پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۳۷۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس اقتصادی افزایش قیمت دلار را سبب افزایش صادرات و درآمدهای ارزی خواند و کاهش اثر تورمی صادرات را نیازمند افزایش بهره وری در تولید کشور ارزیابی کرد.

شعار سال: احمد حاتمی‌یزد درباره تاثیر افزایش و کاهش نرخ ارز بر تورم در کشور گفت: نوسانات نرخ ارز بیشترین اثر را روی واردات و صادرات می‌گذارد. اگر ارز ارزان باشد واردات ارزان می‌شود و اجناس خارجی از قیمت پایین‌تری نسبت به اجناس تولید داخل برخوردار می‌شوند، بنابراین واردات افزایش می‌یابد و تولیدکننده داخل توان رقابت خود را از دست خواهد داد.

وی درباره وضعیت صادارت در ارزانی ارز و به خصوص دلار نیز گفت: در شرایط ارزانی ارز اجناس صادراتی ما مانند سیمان و مواد پتروشیمی‌برای کشور مقصد، گران تمام می‌شود. از این رو ارز ارزان سبب کاهش درآمد صادرکنندگان و کاهش صادرات می‌شود و درآمد ارزی کشور نیز کاهش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی افزایش قیمت ارز را سبب کاهش واردات کالاها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در این شرایط صادرات بیشتر می‌شود و این امر چنانچه سبب شود صادرات بر واردات پیشی بگیرد، تراز تجاری کشور را مثبت می‌کند. اما افزایش صادرات دارای اثر تورمی بر اقتصاد کشور نیز هست و سبب افزایش نرخ تورم می‌شود.

حاتمی یزد با اشاره به افزایش بهره وری به عنوان یک راهکار صحیح اظهار کرد: اگر تولید در کشور بالا رود و بهره وری افزایش یابد، صادرات نیز افزایش خواهد یافت. از این رو با افزایش صادرات درآمد ارزی نیز بیشتر می‌شود و برای واردات نیز ارز کافی در اختیار خواهیم داشت. بنابراین واردکنندگان همواره طرفدار ارز ارزان و صادرکنندگان طرفدار ارز گران هستند و این اختلاف همواره بین تجار واردکننده و تجار صادرکننده بر سر ارزانی یا گرانی ارز وجود دارد.

وی با مثبت خواندن افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر گفت: برای این که صادرات ما جوابگوی واردات شود باید قیمت دلار افزایش یابد. از این رو پیش بینی می‌شود که دلار تا یک سال آینده با شیب ملایم به سمت پنج هزار تومان پیش رود، اما تا پایان سال 96 در نهایت تا چهار هزار و 200 تومان پیش خواهد رفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اقتصاد آنلاین، تاریخ 28 آبان 96، کد مطلب: 232336: www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین