پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴
مسکن مناسب‌سازی‌ شده یکی از بدیهی‌ترین نیازهای معلولان است. در سال‌های گذشته وعده‌های زیادی مبنی بر خانه‌دار شدن خانوارهای دارای معلول از سوی مسئولان بهزیستی داده شده و هر سال نیز جشنی با عنوان خانه‌دار شدن معلولان در هفته حمایت از معلولان برگزار می‌شود.
شعار سال: سال۸۳ و با مصوبه مجلس، دولت موظف شد تا برای تهیه مسکن ویژه معلولان اقدامات لازم را انجام دهد. اما این قانون هیچ ضمانت اجرایی نداشت. تأمین نشدن اعتبارات این قانون یکی از مهم‌ترین سنگ‌هایی بود که پیش پای ساخته شدن مسکن معلولان بود. با وجود این در سال‌های اخیر اقداماتی برای ساخت مسکن معلولان انجام شده و چندین تعاونی مسکن ویژه معلولان نیز راه‌اندازی شده تا با کمک بهزیستی بتوانند بخشی از اعتبارات تهیه مسکن را فراهم کنند اما برخی بدقولی‌ها درخصوص ساخت مسکن معلولان باعث شده تا ساخت این مسکن‌ها لاک‌پشت‌وار به حرکت خود ادامه دهد.

سرنوشت مسکن مهر در انتظار مسکن معلولان

 آمارهای متفاوتی نیز تا‌کنون از خانه دار شدن خانوارهای دارای معلول ارائه شده و هرساله از صاحبخانه شدن تعداد زیادی از این خانوارها سخن گفته می‌شود. سال گذشته بود که وزیر کار از وجود ۱۱هزار خانوار شهری دارای دو معلول در کشور خبر داد. علی ربیعی، ابراز امیدواری کرده بود امسال دو هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی به این خانوارها تحویل داده شود.

وعده دیگر

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در ایام انتخابات با بیان اینکه «افرادی که دو  معلول در خانه‌دارند از سال گذشته یک خانه گرفته‌اند» ابراز امیدواری کرد: از سال آینده افرادی که یک معلول دارند هم خانه‌دار شوند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال نیز همزمان با روز پدر اعلام کرد که تا پایان سال۹۶ تمام این خانواده‌ها باید صاحبخانه شوند.

رئیس سازمان بهزیستی نیز چندی قبل وعده داده بود که تا پایان سال١٣٩٧ همه خانوارهای دارای معلول می‌توانند مسکن بگیرند. به‌گفته انوشیروان محسنی بندپی، امسال برای نخستین‌بار ردیف بودجه مشخصی برای مسکن معلولان داده شد و هم‌اکنون ۴۳هزار مسکن برای معلولان در دست احداث است که بین ٢٠ تا ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. از ١١هزار خانوار دارای دو  معلول تاکنون به حدود ٢٩٠٠خانوار، مسکن واگذار شده است. وی پیش‌بینی کرد تا پایان سال‌جاری به چهار هزار خانوار دارای دو  معلول مسکن واگذار شود و مابقی تا پایان سال۱۳۹۷ صورت گیرد.

کدام خانه

ارائه این آمار و گزارش‌ها در حالی است که گزارش‌های رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان از فعالیت‌های انجام شده چندان امیدوار‌کننده نیست. علی همت محمودنژاد تأیید می‌کند وضعیت زندگی بیش از دو  هزار خانوار دارای دو تا سه معلول چندان مناسب نیست، این در حالی است که از سال‌ها قبل ساخت مسکن مناسب‌سازی‌ شده برای معلولان مطرح شده و چندین‌بار هم پروژه‌های مسکن معلولان به بهره‌برداری رسید. او می‌گوید: «این موضوع بیشتر بهره‌برداری تبلیغاتی است تا عملی برای آسایش خانواده‌های دارای معلول. چرا که این خانه‌ها به‌علت دوری از مراکز توانبخشی بیشتر برای خانواده‌های دارای معلول هزینه‌بر هستند. نداشتن بالابر و تجهیز نشدن به امکانات مورد نیاز معلولان و مناسب‌سازی‌ نشدن محیط اطراف این مسکن‌ها برای معلولان باعث شده تا استقبال و رضایت چندانی از این طرح نشود.» اما منازل مسکونی که در استان تهران به خانوارهای دارای معلول تعلق می‌گیرد در شهرهای اقماری این استان در دست احداث هستند. بعد فاصله این منازل از شهر تهران که تمامی امکانات و خدمات توانبخشی در آن مستقر شده، به همراه کمبود و یا فقدان این خدمات در شهرهای اقماری باعث شده تا این خانواده‌ها تمایل چندانی به استقرار در این منازل نداشته و درصورت تحویل گرفتن منزل مسکونی خود، آن را اجاره داده و خود برای دریافت خدمات بهتر توانبخشی در تهران به اجاره‌نشینی روی بیاورند.

محمودنژاد توضیح می‌دهد: «از سال‌ها قبل در بهزیستی و سازمان‌های حمایتی مژده خانه‌دار شدن معلولان را می‌دهند. همین الان یک هزار و ۲۰واحد مسکونی مخصوص تعاونی معلولان در هشتگرد منتظر افتتاح است و هنوز افتتاح نشده است.» به گفته وی اکنون بیش از ۱۱۰هزار زوج معلول نیازمند به مسکن در نهادهای حمایتی ثبت‌نام کرده‌اند و وعده‌ای که داده شده مبنی‌بر اینکه تا پایان سال۹۷ مشکل مسکن معلولان حل می‌شود، اما این وعده هم چندان اعتباری ندارد چرا که مشخص نیست در ترکیب هیأت دولت آینده ربیعی همچنان وزیر راه باشد و محسنی بندپی نیز رئیس سازمان بهزیستی باقی بماند. تلاش ۱۰روزه خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با آقایان اسدی، معاون توانبخشی بهزیستی تهران و عبدالله‌زاده، قائم‌مقام توانمندسازی بهزیستی کشور درخصوص مسکن معلولان به نتیجه‌ای نرسیده و آیا پیگیری معلولان به جایی خواهد رسید؟

وعده‌های عملی نشده مسئولان

بهمن۹۰: واگذاری ۳۰هزار واحد مسکونی به مددجویان و معلولان تا پایان سال۹۰. قرار شد در سال۸۹، ۶۰ هزار واحد، در سال۹۰، ۷۰هزار واحد و در سال۹۱ نیز ۷۱ هزار واحد ساخته و در اختیار متقاضیان مسکن قرار گیرد.
سال۹۱: تا پایان سال۹۱، ۱۸۰هزار واحد مسکونی به معلولان تعلق می‌گیرد.
سال۹۲: تا پایان سال۹۲، ۳۰هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان تحت پوشش قرار می‌گیرد و با ساخت تمامی ۱۵۰هزار واحد مسکونی، دیگر مددجویی بدون مسکن در بهزیستی نخواهد بود.
سال۹۳: بالغ بر ۳هزار خانواده دارای دو  معلول در ایام ماه مبارک رمضان صاحب مسکن می‌شوند.
فروردین سال۹۵: با وام‌های کم، خانواده‌های دارای دو  معلول به بالا تا سال۹۵ صاحبخانه می‌شوند.
بهمن سال۹۵: ‌۹۰هزار واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش ساخته می‌شود، تعهد ما این است که در چهار سال، هر سال دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار واحد را به معلولان تحویل دهیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی همنوا، تاریخ انتشار 03 تیر 1396، کد مطلب:124388 : www.hamnava.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین