پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام به رهبری آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین قراردادهای تجاری جهان روز پنجشنبه در میان تظاهرات مخالفان توسط 12 کشور عضو در نیوزیلند امضا شد.

شعارسال: 'جان کی' نخست وزیر نیوزیلند و 'مایکل فرومن' نماینده تجاری آمریکا در مراسم امضای این قرارداد در مرکز کنوانسیون شهر 'اوکلند' که جاده های آن به روی تظاهرکنندگان مخالف بسته شده بود، حضور داشتند.

هدف از این پیمان بلندپروازانه، شکستن موانع تجارت و سرمایه گذاری بین کشورهای عضو که حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان به ارزش 30 هزار میلیارد دلار را تشکیل می دهند، اعلام شده است.

جان کی گفت: امروز یک روز مهم است، نه تنها برای نیوزیلند، بلکه برای 11 کشور دیگر عضو پیمان تجارت دوسوی اقیانوس دارای اهمیت است.

'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا پیش از این، پیمان تجارت دو سوی اقیانوس آرام را پایه ای برای 'تجارت قرن بیست و یک' دانسته بود، هر چند این پیمان مخالفان بسیار جدی در جهان دارد که آن را تهدیدی برای حقوق کارگران، حفاظت از محیط زیست و دسترسی به دارو با قیمت مناسب می دانند و وعده داده اند با هرگونه اصلاحات مرتبط با این توافق مبارزه کنند.

به نوشته تارنمای رادیو نیوزیلند، نخست وزیر این کشور، همه کشورها را تشویق به تکمیل فرآیندهای تصویب داخلی با بیشترین سرعت ممکن کرد.

مالزی و نیوزیلند این پیمان را در کابینه و پارلمان تصویب کرده اند، اما مردم نیوزیلند از فرماندار کل خواسته اند پیمان را امضا نکند و آن را به همه پرسی بگذارد.

این پیمان امروز توسط مقامات بلندپایه استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، آمریکا و ویتنام امضا شد.

مذاکره کنندگان 12 کشور عضو پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس مهر ماه امسال در خصوص این پیمان پس از حدود 6 سال و 19 دور مذاکره در شهر آتلانتا آمریکا به توافق رسیدند.

انتظار می رود این توافق، موانع تجاری را کاهش و دسترسی آمریکا به بازارهای منطقه از جمله به بازار خودرو را افزایش دهد.

کشورهای عضو با امضای این توافقنامه متعهد شدند اقدامات لازم را برای برخی اصلاحات مورد نیاز در کشور خود انجام دهند و تا دو سال دیگر که مفاد این توافق تجاری اجرایی می شود باید همه اصلاحات مورد نیاز انجام شده باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 15 بهمن 1394، کدمطلب: 81948667 (5148193)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین