پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
باغبانی یکی از مزیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی به حساب می‌آید. به همین دلیل است که سال هاست توسعه باغ‌ها در اراضی کشاورزی بخصوص اراضی شیب دار در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

شعار سالباغبانی یکی از مزیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی به حساب می‌آید. به همین دلیل است که سال هاست توسعه باغ‌ها در اراضی کشاورزی بخصوص اراضی شیب دار در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. سرمایه‌گذاران و مسئولان با ارائه تسهیلات از جمله زمین و وام‌های کم بهره سعی در توسعه این بخش دارند. انار محصول استراتژیکی است که نه تنها میوه آن مزیت صادراتی برای کشور دارد بلکه می‌توان از پوست، برگ و دیگر بخش‌های آن بهره برد و به همین دلیل انار در رده محصولاتی است که توسعه باغ‌های آن در دستور کار قرار دارد. این میوه در برخی نقاط کشور کشت می‌شود، اما بدون شک شهرستان ساوه در استان مرکزی مهم‌ترین مرکز تولید این محصول به شمار می‌رود، اما باغ‌های ساوه این روزها حال خوشی ندارند؛ زمستان سال گذشته بود که سرما برای دومین بار طی 10 سال گذشته باغداران ساوجی را غافلگیر کرد و آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، از 10هزار هکتار باغ‌های انار این شهرستان بیش از 90درصد به صورت کامل از بین رفته و درختان آن کف بر شده‌اند. 10 درصد باقی مانده نیز بین 20 تا 60 درصد خسارت دیده است.

خسارت‌ها تاکنون پرداخت نشده است
با وجود آنکه سال گذشته سرمای هوا زمانی به سراغ باغداران آمد که کار برداشت به اتمام رسیده و انارها در انبار ذخیره شده بود، اما کاهش دمای هوا تا منفی 17 درجه توانست علاوه بر خشکاندن درختان، بخش زیادی از انارهای انبارشده را نیز از بین ببرد و به رنجش و بی‌رغبتی باغداران به کشت این محصول دامن بزند. هر چند که دولت مساعدت‌های لازم در خصوص جبران خسارت سال گذشته را انجام داده، اما آن‌طور که باغداران می‌گویند، تا این لحظه هیچ خسارتی پرداخت نشده و آنان با هزینه شخصی اقدام به کف بر کردن درختان کرده‌اند.

تولید تنها یک هزار تن انار در ساوه
«حسن شریفی»، مدیر جهاد کشاورزی ساوه در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: سرمای بی‌سابقه آذر ماه سال گذشته به قدری شدت داشت که 90 درصد باغ‌های استان از بین رفته و بیش از 532 میلیارد تومان خسارت به باغداران تحمیل کرده است. با توجه به میزان خسارت‌ها تنها 10 درصد باغ‌های استان امسال انار تولید کرده‌اند. با وجود آنکه سال گذشته بیش از 150 هزار تن انار تولید شده بود، اما امسال با توجه به شرایط تنها یک هزار تن محصول درجه 2 و 3 که قابلیت تازه خوری را ندارد برداشت شده است. این میزان کم نیز به کارخانه‌های فرآوری برای تهیه آب میوه یا دیگر محصولات تحویل داده می‌شود.

سرما باغداران را غافلگیر کرد
وی با بیان اینکه امسال انار ساوه به بازار نمی‌آید، افزود: 50 درصد باغ‌هایی که قابلیت احیا داشته‌اند کف بر شده‌اند. سال دیگر این درختان به بار می‌نشینند، اما تا 3سال قابلیت تولید محصول برای عرضه به بازار را ندارند. این میزان کاهش دمای هوا در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود و باغداران غافلگیر شدند. سال‌های گذشته مدیریت بحران بارها در خصوص کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات اخطار داده بود، اما از آنجایی که این اتفاق نیفتاده بود کشاورزان انتظار چنین سرمایی را در آذرماه نداشتند. محصولات از باغ‌ها برداشت شده بود و اگر پیش‌بینی در این خصوص زودتر به کشاورز اعلام می‌شد حداقل می‌توانستند محصولات انبار شده را نجات دهند.

جایگزینی پسته به جای انار
مدیر جهاد کشاورزی ساوه ادامه داد: درخت پسته مقاومت بیشتری نسبت به انار دارد، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود، بیش از یک چهارم از باغ‌های انار ساوه پس از کف‌ بر شدن به باغ پسته تبدیل شود. شرایط اقلیمی استان نیز با کشت این محصول سازگار است.

دولت بیمه‌ها را تمدید کرد
وی با اشاره به حمایت‌های دولت از باغداران، ادامه داد: این سرما تنها به درختان انار آسیب نزد بلکه محصولات دیگری مانند زیتون، گردو، کلزا، گندم و جو را نیز از بین برد. سال گذشته 50 درصد باغ‌ها که حدود 5 هزار و 500 هکتار را شامل می‌شود بیمه بودند و تاریخ بیمه اغلب باغداران به اتمام رسیده بود، اما با توجه به شرایط پیش آمده و در راستای حمایت از کشاورزان، دولت تمام بیمه‌ها را تمدید کرد و باغ‌های آسیب دیده مشمول دریافت خسارت شدند. البته تاکنون هیچ خسارتی پرداخت نشده و همچنان در انتظار دریافت بودجه و پرداخت به کشاورزان هستیم. درصد کمی از درختان بیمه تنه داشتند و اغلب محصولات آنها بیمه بود.
این مقام مسئول تصریح کرد: گرچه سرمازدگی هر چند سال یکبار به سراغ انار ساوه می‌آید، اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل انارکاری کمبود منابع آب است. هر سال بخشی از باغ‌ها به علت کمبود آب خشک می‌شود.
وی با اشاره به اینکه شاخص EC آب برای درخت انار حداکثر باید به عدد 4 هزار برسد، افزود: در برخی از نقاط شهرستان این میزان تا 13 هزار EC نیز رسیده که بلایی به مراتب بدتر از سرمازدگی است.

صدور مجوز برای ساخت انبار
مدیر جهاد کشاورزی ساوه گفت: در زمینه فضای ذخیره‌سازی محصول هیچ مشکلی نداریم، اما اگر باغداران تمایل به ساخت انبار در باغ‌های خود داشته باشند مجوز به آنان داده می‌شود. در صورتی که این انبارها قابلیت صنعتی داشته باشند تسهیلات نیز به آنان تعلق می‌گیرد. امیدواریم با گذشت 3 سال از کف‌برکردن درختان، تولید انار در قطب انار جهان به وضعیت عادی برگردد و بتوانیم در هر هکتار 15 هزار تن انار تولید کنیم.

برش

50 درصد باغ‌ها کف بر شده اند
به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه، 50 درصد باغ‌ها کف بر شده و 50 درصد دیگر که باغداران توان پرداخت هزینه‌های قطع و جا به جایی درختان را نداشته‌اند به بانک‌ها معرفی شده تا بتوانند با دریافت تسهیلات حمایتی نسبت به احیای باغ‌های خود اقدام کنند. میزان این تسهیلات 5میلیون و 400 هزار تومان به ازای هر هکتاربا کارمزد 10 درصد و بازپرداخت 7 تا 10 ساله است که بهره برداران می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها در خصوص دریافت آن اقدام کنند. در این زمینه تاکنون 5هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند که یک هزار و 800 نفر از آنان وام را دریافت کرده و بقیه نیز به مرحله تشکیل پرونده رسیده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب:242682، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین