پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
چاقی به یکی از جدی‌ترین معضلات انسان مدرن تبدیل شده است، نرخ چاقی هر روز رو به افزایش می‌رود و مردم برخی از کشورها رکورددار چاق‌ترین انسان‌های روی زمین هستند.

شعارسال:چاقی به یکی از جدی‌ترین معضلات انسان مدرن تبدیل شده است، نرخ چاقی هر روز رو به افزایش می‌رود و مردم برخی از کشورها رکورددار چاق‌ترین انسان‌های روی زمین هستند.

چاقی یکی از جدی‌ترین معضلات فردی و اجتماعی است که پیر و جوان نمی‌شناسد و امروز همه انسان‌ها را به‌گونه‌ای درگیر کرده است. سبک زندگی ما به چاقی کمک می‌کند و چاقی هزاران بیماری را همراه خود می‌آورد. بسیاری از کشورها آمار چاقی بالایی دارند و افراد زیادی در آن چاق هستند. اگرچه چاقی یک بیماری نیست، ولی خودش زمینه‌ساز هزاران بیماری سخت است. چاقی یا اضافه‌وزن در سال هزاران قربانی را به کام مرگ می‌کشاند. افزایش وزن در سراسر جهان رو به افزایش است و بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۴ تهیه شده است، حدود یک میلیارد شهروند چاق در دنیا وجود دارد. بدون شک این نرخ امروز دو برابر شده است.

رابطه اقتصاد با چاقی

چاق‌ترین افراد لزوما در ثروتمندترین یا پیشرفته‌ترین کشورها زندگی نمی‌کنند. آمریکا و بریتانیا در رتبه ۱۲ و ۲۷ چاق‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. وضعیت اقتصادی هیچ ارتباطی با چاقی و افزایش وزن ندارد. در حقیقت کشورهای کوچکی مثل نوا، جزایر مارشال، کویت، و بسیاری از کشورهای دیگر امتیاز کامل را در رده‌بندی چاق‌ترین کشورهای جهان گرفته‌اند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت کمبود غذا و افزایش قیمت غذا عامل اصلی چاقی در کشورهای توسعه‌نیافته است. در این کشورها افراد مجبور هستند تا مواد غذایی ناسالم و پر از کالری و چربی را باقیمت پایین خریداری کنند.

چاقی بزرگسالان در آمریکا

اگرچه آمریکا چاق‌ترین کشور دنیا نیست، ولی نمودار چاقی در آمریکای شمالی بسیار خطرناک است. اگرچه اکثر کشورهای صدر جدول، کشورهای کوچک و کم‌جمعیت هستند، ولی اسم آمریکا هم در این لیست دیده می‌شود. در سال‌های اخیر نرخ چاقی در مکزیک و آمریکای شمالی افزایش یافته است. آمریکای شمالی چاق‌ترین بخش از آمریکا است که در لیست دیده می‌شود و حدود ۳۵ درصد از افراد آن به چاقی مبتلا هستند. تقریباً ۷۸ میلیون بزرگسال و ۱۳ میلیون کودک در آمریکای شمالی در معرض چاقی و اثرات آن هستند.

مواد غذایی پرکالری و سبک زندگی این افراد، باعث چاقی بیش از حد آن‌ها می‌شود و در سال ۲۷٫۶ درصد از مرگ و میرها بر اثر چاقی است. در ۵ سال گذشته مکزیک اقداماتی برای کاهش میران نرخ چاقی انجام داده است.

نرخ چاقی در جهان

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم گفتیم کشورهای کوچک و کم‌جمعیتی به بیماری چاقی مبتلا هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کشورهای جزیره اقیانوس آرام مثل ساموآ، تونگا و... اشاره کرد. در این کشورها از هر ۵ شهروند ۴ نفر به چاقی مبتلا هستند و بیشتر مواد غذایی در این کشورها، وارداتی است. رستوران‌های زنجیره‌ای و فست فودها به‌راحتی در دسترس هستند و یک غذای ارزان و راحت به‌حساب می‌آیند.

از جمله کشورهای مبتلابه چاقی در دنیا، کشورهای عربی ازجمله، قطر، لیبی، عربستان و مصر است. حدود ۷۵ درصد از جمعیت این کشورها چاق هستند. یکی از عوامل اصلی چاقی در بین ساکنین ناحیه عربستان، تحرک کم و خوردن زیاد است. قاره آفریقا هیچ‌گاه این سبک از زندگی را نداشته است و حتی بسیاری از افراد در این منطقه به سو تغذیه مبتلا هستند.


تأثیر جنسیت و سن

در کشورهایی مثل بریتانیا، آمریکا و استرالیا ۲۵ درصد از مردان بالای ۱۸ سال چاق هستند. در جنوب شرق آسیا، آفریقا و مناطق مدیترانه شرقی شیوع چاقی در زنان دو برابر مردان است. عوامل ژنتیکی و جنسیتی در این تقسیم‌بندی تأثیر دارد، ولی بر اساس بسیاری از آمارها میزان چاقی در زنان کشورهای جنگ‌زده‌ای مثل سوریه بسیار بیشتر است، علت آن هم واضح است. در این کشورها مردها به میدان‌های جنگ می‌روند و زنان تحرکی ندارند.

آمار چاقی میان کودکان بسیار نگران‌کننده است، بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۲ میلیون کودک زیر ۵ سال به چاقی مبتلا هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت آفتاب ،تاریخ انتشار 18آذر 96،کد خبر: 494429، www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین