پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۸۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
حل اختلاف در خصوص ارزش سرقفلی و حق کسب و پیشه
شعار سال: این نمونه رای که در شعبه ۳۱ بدوی دیوان عدالت اداری صادرشده است درباره این موضوعات می باشد: صلاحیت دیوان، امور ترافعی، عدم صلاحیت، سرقفلی، حق کسب و پیشه، محاکم عمومی دادگستری، نظریه کارشناسی، مستأجر، املاک تجاری، شهرداری، تملک
چکیده رای
حل اختلاف بین مستأجران املاک تجاری و شهرداری در خصوص ارزش سرقفلی و حق کسب و پیشه از طرف کارشناسان رسمی برای تملک، خارج از مصادیق ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری است.
رای بدوی
ملاحظه می‏گردد شاکی … به طرفیت شهرداری منطقه یک تهران به خواسته تقاضای نقض رأی شماره … کمیسیون ماده صد اعلام شکایت نموده است. بدین شرح که نامبرده مالک سرقفلی مغازه تجاری واقع در پاساژ امیری می‏باشد و شهرداری مذکور پس از خرید و تملک عرصه پاساژ امیری از مالک قبلی، با توجه به اینکه مـستأجرین مغازه‏های پاساژ که بالغ بر ۴۶ مغازه بوده و حدود چهل سال سابقه فعالیت تجاری و کسب داشته‏اند، با پرداخت حق کسب و پیشه و سرقفلی به مستأجر در قبال تخلیه مغازه‏ها موافقت می‏کند که پس از تعیین هیأت سه نفره کارشناسی و تعیین قیمت و ارزش سرقفلی و حق کسب و پیشه و عدم موافقت مستأجر، موضوع به دادسرا ناحیه یک تهران ارجاع، که به موجب صورت‌جلسه ۱۶/۱۱/۹۰ قرار شد پنج نفر از کارشناسان ارزش سرقفلی و حق کسب و پیشه را تعیین نمایند که با توجه به اینکه دو نفر از کارشناسان منتخب نمایندگان مستأجرین نبودند، همچنان موضوع لاینحل مانده [است]. لذا با توجه به قدمت بناهای مذکور تقاضای اجابت خواسته را دارد. خوانده طی لوایح که ثبت دفتر اندیکاتور گردیده، پاسخ را ارسال نموده است که حاکی از مالکیت خوانده نسبت به عرصه ملک فوق دارد. با عنایت به محتویات پرونده و پاسخ واصله، صرف نظر از اینکه طرفین وفق صورت‌جلسه مورخه ۱۶/۱۱/۹۰ توافق نموده‌اند که موضوع تعیین ارزش سرقفلی و حق کسب و پیشه از طریق کارشناس به عمل آید که رفع اختلاف فوق خارج از مصادیق ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری و در صلاحیت محاکم دادگستری است، نظر به اینکه شاکی مدعی سابقه حق کسب و پیشه ملک فوق به مدت بیش از چهل سال می‏باشد و خوانده با قبول تعیین ارزش سرقفلی و حق کسب و پیشه از طریق کارشناسی صحه بر اقدامات شاکی گذاشته است، لذا رأی معترض‌عنه را نقض و خوانده ملزم به ارسال پرونده فوق به کمیسیون هم‌عرض می‏باشد و کمیسیون مذکور مکلف به بررسی دقیق تخلفات مذکور و اخذ اظهارات طرفین و بررسی اسناد آن ها و سپس اتخاذ تصمیم می‏باشد. رأی صادره وفق ماده هفت قانون دیوان عدالت اداری قطعی است.
رئیس شعبه ۳۱ دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
اکابری ـ بشارتی
رای دیوان
توضیح: نمونه رای های منتشر شده در دادراه اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدید نظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دادراه، تاریخ انتشار 28 مهر 96، کد مطلب: - ، www.dadrah.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین