پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
آمارها نشان می دهد طی 40 سال گذشته مرگ و میر مرتبط با چاقی بیش از دو برابر شده است! سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده که 50 میلیون ایرانی با چاقی یا اضافه وزن به نوعی در ارتباط هستند.

شعار سال: شاید باورش سخت باشد اما تحقیقات محققان نشان می دهد که امروز چاقی بیش از سرطان با جان انسان ها بازی می کند.

* یک مطالعه جدید جهانی درمورد شیوع و عواقب اضافه وزن نشان می دهد مرگ‌های قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی در کشور،‌ طی سال های 1350 تا 1394 بیش از دو برابر شده است.

*طی این سال ها در ایران، شیوع اضافه وزن در زنان بالغ از ۳۱ و هفت دهم درصد به ۳۲ و سه دهم درصد و در مردان بالغ از ۲۳ و نه دهم درصد به ۳۵ و سه درصد رسیده است.

* شیوع چاقی در زنان از ۱۶ و شش دهم درصد به ۲۴ و یک دهم درصد و در مردان از پنج و هشت دهم درصد به ۱۳ و هشت دهم درصد رسیده است.

* آمار اضافه وزن بین دختران زیر 20 سال نیز طی این سال ها حدود دوبرابر اما آمار شیوع چاقی بیش از سه برابر شده است.

* تعداد افراد چاق در ایران رشد بیش از پنج برابر را نشان می دهد به طوری که تعداد افراد چاق از دو میلیون به 11 میلیون نفر رسیده است. همچنین آمار افرادی که اضافه وزن دارند از پنج میلیون به 18 میلیون افزایش یافته و رشد بیش از سه برابر را نشان می دهد.

* از میان 372 هزار مرگ و میر که در فاصله سال 1368 تا 69 رخ داده، حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ مرگ یعنی حدود شش درصد قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی است.

* این رقم در فاصله سال 1393 تا 1394، نیمی از 385 هزار مرگ را به خود اختصاص داده است. یعنی آمار مرگ و میر قابل انتساب به چاقی در فاصله 40 سال گذشته در ایران دو برابر شده است.

* آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ درباره وضعیت میزان چاقی در ایران حاکی از آن بود که از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، ۵۰ میلیون، یعنی ٦٢ و هفت دهم ‌درصد جمعیت کشور اضافه وزن و چاقی دارند.

* در حال حاضر ۲۹ میلیون از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

* حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد زنان و مردان بالغ ایرانی دچار کم تحرکی هستند.

* 30 درصد غذایی که ایرانی ها مصرف می کنند نیز اضافه است.

* میزان مرگ و میر به علت چاقی از مجموع مرگ و میر به علت چهار سرطان اصلی ریه، روده، پستان و پروستات بیشتر است.

* درگذشته چاقی در دهه سوم زندگی افراد رخ می داد اما در دوره حاضر سنین چاقی به نوجوانی و کودکی رسیده است.

* ابتلا به چاقی از سنین کمتر باعث بروز عوارض چاقی در سنین جوانی نظیر بیماری دیابت می شود.

* درمان چاقی مفرط مبتنی بر تیم‌درمانی است. نباید بیمار انتظار داشته باشد که بعد از جراحی، ورزش و تحرک نداشته باشد. بسیاری از چاقی‌های ما منشأ روانی دارد.

* از میان بیماری های مرتبط با چاقی، بیماری قلبی و عروقی با 70 درصد شیوع بالاترین آمار، بیماری های غدد درون ریز رتبه دوم و سرطان رتبه سوم را کسب کرده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جی پلاس، تاریخ 9 شهریور 96، کد مطلب: 724851: www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین