پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
استاندار تهران، فرمانداران و بعضی از اعضای شورای شهر، سه‌شنبه شب برای هم‌اندیشی درباره مشکلات تهران دور هم جمع شدند تا مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تهران را بررسی کنند. محمد حسین مقیمی، استاندار تهران در این نشست گفت: ٨ میلیون جمعیت در شهر تهران و ٥ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر جمعیت شهرستان‌های استان تهران است که این جمعیت ۱۳.۵ میلیونی ١٧ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

شعار سال: استاندار تهران، فرمانداران و بعضی از اعضای شورای شهر، سه‌شنبه شب برای هم‌اندیشی درباره مشکلات تهران دور هم جمع شدند تا مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تهران را بررسی کنند. محمد حسین مقیمی، استاندار تهران در این نشست گفت: ٨ میلیون جمعیت در شهر تهران و ٥ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر جمعیت شهرستان‌های استان تهران است که این جمعیت ۱۳.۵ میلیونی ١٧ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود. استاندار تهران با بیان اینکه آلودگی هوا مهم‌ترین مشکل پایتخت است، گفت: باید آلودگی هوای تهران را طی این ٤ سال به حد قابل توجهی کاهش دهیم. در این زمینه طی سالیان گذشته اقداماتی بی‌اثر و هزینه بر از جمله بنزین یورو ٤ هم در دستور کار قرار گرفت و اگر به جای این همه هزینه برای فیلتر دوده اتوبوس‌ها و تعویض کاتالیست اقدام شده بود، به مراتب کمتر از هزینه سوخت یورو ٤ و از کاهش آلودگی هوای شهر کاسته می‌شد.

وی با بیان اینکه برای سر و سامان دادن به اوضاع چرخه حمل و نقل عمومی نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش داریم، تصریح کرد: دو میلیون و ٥٠٠ هزار نفر در استان تهران در بافت فرسوده هستند. از این تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در شهرتهران و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شهرستان‌های استان در بافت فرسوده سکونت دارند و باید این بافت های فرسوده احیا شوند.
مقیمی با اشاره به حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای استان تهران بیان کرد: باید به مشکلات یک میلیون و ١٥٠ هزار حاشیه‌نشین در شهرستان‌های استان رسیدگی کرد و امکانات در اختیار حاشیه‌نشین‌ها قرار داد.
وی درباره مراکز درمانی نیز گفت: ٦٠ درصد نیاز به تخت بیمارستانی تأمین شده و ٤٠ درصد کمبود تخت‌ داریم.

مترو 7 میلیون سفر ظرفیت دارد اما 2 میلیون سفر انجام می‌شود
رئیس شورای شهر تهران هم در این جلسه گفت: زیرساخت‌های تهران عمدتاً متناسب با جمعیت 8 و نیم میلیونی است ولی جذابیت تهران موجب شده افراد مهاجر نتوانند در خود تهران اقامت کنند و به شهرهای اقماری بروند. از همین رو در حال حاضر جمعیت اقمار و تهران حدود
۱۵ میلیون نفر شده است، اما با این شرایط و افزایش جمعیت پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۹ جمعیت اقمار تهران از خود آن بیشتر شود. بنابراین اگر امروز بخواهیم به مشکلات بپردازیم باید تهران را با فرض جمعیت ۲۰ میلیونی و مشکلات اطراف آن در نظر بگیریم. وی با اشاره به موضوع حمل‌ و نقل حومه شهر تهران تصریح کرد: با وجود ریل، دولت وظیفه دارد در این حوزه کارهایی را انجام دهد و این در شرایطی است که در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار خودرو روزانه وارد شهر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که این میزان به سه تا چهار میلیون برسد. تنها ریلی که ساخته شده، ریل تهران- کرج است و به نظر می‌رسد که دولت وظایف خود در زمینه ترافیک و حمل‌ و نقل تهران را بخوبی انجام نداده است.
هاشمی ادامه داد: در حال حاضر در تهران نزدیک ۲۰۰ کیلومتر مترو داریم که ظرفیت ۷ میلیون سفر را دارد، ولی در حال حاضر ۲ میلیون سفر انجام می‌شود زیرا خطوط مترو تجهیز نشده و این مربوط به دولت است که وظیفه خود را انجام نداده است. ضمن اینکه به خاطر حمل‌ و نقل ریلی، شهرداری بدهی‌هایی را متحمل شده است و اینها در بخشی صورت گرفت که دولت باید آن را تجهیز می‌کرد. هاشمی با اشاره به موضوع ترافیک تهران گفت: به نظرم مشکل اصلی شهر ترافیک است که در حال تبدیل شدن به یک مسأله امنیتی است و گاهی به شوخی می‌گویم که ترافیک برای امنیت تهران از داعش نیز خطرناک‌تر است. ما نمی‌توانیم این ترافیک را حل کنیم بنابراین باید به یک آلترناتیو توجه کنیم و آن هم مترو است. وی با بیان اینکه عوارض شهر تهران به روز نشده در مورد عوارض شهری تأکید کرد: در حال حاضر عوارض به قیمت منطقه‌ای ۱۰، ۱۲ سال پیش محاسبه می‌شود و این مسأله باید تغییر کند.

تعیین‌ مکانی برای تجمعات اعتراضی
فرماندار تهران با اشاره به زلزله‌های اخیر در کشور از اهمیت توجه به بافت فرسوده در تهران گفت: حدود یک‌ و نیم میلیون نفر از جمعیت تهران در مساحت 3700 هکتار بافت فرسوده زندگی می‌کنند و امیدواریم در پایان چهار سال فعالیت شورا بتوانیم از رشد مشخصی در زمینه اصلاح بافت فرسوده صحبت کنیم. عیسی فرهادی همچنین خواستار تعیین‌ تکلیف وضعیت ساختمان پلاسکو شد و گفت: انتظار می‌رود سریع تر کار این ساختمان دنبال و پروانه آن صادر شود.
حل مشکل ساکنان شهرک زیتون از موارد دیگر مورد اشاره فرماندار تهران بود و وی همچنین پیشنهادی نیز برای تجمعات ارائه کرد و گفت: خوب است محلی را برای تجمعات مردم در تهران تعیین کنیم تا هر کسی که خواست اعتراض کند به آنجا برود و مسئولان هم آنجا در جمع مردم حاضر شوند.
فرهادی کمبود مدارس در تهران را از دیگر دغدغه‌ها برشمرد و در این زمینه گفت: تنها در منطقه 22، 135 مدرسه کم داریم که باید به این موضوع توجه شود.

ری آلوده‌ترین نقطه است
هدایت‌الله جمالی‌پور؛ فرماندار شهرستان ری هم در این جلسه با تأکید بر اینکه ری آلوده‌ترین نقطه تهران است، گفت: هر مشکلی که وجود دارد نمونه‌ای از آن در ری قابل مشاهده است، تمام مراکز ترک اعتیاد در منطقه ری وجود دارد همچنین 8500 تن زباله روزانه به این منطقه منتقل می‌شود قنات های ما که سرچشمه آنها در خیابان نواب و شوش است هم از بین رفته است.

وجود 90 هزار بی‌سواد در شهر تهران
در ادامه سیاوش شهریور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با بیان اینکه حدود 90 هزار بی‌سواد در شهر تهران وجود دارد گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند بار تأمین بهداشت را به عهده بگیرد و یکی از اولویت‌های اساسی آینده تهران بازسازی بیمارستان‌های فرسوده است.

وجود 450 هزار واحد مسکونی خالی در تهران
سپس اعضای شورای شهر تهران به بیان نظرات خود در این جلسه پرداختند. علی اعطا با بیان اینکه تراکم فروشی هم دیگر در شهر تهران درآمدزا نیست، تأکید کرد: 450 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد و این به معنی این است که عرضه و تقاضا دیگر وضعیت سابق را ندارد و باید به موضوع درآمد پایدار برای اداره شهر تهران توجه کرد.
حسن رسولی هم گفت: کسانی که در تهران زندگی می‌کنند باید به میزان خدماتی که دریافت می‌کند هزینه اداره شهر را بدهد و این مسأله برای کسی که در منطقه یک زندگی می‌کند باید با فردی که در منطقه 20 ساکن است، متفاوت باشد. اجرای این کار زنده‌باد و مرده‌باد دارد ولی باید با شجاعت یک تصمیم مهم با کمک همدیگر در این رابطه بگیریم. زهرا نژادبهرام، دیگر عضو شورا با اشاره به بافت‌های فرسوده در تهران گفت: 19 بیمارستان بزرگ تهران فرسوده هستند و اغلب بیش از 40 سال سن دارند و همچنین حدود 1000 مدرسه فرسوده داریم.
احمد مسجدجامعی هم گفت: تهران را باید به‌عنوان شهر تهران و همین‌طور پایتخت ایران در نظر بگیریم و هزینه اداره پایتخت را باید با هزینه اداره شهر تهران جدا کنیم و در زمینه هزینه‌ای که مربوط به پایتخت بودن تهران است دولت باید کمک کند.

14 هزار تاکسی فرسوده در تهران
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری نیز در این جلسه با بیان اینکه 26 درصد تاکسی‌های تهران به مرز فرسودگی رسیده‌اند، گفت: از 85 هزار تاکسی در سطح شهر تهران 13 تا 14 هزار تاکسی فرسوده اند و کاتالیست 50 درصد تاکسی‌ها نیاز به تعویض دارد و بیش از 50 درصد اتوبوس‌ها در سن فرسودگی قرار دارند. علی‌پور با اشاره به ضرورت به روز‌رسانی و ورود اتوبوس‌های برقی و هیبریدی تصریح کرد: 6هزار و 268 اتوبوس در تهران فعال است که بیشترین تعداد آن گازسوز و تک کابین هستند و خودرو برقی و هیبریدی سهمی در این تعداد ندارد در حالی که هر اتوبوس برقی دو میلیارد تومان قیمت دارد. به گفته وی، حدود یک هزار و 710 اتوبوس کمتر از 8 سال سن در تهران است و تا 56 درصد بیش از 8 سال سن دارند و فرسودگی دارند.

نیم نگاه
محسن هاشمی: به نظرم مشکل اصلی شهر ترافیک است که در حال تبدیل شدن به یک مسأله امنیتی است و گاهی به شوخی می‌گویم که ترافیک برای امنیت تهران از داعش نیز خطرناک‌تر است. ما نمی‌توانیم این ترافیک را حل کنیم بنابراین باید به یک آلترناتیو توجه کنیم و آن هم مترو است

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب:242930، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین