پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۱۳۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
مدیرکل بهزیستی استان مازندران گفت: فردا همایش روز معلولان با حضور رئیس سازمان بهزیستی، استاندار مازندان و رضا صادقی هنرمند برجسته معلول کشور در سالن سید رسول حسینی در ساری برگزار می‌شود.

شعار سال: سیدسعید آرام در نشست خبری به مناسبت هفته معلولان برگزار شد با اشاره به 12 آذر روز جهانی معلولان اظهار کرد: باید جامعه را برای مشارکت و حضور معلولین در حل مشکلات و چالش‌هایشان ، آگاه و حساس کنیم که این امر منجر به حرکت قانونمندی برای گسترش عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه نخستین گام در ایجاد یک ارتباط موثر بین معلول و جامعه نگرش مثبتی است که در جامعه وجود دارد، افزود: برای اینکه جامعه‌ای توسعه پایدار و فراگیر داشته باشد باید از همه ظرفیت‌ها بهره گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه معلولان بزرگترین اقلیت از جامعه بوده که سرشار از ظرفیت‌های بالقوه و عظیمی هستند، خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات اصلی معلولان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است که سند هویت اجتماعی افراد معلول است.

این مسؤول با بیان اینکه شرایط مناسب و فرصت برابر باید برای همه معلولان ایجاد شود، اضافه کرد: از قانونگذاران و نمایندگان مجلس انتظار داریم تا هرچه زودتر این قانون به تصویب برسد.

آرام با بیان اینکه بالغ بر 50 هزار معلول در استان زیر پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند، یادآور شد: از این تعداد معلولان جسمی حرکتی با 45 درصد بزرگترین گروه هستند، 22 درصد معلولان ذهنی، 13 درصد شنوایی، 10 درصد اختلالات بینایی، 5/9 درصد مشکلات اختلالات روانی و نیم درصد هم سایر معلولیت را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 12 هزار و 400 نفر معلول زیرپوشش دریافت خدمات مستمری بهزیستی هستند، تصریح کرد: 106 مرکز در سراسر استان به بیش از پنج هزار و 800 معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن ارائه خدمت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اعلام اینکه بالغ بر هزار و 700 میلیون تومان یارانه به واسطه خدماتی که از این مراکز ارائه می‌شود در اختیار آنها قرار می‌گیرد، افزود: تأمین وسایل کمک توانبخشی برای معلولان یکی از اساسی‌ترین اقدامات چهار سال اخیر بود و هیچ معلولی پشت نوبت دریافت لوازم کمک توانبخشی نیست.

این مسؤول با بیان اینکه در سال 95 بیش از 28 میلیارد ریال برای این امر هزینه شده است و به صورت رایگان در اختیار معلولان قرار گرفته است، تاکید کرد: در شش ماهه نخست امسال 5/1 میلیارد برای خرید لوازم هزینه شده است.

آرام با بیان اینکه چندین محموله وسایل کمک توانبخشی به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است، خاطرنشان کرد: توانمند‌سازی جوامع هدف و ایجاد زندگی مستقل و بحث اشتغال از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات بهزیستی است

وی ادامه داد: در سال 94 میزان اعتبار برای ارائه تسهیلات به جامعه هدف 14 میلیارد تومان بوده که در سال 96 به مقدار 42 میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با بیان اینکه در سال گذشته تسهیلات 15میلیون تومان بوده و امسال به 20 میلیون تومان رسیده است، یادآور شد: چشم‌اندازمان این است تا در سال 96 تعداد 2250 شغل برای جامعه هدف مهیا کنیم.

این مسؤول افزود: در شش ماهه اول سال حدود هزار و 100 نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند.

آرام با اشاره به قانون سه درصد سهمیه برای معلولان اظهار کرد: سه درصد عدد بسیار کمی است و آنقدر تعداد استخدامی‌ها کم بوده که این امر دیده نمی‌شود، در دو استخدام اخیر آموزش و پرورش هم این موضوع رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه 14 هزار و 200معلول شناسایی شده‌اند، بیان کرد: دو هزار معلول روستایی برای نخستین‌بار در کشور زیرپوشش بیمه عشایری قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران ادامه داد: هر ساله 25 تا 30 هزار کودک که دچار معلولیت مادرزادی است در کشور به دنیا می‌آیند که تنها راه جلوگیری از آن مشاوره ژنتیک است.

این مسؤول با اشاره به بحث مسکن برای دارای دو معلول و بیشتر افزود: 128 خانوار روستایی و 135 خانوار شهری در استان در راستای این طرح شناسایی شدند.

آرام خاطرنشان کرد: در روستاها 79 واحد تحویل داده شده و 49 واحد هم 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: در مناطق شهری تاکنون 40 واحد تحویل داده شده که 70 مورد مربوط به مسکن مهر است و 20 واحد در مرحله واگذاری قرار دارد، همچنین 25 واحد از این تعداد نیز به صورت خود مالکی بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با بیان اینکه 50 واحد شهری نیز آماده شده است و هشت واحد جدید سهمیه تامین شده است، افزود: مناسب‌سازی معابر و اماکن یکی از اصلی‌ترین حقوقی است که جامعه وظیفه دارد آن را را رعایت و مهیا کند.

این مسؤول بیان کرد: اگر برای افراد جامعه بستر را برای حضور فراهم نشود آن جامعه دچار معلولیت است، اقدامات زیادی در زمینه مناسب سازی صورت گرفته است اما در این مسئله خیلی عقب هستیم و هر چقدر هم تلاش کنیم به واسطه گسترش کارهای از قبل باقیمانده نمودی ندارد.

آرام ادامه داد: اقداماتی در این زمینه انجام شده اما باید بسیار بیشتر از این صورت گیرد، هماهنگی‌ها با نظام مهندسی صورت گرفته و هیچ مجوزی برای اماکن عمومی صادر نمی‌شود مگر اینکه بحث مناسب‌سازی برای معلولین رعایت شده باشد.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل شهری و مناسب‌سازی خودروها برای معلولان دیده نشده است گفت: هزینه مناسب‌سازی 87 خودرو برای معلولان پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران ادامه داد: تمام مهد کودک‌ها و پایگاه‌های ثابت که مرکز پیش دبستانی در هر شهرستان وجود دارد غربالگری بینایی سه تا شش سال انجام می‌شود.

این مسؤول در ادامه افزود: سامانه ملی کاهش طلاق، سامانه مراکز اقامتی برای معتادان، مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در ساری با اعتبار بالغ بر 5/2 میلیارد تومان با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور فردا رونمایی و افتتاح می‌شوند.

آرام خاطرنشان کرد: فردا همایش روز معلولان با حضور رئیس سازمان بهزیستی، استاندار مازندان و رضا صادقی هنرمند برجسته معلول کشور در سالن سید رسول حسینی در ساری برگزار می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 11 آذر 96، کد مطلب: ۱۳۹۶۰۹۱۱۰۰۰۸۶۵، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین