پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
صهیونیستها علاوه بر اقدامات ظالمانه در اراضی اشغالی ضد ملت مظلوم فلسطین، طرح های شومی از قبیل اسکان فلسطینی‌ها در شبه جزیره سینا در مصر را در سر می پرورانند.

شعارسال : موضوعی که طی روزهای گذشته توجه رسانه ها و محافل مصری و منطقه ای را به خود مشغول کرده است؛ موضع گیری «گیلا گملئیل» وزیر صهیونیست درباره اسکان فلسطینی ها در سینای مصر است. وی مدعی شد: شبه جزیره سینا بهترین مکان برای فلسطینی ها است تا کشورشان را در آنجا برپا کنند.

سامی ابوزهری سخنگوی حماس درصفحه توییتر خود در این باره اعلام کرد: کشور فلسطین در سرزمینی به غیر از فلسطین ایجاد نمی شود.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز این موضع گیری وزیر صهیونیست را ضد ملتهای مصر و فلسطین دانست و آنرا به شدت محکوم کرد. جهاد اسلامی اعلام کرد: سرزمین سیناء متعلق به مصر است و فلسطین سرزمین ما است که کشور ما در تمامی اراضی آن از بحر تا نهر تشکیل خواهد شد و ملت فلسطین هرگز مکانی جایگزین برای وطن و سرزمین خود را نمی پذیرد

سامح شکری وزیر خارجه مصر به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «مصر با هرگونه اظهار نظر از هر جناحی و هر تفکری درباره تضعیف تمامیت ارضی مصر به ویژه صحرای سینا که مردم مصر برای آن جانفشانی کرده اند، مخالف است. شکری در ادامه افزود، یک وجب از خاک سینا را به کسی نمی‌دهیم و هرگز اجازه نخواهیم داد کسی به آن تجاوز کند».

همزمان گزارش محرمانه ای از سوی بی بی سی منتشر شد که بر اساس آن حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر قبلا درخواست آمریکا را برای اسکان فلسطینی ها در مصر پذیرفته بود!

حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر قبلا درخواست آمریکا را برای اسکان فلسطینی ها در مصر پذیرفته بود!

اسناد محرمانه تازه منتشر شده نشان می‌دهد که حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر حدود سه دهه پیش اسکان فلسطینی‌ها در خاک کشورش را به شرط رسیدن به توافق درباره حل و فصل نزاع عربی-اسرائیلی پذیرفته بود.

این اسناد نشان می‌دهد که مبارک درخواست آمریکا و موضع خود را در مذاکراتش با مارگارت تاچر، نخست‌وزیر وقت انگلیس در فوریه ۱۹۸۳ در جریان سفرش به لندن مطرح کرده بود. او با رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در آن زمان دیدار کرده بود. این دیدارها بعد از هشت ماه از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در ششم ژوئن ۱۹۸۲ به بهانه عملیات نظامی علیه سازمان آزادیبخش فلسطین صورت گرفت. در سایه افزایش تنش در خاورمیانه مبارک تلاش کرد تا آمریکا و اسرائیل را به قبول تأسیس یک نظام سیاسی فلسطینی در قالب تشکیل کنفدرالی با اردن به عنوان مقدمه‌ای برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در آینده قانع کند. مبارک در آن زمان آمادگی‌اش را برای استقبال از فلسطینی‌هایی که در لبنان بودند به رغم خطراتی که ممکن بود برایش داشته باشد، اعلام کرده بود. هرچند که حسنی مبارک به این موضوع واکنش نشان داد و آنرا رد کرد.

فکر اسکان فلسطینی ها در سینا از اذهان صهیونیستها هرگز بیرون نرفته است و آنها همواره آنرا به عنوان راهکار آسان برای  حل موضوع فلسطین می دانند با وجود مخالفت های فلسطینی ها و مصر، اما صهیونیستها براین نقشه شوم خود اصرار دارند. این تحرکات و موضع گیری ها مقامات صهیونیست در راستای اسکان فلسطینی ها در خارج اراضی ملت فلسطین است.

مهمترین طرح در این زمینه را «ایگال آون» در سال ۱۹۶۷ داد که خواستار اسکان فلسطینی ها در سینا شد و بهانه وی ناتوانی مقامات مصری از برقراری امنیت در سینا بود و این مشابه شرایطی است که پس از حمله به مسجد الروضه در استان سینا و کشته شدن ۳۰۵ نفر، در سینا وجود دارد.

در سال ۲۰۰۲ نیز در نشست هرتزلیا «اوی اتام» وزیر موسوم به زیرساخت وقت رژیم صهیونیستی بهترین راهکار برای حل نزاع را ایجاد کشور فلسطی در بخش هایی از سینا دانست. این در نشست های بعدی هزتزلیا در سال های ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ نیز به عنوان یک اولویت دنبال شد.

در سال ۲۰۰۴ «گیئورا ایلاند» یکی دیگر از مقامات صهیونیست از مصر خواست که از ۶۰۰ کیلومتر از سینا به نفع اسکان آوارگان چشم پوشی کند و در مقابل رژیم صهیونیستی نیز ۲۰۰ کیلومتر از اراضی صحرای النقب در فلسطین اشغالی را  به همراه برخی مزایای اقتصادی به مصر بدهد.

صهیونیستها در حال حاضر نیز بی ثباتی در سینا را دستاویز قرار داده اند و مدعی هستند که در صورتی که جمعیت زیادی در سینا اسکان داده شود این مانعی برای حرکت گروههای مسلح و تروریستی است و این درحالی است که این گروههای مسلح معمولا در راستای تحقق مطامع و خواسته های صهیونیستها حرکت می کنند و شرایط سوریه و تحرکات تروریستهای مورد حمایت تل آویو که سوریه را ویران کرده اند گواه این مدعاست.

این خیال خام صهیونیستها درباره اسکان فلسطینی ها در سینا در حالی مطرح می شود که بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان و رد هرگونه طرح درباره کشور جایگزین یکی از اصول اولیه فلسطینی‌ها است

این خیال خام صهیونیستها درباره اسکان فلسطینی ها در سینا در حالی مطرح می شود که اولا؛ بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان و رد هرگونه طرح درباره کشور جایگزین یکی از اصول اولیه فلسطینی‌ها است و ثانیا؛ بحث سینا و خالی بودن آن از سکنه موضوعی است که به مصری ها مربوط می شود و آنها باید در راستای توسعه آن تلاش کنند نه اینکه مردمانی که خود کشوری دارند که از سوی صهیونیستها اشغال شده اند بخواهند در خاک کشور دیگری مستقر شوند.

فلسطینی ها درباره حق بازگشت آوارگان هرگز سازش نمی کنند زیرا گذشتن از این حق به منزله نابودی آرمان فلسطین و تحقق خواست صهیونیستهاست.

«مروان کنفانی»  کارشناس فلسطینی به العرب در این باره گفت: «این موضوع(اسکان فلسطینی ها در سیناء) دهها بار مطرح شده است اما با مخالفت مصر و فلسطینی ها روبرو شده است. اسرائیل هدفش انتقال فلسطینی ها از بهترین مناطق به سرزمین صحرایی متعلق به کشورهای عربی مجاور یعنی مصر و اردن است».

به هر حال صهیونیستها ظرف سالیان متوالی به عنوان عامل بی ثبات کننده منطقه خاورمیانه می کوشند که از هر فرصتی به نفع خود بهره ببرند و از آتش تروریسم به نفع خود و برای فتنه میان کشورهای خاورمیانه بهره ببرند.

موضع گیری وزیر صهیونیست سبب شده است که برخی این مساله را مطرح کنند که برنامه‌ای برای تخلیه صحرای سینا به نفع "معامله قرن" (طرحی برای صلح طرفین فلسطینی و صهیونیستی) وجود دارد و این چیزی است که مقامات مصر کاملا آن را تکذیب و دروغ خواندند.

روزنامه الشرق قطر در این باره آورده است: «عجیب نخواهد بود و بعید نیست که به زودی شاهد خالی شدن سینا از ساکنان اصلی آن به عنوان بخشی از بازی آمریکا، اسرائیل و عربستان و نظام السیسی باشیم تا سینا برای موفقیت طرح وهمی و دیکته شده بر اعراب داده شود. نکته ای که باید مورد تاکید قرار گیرد این است که بحث اسکان فلسطینی ها در سیناء به زمان حال مربوط نمی شود بلکه بحثی قدیمی است.

این رسانه قطری می نویسد: «ایوب قرا» وزیر صهیونیست در صفحه شخصی توییتر خود اخیر نوشت:ترامپ و نتانیاهو طرح عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر مبنی بر تشکیل کشور فلسطین در غزه و سینا به جای کرانه باختری را مورد توجه قرار خواهند داد. این تنها راه فراهم کننده مسیر صلح با ائتلاف سنی است».

به هر حال هدف صهیونیستها از بیان طرحهای توهمی به نوعی ایجاد فتنه در میان کشورهای عربی و اسلامی و نابودی آرمان ملت فلسطین است

به هر حال هدف صهیونیستها از بیان طرحهای توهمی به نوعی ایجاد فتنه در میان کشورهای عربی و اسلامی و نابودی آرمان ملت فلسطین است. این موضع گیری وزیر صهیونیست همزمان با سناریو موسوم به معامله قرن با هدف نابودی آرمان فلسطین و حق بازگشت فلسطینی ها به سرزمین شان و نیز وارد کردن رژیم صهیونیستی به عنوان همپیمان اعراب ضد ایران و محور مقاومت است.

در واقع آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه همپیمانان منطقه ای خود از داعش و گروههای تکفیری و تروریستی به عنوان مقدمه ای برای پیاده کردن آنچه معامله قرن نامیده می شود، بهره می برند. هدف اقدامات تروریستی با حمایت سرویس های اطلاعاتی فراهم کردن زمینه ایجاد کشوری برای فلسطینی ها در سیناء براساس معامله قرن است.

«ناصر قندیل» تحلیلگر و سردبیر روزنامه «البناء» لبنان در این باره گفت: اسرائیل از سویی مانع از اقدامات نظامی مصر در سینا می شود و از سوی دیگر دست داعش را برای حرکت به سوی سینا باز می گذارد و اینگونه وانمود می کند که حماس مسئول است تا میان مصر و گروههای مقاومت تفرقه بیندازد و سلاح مقاومت فلسطین را به عنوان شرطی از شروط امنیت مصر مطرح سازد. پس از پایان داعش ائتلاف میان داعش و اسرائیل وجاهت پیدا کرده است».

در پایان می توان گفت که هدف صهیونیستها از این تحرکات را می توان در چند مورد شامل نابودی آرمان فلسطین و از بین بردن حق بازگشت آوارگان، ایجاد اختلاف میان فلسطینی ها و مصر، به شکست کشاندن تلاش های آشتی ملی میان فلسطینی ها، تداوم تلاش های رژیم صهیونیستی برای بی ثباتی در منطقه،  هموار کردن زمینه برای طرح های سازش کارانه و ضد ملت فلسطین به ویژه طرح موسوم به معامله قرن با کمک آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن، خلاصه کرد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:9آذر 1396، کدخبر: 4159079 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین