پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۱۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: ارزش های دانشگاه موجب نمی شود روی نخبگان این دانشگاه قیمت بگذاریم؛ هیچ کدام مانع سرمایه گذاری روی مریم میرزاخانی ها نمی شود.

شعار سال: دکتر محمود فتوحی در مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی که امشب در دانشگاه شریف با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و والدین مریم میرزاخانی برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه شریف امروز میزبان کسانی است که گرد هم آمده اند تا مرتبت علم را تقدیر کنند.

وی افزود: از این رسم اندوهناک آفرینش که در پی هر بهاری خزانی است و گاهی عمر این بهار مثل عمر شکوفه ها و گل هاست؛ مثل عمر مریم میرزاخانی بسیار کوتاه می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: هر چند عمر او بر اساس عادت ما به قالب تنگ زمان و این شب ها و روزهایی که می آید و می رود خیلی کوتاه بود ولی وسعت و برکت آن برای پیمودن راهی بلند و رسیدن به افقی دور و دست نیافتنی بلند بود.

وی با بیان اینکه مریم میرزاخانی در حدود ۴۰ سال سن به قله هایی در علم دست یافت که نه تنها خودش، خانواده اش و این دانشگاه بلکه یک ملت را سربلند کرد.

فتوحی افزود: آنچه که مریم میرزاخانی به ما آموخت شکستن تابوی توقف، رکود و کندی حرکت زنان به سوی قله های پیشرفت بود که در یک حاشیه نادرست از سنت ما جای گرفته است و شاید برخی دوست دارند آن را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: اما مریم میرزخانی مقابل این تفکر ایستاد. او نشان داد در مورد خصائص ذاتی انسان و در سرشت آفرینش زن و مرد تفاوتی وجود ندارد.

فتوحی گفت: این درس اول مریم میرزاخانی به همه ما و علی الخصوص دختران سرزمین بود که به خودتان بیایید و استعدادها و توانمندی های شگرفی که خدا در وجودتان به ودیعه گذاشته را باور کنید و آنها را در جهت تعالی خود، جامعه و بشریت بکار گیرید چنانچه مریم خودش چنین کرد و به قله هایی در علم رسید که مردان سرزمینش هم تاکنون نرسیده اند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه او ارزش انسانی خود را خوب شناخت، ادامه داد: ما امروز میراث دار این فرهنگ و تمدن هستیم و مریم میرزاخانی بار دیگر شکوه دوران درخشان فارابی، خواجه نصیر و خوارزمی را که می رفت به دست فراموشی سپرده شود یادآور شده است و به ما برای رسیدن به همان مجد و شکوه، امید و اعتماد به نفس داده است.

وی تاکید کرد: ما نخبگان را می شناسیم، می دانیم نخبگی صرفا به گذراندن چند درس و گرفتن نمره نیست. می دانیم که حرکت در مرزهای دانش و تولید علم اصیل زمینه رشد و توسعه را فراهم می کند.

فتوحی با بیان اینکه نخبه کسی است که علم در وجودش می جوشید و سرازیر می شود، افزود: نخبه این علم را با هیچ متر و خط کشی نمی توان اندازه گیری کرد.

به گفته وی دانشگاه شریف خودش را نسبت به مشکلات جامعه مسئول می داند. دنبال استقلال نسبی مالی و علم نافع است اما هیچ کدام از این ارزش ها باعث نمی شود که روی نخبگانش قیمت بگذارد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: هیچ کدام مانع سرمایه گذاری روی مریم میرزاخانی ها نمی شود.

وی افزود: ما در دانشگاه به علوم پایه، ریاضیات، فیزیک، علوم انسانی و بیش از همه به خود «انسان» بها می دهیم. قطعا در پرداختن به آنها محاسبه سود و زیاد نخواهیم کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خبر ویژه، تاریخ 30 آبان 96، کد مطلب: 14103: www.khabarevije.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین