رسید.

رییس اینترپل ناجا از افزایش 56 درصدی بازداشت‌شدگان نیز خبر داد و گفت: 70 نفر نیز از اتباعی که به درخواست پلیس ایران تحت تعقیب بودند دستگیر شدند که عمده این افراد ایرانی بودند و البته چند نفری هم از اتباع خارجی بودند که به درخواست ایران تحت تعقیب قرار داشتند.

رضوانی با بیان این مطلب که استرداد مجرمان از خارج از کشور نیز 57 درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در 9 ماهه امسال 11 نفر را به کشور بازگردانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تعداد مجرمانی که جمهوری اسلامی به کشورها مسترد کرده 10 مورد است، گفت: عمده این افراد از اتباع کشور افغانستان بودند که به اتهام‌هایی چون قتل، گروگان‌گیری و... تحت تعقیب قرار داشتند.

رییس اینترپل ناجا همچنین از مصالحه 17 مورد از پرونده‌های تحت تعقیب خبر داد و گفت: این پرونده‌ها تا قبل از استرداد مجرمان مختومه شدند.

وی درباره پرونده برادر عبدالمالک ریگی نیز اظهار کرد: با مقامات کشور پاکستان صحبت کرده‌ایم و آنان اعلام کردند که این فرد به دلیل جرایمی که در کشور خود مرتکب شده، ابتدا باید محاکمه شود و سپس به کشور ما ارجاع داده خواهد شد.

رضوانی به سودجویی قاچاقچیان انسان اشاره کرد و گفت: برخی از افراد برای مهاجرت به کشورهای شرق آسیا رفته و در آنجا گرفتار می‌شدند عده‌ای نیز به کشورهای غربی می‌رفتند که آخرین پرونده آن مربوط به یک ماه قبل و مربوط به کانتینری در مرز یونان بود که 81 نفر در آن جان خود را از دست دادند که دو نفرشان ایرانی بودند.

وی همچنین به پرونده دیگری اشاره کرد که قاچاقچیان انسان‌ها را با استفاده از پرواز تهران مسکو به کشورهای آسیای شرقی قاچاق می‌کردند که طی این پرونده پلیس مسکو متوجه این موضوع و غیرقانونی بودن روند شده و جلوی این اقدام را گرفت و ما نیز در ایران پرونده را بررسی کرده و طی آن مسیر قاچاق مسدود شد.

رییس اینترپل ناجا به ماجرای پرونده آزادی یک تاجر ایرانی که در روسیه به گروگان گرفته شده بود، اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌ها فرد تاجر آزاد و با گروگانگیران نیز برخورد شد. در پرونده دیگر گروگانگیری در ترکیه بود و فردی از نزدیکان یکی از قوی‌ترین مردان کشور را گروگان گرفته بودند، گروگانگیران درخواست 2 میلیارد تومان پول کرده بودند که 48 ساعت پس از اعلام شکایت و با پیگیری‌های اینترپل این افراد نیز دستگیر شدند و ایرانی به گروگان گرفته شده آزاد شد.

رضوانی از لغو اعلان قرمز 14 نفر از ایرانیانی که به دلیل نقض قوانین برجام تحت تعقیب مقام قضایی آمریکا قرار گرفته بودند، خبر داد و گفت: پس از توافق هسته‌ای و اجرای برجام، اعلان قرمز این افراد براساس آنچه که اینترپل به ما اعلام کرده لغو شده و آنان دیگر مشکلی ندارند.

وی افزود: تعدادی از زندانیان آزاد شده نیز جزو این افراد بودند ولی برخی دیگر نیز داخل کشور سکونت داشتند و خوشبختانه با لغو قانون ناعادلانه تحریم‌ها، مشکلات این افراد نیز لغو شد.

رییس اینترپل ناجا با اشاره به امضا و قراردادهای مشترک میان ایران و کشورهای خارجی اظهار کرد: ما آمادگی داریم تا پیش از امضای قرارداد نسبت به بررسی سوءپیشینه این افراد اقدام کنیم و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی اینترپل می‌توانیم به سوءپیشینه‌های این افراد دسترسی پیدا کرده و آن را در اختیار دستگاه‌های درخواست‌کننده قرار دهیم البته این درخواست از طریق مقام قضایی انجام خواهد شد.

به گفته رضوانی در گذشته نیز درخواست استعلام از کشورهای دیگر نیز برای ما صادر شده بود.

وی با بیان اینکه صدور گواهی سوءپیشینه برای اتباع ایرانی در کشورهای خارجی از وظایف اینترپل است،اظهار کرد: همچنین گواهی سوءپیشینه اتباع خارجی در ایران نیز به وسیله اینترپل استعلام می‌شود و در این راستا ما 8000 برگه عدم سوءپیشینه برای ازدواج، تحصیل و... برای اتباع‌مان در کشورهای خارجی صادر کرده‌ایم.

رییس اینترپل ناجا در تشریح یکی دیگر از پرونده‌های مهم پلیس بین‌الملل نیز اظهار کرد: فردی که طرف قرارداد با شرکت پتروشیمی بود، پس از کلاهبرداری 9 میلیون یورویی به ورشو فرار کرده بود که این فرد ردیابی و دستگیر شد و مراحل استردادش به کشور در حال انجام است.

رضوانی در تشریح یکی دیگر از پرونده‌های مهم پلیس بین‌الملل گفت: فردی که در یکی از شرکت‌های پخش دارو و در سال 92 اقدام به کلاهبرداری کرده و به کشورهای مانند آذربایجان، ترکیه و حاشیه خلیج فارس فرار کرده بود، ردیابی شد و دو شب پیش پس از دستگیری به کشور بازگردانده شد.

رییس اینترپل ناجا ادامه داد: اطلاعات مجرمانی که در سامانه اینترپل ثبت می شود در اختیار پلیس اینترپل تمام کشورها قرار خواهد گرفت و این سامانه بسیار امن است به طوری که طی 30 سال هیچ کس نتوانسته آن را هک کند.

رضوانی به رصد گذرنامه‌ها در مناطق مرزی نیز اشاره کرد و گفت: به دستور اینترپل جهانی سامانه‌ای در گذرگاه‌های مرزی اکثر کشورها نصب شده که براساس آن گذرنامه‌های جعلی و مفقودی بلافاصله شناسایی می‌شوند. این اقدام با هدف پیشگیری از قاچاق انسان و همچنین اقدامات تروریستی انجام شده است.

وی درباره اعلان قرمز توضیح داد و گفت: زمانی که برای یک متهم اعلان قرمز صادر می‌شود، یعنی شرایط برای او به شدت سخت خواهد شد به نحوی که حتی امکان پناهندگی نیز پیدا نخواهد کرد و به عبارتی فضا برایش تبدیل به زندان می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، تاریخ یکشنبه 11 بهمن 1394، کد مطلب:343019، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین